Att dra slutsatser från webbpanelundersökningar Frimis 2010-10-20 Jan Wretman 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
MACO-DACH® - Läggningssteg
En Dag i Ramadan Ramadan
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Att söka till högskolan
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Rapport från Surveyföreningens webbpanelkommitté (2) - Kan vi få fram bra kvalitetsmått på webbpaneler? Mats Nyfjäll Frimis
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
FL5 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Stora additionstabellen
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Metoder för att räkna addition och subtraktion
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Skattningens medelfel
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
732G81 Statistik för internationella civilekonomer
Styrteknik: Grundläggande logiska funktioner D2:1
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Binomialsannolikheter ritas i ett stolpdiagram
Statistik för internationella civilekonomer
Här är ditt liv, Bertil! 15/
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Hur bra är modellen som vi har anpassat?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Kvantitativ metod. 2 Vad är statistik? En massa siffror Beskrivning av staten Metodlära.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning –Problemformulering (syfte.
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
Kvantitativ metod (Intro) Vad är statistik? När kan man använda statistiska metoder? De olika stegen i en statistisk undersökning –Olika sätt att göra.
Samband & Inferens Hypotetisk –deduktiv metod Samband mellan nominal/ordinal-variabler –Chi2-test Samband mellan kvot-varibaler –Korrelationskoefficient.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
Presentationens avskrift:

Att dra slutsatser från webbpanelundersökningar Frimis Jan Wretman 1

• Kan man generalisera från stickprov till population? • Alla slutsatser är osäkra. Hur osäkra? • Hur har urvalet gjorts? 2

• Urval i två steg: Population → Panel → Stickprov • Slutsatser: Population ← Panel ← Stickprov 3

Två frågor om urvalet: 1.Hur har panelen skapats? 2.Hur har stickprovet valts från panelen? 4

Grundläggande begrepp (åtminstone för en statistiker): • Sannolikhetsurval • Icke-sannolikhetsurval 5

Sannolikhetsurval: • Väldefinierad population • Urvalsram • Kända sannolikheter 6

Icke-sannolikhetsurval: Allt som inte är sannolikhetsurval, t.ex. • Självselektion • Kvotaurval • ”Purposive selection” • Snöbollsurval 7

• Genombrott för slh-urval med Neyman • Har länge setts som det enda ”vetenskapligt” korrekta. • Traditionell statistikutbildning betonar sannolikhetsurval. 8

• Blir det bättre resultat med slh- urval än med icke-slh-urval? • Inte säkert. Men vid icke-slh- urval saknas metodik för att mäta resultatens osäkerhet. 9

Komplikationer i praktiken vid undersökningar med slh-urval: • Täckningsfel • Bortfall • Mätfel • Bearbetningsfel 10

• Bortfall och undertäckning gör att de formella villkoren för slh-urval inte alltid blir uppfyllda i prakti- ken. • Speciellt är bortfallet ett växande problem. 11

• ”Litet” bortfall: Man gör vissa justeringar och ser det ändå som slh-urval. • ”Stort” bortfall: Inget att göra. Undersökningen misslyckad. • Var går gränsen mellan ”stort” och ”litet”? Finns inget svar. 12

Hur är det vid webbpanelunder- sökningar? • Hur har urvalen gjorts? • Kan man tala om ”bortfall”? • Hur stort är bortfallet i så fall? • Hur säkra blir slutsatserna? • Finns det mått på osäkerheten? 13

FALL 1: Självrekryterad panel • Icke-sannolikhetsurval • Inga sannolikhetsresonemang • Kan inte tala om ”bortfall” • Hur resonera om resultatens osäkerhet? 14

Tre exempel på frågor när man vill bedöma resultatens osäker- het: 1. Är det möjligt att de svarande skiljer sig mycket från populatio- nen m.a.p. undersökningsvaria- belns fördelning? 15

(Tre frågor, forts.) 2. Hur ser de svarandes fördel- ning ut m.a.p. vissa bakgrunds- variabler, jämfört med popula- tionen? 16

(Tre frågor, forts.) 3. Hur var det med personernas villighet att medverka i undersök- ningen? 17

AAPOR (2010) säger : ”Researchers should avoid nonproba- bility online panels when one of the research objectives is to accurately estimate populaton values.... claims of ”representativeness” should be avoided when using these sample sources.” 18

Elakt citat från Neyman (1934) om purposive selection: ”Of course it may give sometimes perfect results, but these will be due rather to the uncontrollable intuition of the investigator and good luck than to the method itself.” 19

FALL 2: Rekrytering till panelen i samband med omnibusundersök- ning. Antag dessutom slh-urval, dvs.: • Omnibus med slh-urval • Slh-urval från panelen 20

Problem: Bortfall Påhittat räkneexempel : Omnibus40% svar Rekrytering40% av föreg. Profilunders.70% kvar av föreg. Panelunders.40% svar 21

(Räkneex. forts.) • Efter profilunders. kvarstår ung. 11% av det ursprungliga urvalet. (0,4 × 0,4 × 0,7 = 0,112) 22

(Räkneex. forts.) • Panelen kan i realiteten knappast ses som erhållen genom slh-urval • Sedan tillkommer bortfallet i den specifika undersökningen 23

(Räkneex. forts.) • Även fast man eftersträvat formellt slh-urval i båda urvals- stegen, så kan man (p.g.a. bort- fallet) slutligen ändå inte räkna som om data vore erhållna genom slh-urval. 24

(Räkneex. forts.) • Man är hänvisad till samma sorts resonemang som när man drar slutsatser från icke-slh-urval. 25

Vilket ska man föredra : 1. Unders. med icke-slh-urval från början? eller 2. Unders. med slh-urval från början men med så stort bortfall att teorin för slh-urval ändå inte kan användas? 26

• Svårt att svara på detta. • Personligen lutar jag nog åt alt. (2), men det kanske bara beror på att jag är en så indoktrinerad statistiker. SLUT 27