Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning
Vuxenutbildningens mål Ges möjlighet att utveckla sina kunskaper och kompetens i syfte att… Stärka ställning i arbets- och samhällslivet - Främja personlig utveckling
Kursplaner och ämnesplaner Grundläggande nivå: Kursplaner Gymnasial nivå: Ämnesplaner
Kursplanens struktur (Grundläggande nivå) Namn Syfte Centralt innehåll Kunskapskrav
Ämnesplanens struktur (gymnasial nivå) Namn Syfte Kurser i ämnet Centralt innehåll Kunskapskrav
Verksamhetspoäng SKOLFS 2013:18 (Grundläggande) I ämnesplanen (Gymnasial) Anger kursens omfattning utifrån kursens innehåll. 20 poäng - en veckas heltidsstudier (800 poäng per år)
Verksamhetspoäng Hur stor del av kursen studerar eleven per vecka? Hur många poäng utgör det? Studieomfattningen synliggörs
Verksamhetspoängens matematik Elev 2 Elev 1
Delkurser Delkurs 4 – 250 p Delkurs 3 – 150 p Delkurs 2 - 50 p Delkurs 1 - 150 vp
Validering Erkännande av kunskaper
Bedömning Varför? Hur? När?
Varför? Bedömning för lärande Kartlägga Värdera Återkoppla Synliggöra Utvärdera
Hur? Formativ bedömning Vad är målet? Hur ligger jag/eleven till? Hur ska jag/eleven gå vidare?
När?
Betyg Varför? För vilka? Vad? När? A B C D E
Betyg – varför? - En grundsten - Rättsäkerhet - Likvärdighet .
Betyg - för vilka? Elev Lärare Rektor Huvudman
Vad? Rätt till information Rektorns ansvar Rättelse och ändring
Betyg – när? Vid kursens eller delkursens slut (motsv.träningsskolan - intyg)
Värdeord/progressionsord Betyget E Betyget C Betyget A Eleven medverkar i att redogöra Eleven redogör på ett enkelt sätt Eleven redogör på ett välutvecklat sätt Dra slutsatser Eleven bidrar till slutsatser Eleven drar enkla slutsatser Eleven drar välutvecklade slutsatser Utförande Eleven medverkar i att utföra Eleven utför med tillfredsställande resultat Eleven utför med gott resultat Utvärdera Eleven bidrar till omdömen Eleven ger enkla omdömen Eleven ger välutvecklade omdömen
Grundläggande - motsvarande träningsskolan Grundläggande kunskaper Fördjupade kunskaper Redogöra Eleven deltar i att beskriva Eleven beskriver Utförande Eleven deltar i att välja och använda Eleven väljer och använder
Intyg Om en elev inte når målen När eleven så önskar För utbildning motsvarande träningsskolan Rektor utfärdar
Undantagsbestämmelsen - Särskilda skäl - Funktionsnedsättning som inte är av tillfällig art - Inte utvecklingsstörning
PÅ GÅNG Stödmaterial betyg och bedömning Stödmaterial särskild utbildning för vuxna Konferenser bedömning och betyg Konferenser grundläggande Konferenser NC
Annat i fokus just nu Moderniserad studiehjälp Gruv-utredningen Mottagande i särskolan (AR) Yrkesutbildningar Handledarutbildning Lärarleg och behörighetsregler
Tack för idag! sylvia.lindqvist@skolverket.se