Radical Collaboration - självkännedom, problemlösning och samarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Radical Collaboration - självkännedom, problemlösning och samarbete
Nulägesanalys genom frågor
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Barnanpassad utredning
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Förhandling MBL Och Samverkan.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Högtidstal Retorik.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Pedagogisk dokumentation
Intervju inför ViV-projektet.
Läroplansträff Välkomna!.
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Konsten att leda sig själv
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Mental Träning Hallsberg Hockey – 96/97
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Finansförbundets motionsskola.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Avtalsrätt.
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Bo och leva INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Skriva noveller.
Läroplansträff Välkomna!.
Diskussionstillfälle 4
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Socialpsykologi.
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Stresshantering och säljplanering
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Presentationens avskrift:

Radical Collaboration - självkännedom, problemlösning och samarbete

00.00-00.03 Presentation av Mixed Minds/Landscape Lab Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är för många)

00.03-00.10 Inledning Radical Collaboration är ett utbildningsprogram som ökar din förmåga att skapa långsiktiga relationer och bra samarbete. Utbildningen är vetenskapligt utvärderad. Utvärderingarna visar entydigt att det går att lära sig att samarbeta och skapa förtroende. Och utbildningen behöver inte vara speciellt lång.    

00. 03-00. 10 Inledning Bilder, diagram som redovisar resultat 00.03-00.10 Inledning Bilder, diagram som redovisar resultat. Programmet ökar deltagarnas förmåga att: - förstå sina känslor i konflikter - tillvarata sina egna intressen i konflikter - lösa problem - skapa långsiktiga relationer

00.03-00.10 Inledning Radical Collaboration utvecklades i Kalifornien under 80- och 90-talet av Jim W. Tamm, f d domare i arbetsdomstol och Ronald J. Luyet, terapeut och organisationskonsult. Radical Collaboration sammanför teori och teknik kring gruppdynamik – Fundamental Interpersonal Relations Orientation FIRO – med konflikthantering och problemlösning.

00.03-00.10 Inledning Radical Collaboration är uppdelad i två huvudområden: A. Ett område som vänder sig inåt, mot varje enskild persons inre liv, och handlar om att bli medvetenhet om egna intentioner, om att vara ärlig, vilja att ta eget ansvar, om självkännedom och empati. B. Ett område vänder sig utåt, mot omvärlden, och handlar om enskilda personers förmåga att skapa relationer med andra, att samarbeta, att lösa problem tillsammans med andra.

00. 03-00. 10 Inledning Vi ska kort illustrera de bägge huvudområdena 00.03-00.10 Inledning Vi ska kort illustrera de bägge huvudområdena. Vi börjar med att se inåt på vår egen inställning inför möten, vår attityd inför möten. Vi kommer att prata om röd och grön zon. Sedan ser vi utåt mot omvärlden och beskriver en metod för att förhandla och lösa problem. Vi beskriver poängen med att skilja mellan ståndpunkt och intresse.

00.10-00.20 Röd zon och grön zon Vi ska kort visa hur vi kan bli mer medvetna om vår attityd inför möten och samarbeten.

00. 10-00. 20 Röd zon och grön zon Instruktioner för tumbrottning: 1 00.10-00.20 Röd zon och grön zon Instruktioner för tumbrottning: 1. Ha papper och penna till hands. Sätt er två och två och greppa om er partners fingerspetsar i höger eller vänster hand. Era tummar är nu fria att brottas med varandra. 2. När vi säger ”Börja” gäller det för er att få ihop så många poäng som möjligt. Poäng får ni när någon av er brottat ner den andres tumme, låst den andres tumme. 3. Omgång pågår i tre minuter. När omgången är över skriver ni snabbt ner vad som for genom ert huvud, hur ni kände er och vad som hände i er kropp!

00. 10-00. 20 Röd zon och grön zon 1. Sätt dig bekvämt 00.10-00.20 Röd zon och grön zon 1. Sätt dig bekvämt. Slut dina ögon om du vill. Ta ett djupt andetag och känn hur du slappnar av. Låt dina tankar och känslor fara som de vill. Passa på att ta det lugnt. Lägg märke till vad du tänker på. Var uppmärksam på vad du känner och hur kroppen känns. När du öppnar ögonen vill jag att du ska stanna kvar i ditt lugn. Jag vill också att du ska sätt dig in i de andras perspektiv och ställa frågor som ”hur kom de till jobbet idag?”, ”vad tänker de på?”, ”vad känner de?” 2. Öppna ögonen och se dig omkring. Skriv snabbt ner på ett papper vad som far genom ditt huvud, vad du känner och hur kroppen känns!

