Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001
Så här började det…. Det var mycket som blev nytt för klassen när vårterminen startade. Det kom en ny lärare och därmed lite annorlunda arbetssätt och rutiner. Men barnen kom snabbt in i de ändrade förhållandena och rättade när det var något som skilde sig för mycket från hur de hade gjort tidigare. Det dröjde inte länge förrän vi kom underfund med att vi hade en gemensam nämnare, barnen och jag. Nämligen Nalle Puh. När de förstod att även jag var en hängiven Nalle Puh-fan dröjde det inte länge förrän böckerna med klistermärken kom fram och vi skulle byta våra skatter med varandra. Jag trivdes mycket bra i klassen från början. Barnen lärde mig mycket om sina tidigare rutiner. Eftersom jag tyckte att det var viktigt att inte ändra om för mycket i deras skolvardag har de kvar det mesta av sitt tidigare arbetssätt i klassrummet.
Hur vi har arbetat….. Barnen är mycket duktiga på att ta ansvar för sin egen utbildning. De sätter sina egna mål tidigt på terminen och arbetar sedan för att nå upp till dessa mål. Varje vecka gör de sina egna veckoplaneringar och i dessa ingår vissa moment i svenska, matte och SO/NO som är lika för alla, men sedan lägger de till ett eller två av sina egna personliga mål. Därför är alla planeringarna olika och de får arbetsuppgifter därefter.
Eftersom alla barnen har eget ansvar för sin undervisning har de också ett eget ansvar när det gäller att se till så att uppgifterna blir gjorda under veckan. Därför kan det ibland ha hänt att läxorna inte har stämt överens med vad som har stått i veckobrevet. Tack vare detta arbetssätt blir varje barns behov och önskemål tillgodosett, precis som vår läroplan förespråkar. Det innebär att det finns 14 egna individer i klassen som kommer att utvecklas efter sin egen förmåga och i den takt som de själva är mogna för. Ann