Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman 2011-10-21.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

Del 3 Bolags tillväxtmöjligheter och alternativ
SNS Konjunkturrådsrapport 2011 Anders Vredin (ordf.) Runar Brännlund Lars Ljungqvist Per Strömberg Arvid Wallgren.
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Samhällsekonomi 2.
Förvaltningen av guld- och valutareserven & Betalningssystemet RIX
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Infrastruktur med OPS kan ge tryggare pensioner
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
FI:s roll och arbete IBC Euroforum den oktober 2007
Fondernas kostnadsutveckling Finansutskottet den 24 november 2005 Tredje AP-fonden VD Kerstin Hessius.
Finansiell stabilitet
En partner som får ditt företag att växa Venture Cup
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
TOBINSKATTEN Ett medel söker sitt mål Finansutskottet Klas Eklund
Finansiell Stabilitet Juni Ökade kreditförluster största risken Svenska banker klarar ökade kreditförluster och är i en internationell jämförelse.
Riksbanken och finansiell stabilitet
Basel III – regler för en säkrare banksektor Bankföreningen
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Kapitel 12 VALUTAMARKNADEN.
Internationell Ekonomi
Föreläsning 12 Sammanfattning
Blanchard kapitel 20 Växelkurser, räntor och BNP
Har konjunkturcykeln ändrat karaktär? Mattias Erlandsson, Riksbanken
Finansiell stabilitet 2003:2. Implicita volatilitetsindex baserat på DAX, OMX och S&P.
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Det aktuella ekonomiska läget Jönköping mars 2009 Vice Riksbankschef Svante Öberg.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Finansiell stabilitet November Kreditförlusterna väntas bli lägre Återhämtning i realekonomin Finansiella marknader fungerar bättre Lägre.
Finansiell stabilitet Juni 2010 Presskonferens
Finanssektorns stabilitet oktober 2007 Tomas Flodén.
Finansiell Stabilitet Juni Den finansiella stabiliteten i Sverige är tillfredställande Omgivande risker har ökat Finansiell Stabilitet 2008:1.
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Mina tankar om penningpolitik och finansiell stabilitet SEB 4 maj 2012
Finansiell Stabilitet November Det svenska finansiella systemet har påtagligt påverkats av den globala finansiella krisen Myndigheters åtgärder.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Centralbanker och det monetära systemet.
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Finansiell integration i EU Vilken roll spelar FI? Ett anförande vid Bankföreningens seminarium om den nya lagstiftningsprocessen i EU 19 april 2004 Kerstin.
Kapitel 15 Budgeten.
Finanssektorns stabilitet Svenska banker har klarat sig förhållandevis bra i finanskrisen Kreditförlusterna cirka 3 miljarder kronor Nedskrivningar.
1 Kursens Mål Allmänbildning “Att kunna läsa tidningarnas ekonomisidor etc.” Att lära ut redskap (modeller) som kan användas för att göra en självständig.
Finansiell stabilitet 2004: Lägre kreditrisker hos bankernas låntagare Tydligare tecken på återhämtning av konjunkturen har lett till anpassning.
Finansiell stabilitetsrapport 2011:2. Bankerna har god motståndskraft.
Behövs det finansiella systemet
Föreläsning 11 Växelkurser, räntor och BNP
Systemrisk 6 definitioner. Makrodefinition 1. Fokus på likviditetsbrist En efterfrågan på centralbankens pengar och andra likvida och säkra placeringar.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Vice riksbankschef Lars Nyberg Svensk ekonomi i en orolig omvärld Fastighetsägarna 28 januari 2011.
Resolution – nya krishanteringsregler Hans Lindblad SNS/SIFR Finanspanel Stockholm 16 februari 2016.
K10: sid. 1 Kapitel 10 Inflation, penningmängdens tillväxt och realränta Effekter av penningpolitik. Tre samband: Phillipskurvan, liksom som tidigare 
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
BNP - Bruttonationalprodukten
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
HANDEL I VÄRLDEN.
Förslag till kapitalkravsreglering för tjänstepensionsföretag
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Presentationens avskrift:

Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman

Finansdepartementet • Finansiell stabilitet • Sveriges ramverk för finansiell stabilitet • Basel III • Förhandlingarna i EU – CRD IV • Avslutning

Finansdepartementet En finansiell kris skadar den reala ekonomin … Empiriska effekter av finansiella kriser de senaste hundra åren i utvecklade ekonomier och tillväxtekonomier, genomsnitt. Finanskrisen ingår inte.