00.10-00.20 Röd zon och grön zon 1. Kolla listorna över röd och grön zon (se följande sidor) 2. Vad stämmer på dig just nu? 3. Vad stämmer på dig en typisk arbetsdag?

00.20-00.30 Runda, gemensam reflektion Väldigt mycket avgörs beroende på vilken inställning vi har när vi går in i samarbete! Vi avslutar den här övningen genom att du får välja dina 10 favoriter i listan på nästa sida!

00.30-00.40 PAUS för att låta tankar sjunka in

00.40-00.42 Intressebaserad problemlösning Vi skiljer på ståndpunkt och intresse i problemlösning. En ståndpunkt innehåller en lösning på problemet. Intresse är viljor, behov och önskningar kring problemet. Vi visar vad vi menar genom att spela upp en kort scen mellan Bo och Sara.

00.42-00.44 Intressebaserad problemlösning Bo: Jag funderar på att köpa en begagnad lastbil. Jag hörde att du funderade på att sälja din för ett tag sedan. Vill du sälja till mig? Jag ger dig 50.000 och hämtar den på fredag. Sara: Ja, jag kan tänka mig att sälja till dig. Men jag vill ha minst 55.000 och jag behöver den månaden ut. Bo: Ok, jag går med på 55.000 men jag måste ha den på fredag. Sara: Tyvärr, det går inte.

00.44-00.46 Intressebaserad problemlösning Bos ståndpunkt: ståndpunkt 1: 50.000, leverans på fredag ståndpunkt 2: 55.000, leverans på fredag Saras ståndpunkt: ståndpunkt 1: 55.000, leverans i början av nästa månad

00.46-00.50 Intressebaserad problemlösning Eftersom vi känner både Bo och Sara vet vi vilka intressen som ligger bakom deras ståndpunkter: Bo behöver lastbilen för han skulle starta en budfirma nästa månad, han behöver alla lastbilar han kan komma över Bo har också planerat att flytta in i ett nytt kontor under helgen och behöver därför lastbilen redan på fredag Sara behöver 55.000 för att betala terminsavgiften för en son som just skulle börja en utbildning Hon behöver också lastbilen för att hjälpa sonen att flytta i månadsskiftet

00.50-00.52 Intressebaserad problemlösning Innan vi går vidare i resonemanget; vinster med att utgå ifrån intressen istället för ståndpunkter: A. Varje problem rymmer många intressen, både öppna och dolda. Genom att analysera intressen kommer man åt också de dolda B. Ibland är ståndpunkter oförenliga, men intressen förenliga C. Det finns en mängd olika sätt att tillmötesgå intressen. Genom att inte rusa in i lösningar kan man ibland finna lösningar som är bättre än man först kunde se

00.52-00.53 Intressebaserad problemlösning Så vad blir lösningen för Bo och Sara?

00.53-00.55 Intressebaserad problemlösning Möjliga lösningar: De gör affär på fredagen och Sara får låna lastbilen över helgen för att hjälpa sin son att flytta. Eller De väntar med affären till nästa månad och Bo lånar lastbilen över helgen för att flytta in i det nya kontoret. Eller Bo lägger på 3000 kr på priset för att kompensera vad det kostar Sara att hyra en annan bil för att hjälpa sonen att flytta.

00.55-00.57 Intressebaserad problemlösning Nu har vi en mängd förslag till lösningar. När vi slutgiltigt bestämmer oss för någon av lösningarna gör vi det med avsikten att tillmötesgå så många intressen som möjligt.

00.57-00.60 Intressebaserad problemlösning Avslutande runda

00.60-00.90 Intressebaserad problemlösning 2 Om vi har tid ägnar vi en halvtimme åt att analysera vilket problem (alternativt vilken möjlighet) som sammanfört oss som träffas just här och just nu. Hur ser våra intressen ut? Vilka möjliga gemensamma lösningar ser vi?