Finansdepartementet … och äventyrar offentliga finanser Statsskuldens realökning tre år efter kriser efter andra världskriget (100=skuldens storlek före krisen). Staplarnas storlek är indikativa. Källa: Reinhart & Rogoff 2010

Finansdepartementet • Finansiell stabilitet • Sveriges ramverk för finansiell stabilitet • Basel III • Förhandlingarna i EU – CRD IV • Avslutning

Finansdepartementet Ramverket består av tre delar • Tillsyn –Mikro- och makrotillsyn: Övervakning av enskilda institut liksom av hela systemet • Krishanteringsmekanismer –Syftar till att minimera effekterna av en kris –Utformningen av bland annat Stödlagen och Stabilitetsfonden ska också stärka stabiliteten genom att påverka incitamenten för aktörerna • Regelverk –Spelreglerna på finansmarknaden –Reglerna är en avvägning mellan effektivitet och stabilitet –Kapitaltäckningsregler är en central del av regelverket

Finansdepartementet Agenda • Finansiell stabilitet • Sveriges ramverk för finansiell stabilitet • Basel III • Förhandlingarna i EU – CRD IV • Avslutning

Finansdepartementet Större säkerhetsmarginaler i det finansiella systemet • När banker världen över drabbades av förluster 2008 blev det uppenbart att kapitalbuffertarna för att ta förluster var för snålt tilltagna • Genom att öka skuldsättningen ökar vinsten i goda tider … • … men förluster slår hårdare om kapitalbasen är liten • Idag utövar marknaden ett tryck mot banker som inte har tillräckligt kapital – men reglerna ska säkerställa att det finns säkerhetsmarginaler också när minnena från finanskrisen har bleknat och marknadsaktörerna återigen drabbas av hybris

Finansdepartementet Kärnan i Basel 3 • Mer och bättre kapital för att bättre kunna bära förluster • Nya krav (likviditetskrav och soliditetskrav) • Två buffertar införs • Ska öka det finansiella systemets motståndskraft i kommande kriser –Fasas in fram till och med 2019

Finansdepartementet Högre kostnader av Basel III? • Minskad skuldsättning leder till att förlusterna vid en kris blir mindre, men också att vinsterna när det går bra blir lägre –Mindre hävstång • Bankerna påstår att detta kommer att leda till ökade kostnader för bankernas kunder (företag och bolånekunder)

Finansdepartementet Högre kostnader av Basel III? (2) • Alla aktier har ett implicit avkastningskrav baserat på hur riskfylld företaget är –Beror på konjunkturkänslighet, risken för konkurs etc. –Nordea har t.ex. 15 % på eget kapital • När en enskild bank, och hela sektorn, blir mindre riskfylld genom större säkerhetsmarginaler blir avkastningskravet rimligen lägre • Aktieägarna kan förvänta sig en lägre, men säkrare, avkastning framöver och är därmed inte förlorare • Aktieägare som vill ta högre risk kan belåna sina bankaktier och köpa fler och på så sätt uppnå en större hävstång –Kommer dock inte att räddas av staten

Finansdepartementet • Finansiell stabilitet • Sveriges ramverk för finansiell stabilitet • Basel III • Förhandlingarna i EU – CRD IV • Avslutning

Finansdepartementet Bankerna vill ha gemensamma regler, men behoven ser olika ut i olika länder Banktillgångar i relation till BNP. Källa: ECB, Schweiz Nationalbank, Riksbanken

Finansdepartementet CRD IV – Baselregelverket på EU-nivå • Regeringen, Riksbanken och Finansinspektionen analyserar nu hur stort extra kapitalpåslag Sverige behöver för att risken för skattebetalarna inte ska vara alltför hög • I EU-kommissionens förslag finns dock ingen möjlighet att öka stabiliteten mer än Basel-regelverkets miniminivå –En välfungerande inre marknad för finansiella tjänster prioriteras högre än finansiell stabilitet • Eftersom det finns systemviktiga institut måste staten kunna sätta egna kapitalkrav för att skydda skattebetalaren. Skattebetalarna måste ha rätt att bestämma över vilken risk de är villiga att ta

Finansdepartementet Hur vill kommissionen stärka stabiliteten? • Kommissionen hävdar att medlemsstaterna kan hantera risker i banksystemen genom att tillsynsmyndigheterna, Finansinspektionen i Sveriges fall, ställer hårdare krav för enskilda institut • Detta är olämpligt av flera skäl –Det är inte inriktat mot systemet, utan mot enskilda banker –Innebär inte långsiktiga spelregler, utan kraven sätts ad hoc –Innebär inte lika spelregler – tillämpningen blir olika i olika länder –Försvårar rörlighet för banker – villkoren är inte tydliga för utländska banker som vill etablera sig i Sverige –De hårdare kraven kan överklagas

Finansdepartementet • Finansiell stabilitet • Sveriges ramverk för finansiell stabilitet • Basel III • Förhandlingarna i EU – CRD IV • Avslutning

Finansdepartementet Sveriges linje • Ett ramverk för finansiell stabilitet är centralt –Hög kapitaltäckning är en hörnsten • Effekterna för samhället av högre kapitaltäckning är sammantaget positiva • Krisande banker hanteras på nationell nivå, inte på EU- nivå –Skattebetalarna i varje land måste få bestämma över vilken risk de är beredda att ta –Därför måste kapitaltäckningskraven bestämmas på nationell nivå och anpassas efter nationella förutsättningar