Vi gör det enklare för svenska

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Om Handelsbanken.
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Synergator Consulting Business Development & Management Copyright 2009 Verktyg för Företagsutveckling.
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
UTVECKLA DINA INTERNATIONELLA AFFÄRER
1. Varför finns det pengar?
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
Beredningen för integration och mångfald
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
FMCK Konferens Varför är du medlem i FMCK?
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Västankvarn Fältdag 2013.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Tillväxtprojektet.
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Intervju inför ViV-projektet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Balanserade Styrkort Västra Götalandsregionen,
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Stora additionstabellen
Utmaningsdriven innovation
Affärsidé - företagets vägvisare
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Idrottsfysiologi, tränings- och tävlingslära 2 och träningslära 2
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Företagsekonomi 1 Starta företag.
Talangprogrammet Antal aktiva med dokumenterad medaljkapacitet i sommaridrotter inför respektive år Finns det ett samband mellan pengar och idrottsliga.
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
European Commission Enterprise and Industry Business & Breakfast 23 november 2011 Pontus Sanneus & Peder Bylander.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Balanced Scorecard Processen steg för steg
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Anders Granbom Dalarna Peter Liljekvist Värmland
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Kapitel 15 Budgeten.
Att främja kvinnors företagande Program Information & affärsutveckling Insatser inom befintliga nationella program Finansiering Attityder &
SPI – Svenskt Projektindex ™
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Mallar svenska.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
(Företagsnamn) SWOT-analys
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Presentationens avskrift:

VÄRLDENS MÖJLIGHETER En presentation av Exportrådet Kent Goldmann, Exportrådgivare kent.goldmann@swedishtrade.se Tel: 08-588 660 34

Vi gör det enklare för svenska företag att växa internationellt

VI FINNS DÄR DU FINNS … OCH DÄR DINA KUNDER FINNS 500 anställda, varav 380 utomlands – Ägs av staten och näringslivet

VI HJÄLPER DIG MED INTERNATIONELL AFFÄRSUTVECKLING

UTNYTTJA EXPORTRÅDETS STYRKOR I DIN INTERNATIONALISERING Vi är på plats över hela världen, med uthållig närvaro och väl utvecklade lokala nätverk Lokal närvaro Vi ger inte bara strategiska råd – vi hjälper dig göra internationella affärer Handfast hjälp

Det är inte svenska affärsidéer som är för små, det är Sverige som är för litet. www.swedishtrade.se

Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan VÅRA PERSONLIGA EXPORTRÅDGIVARE GÖR DET ENKLARE FÖR SMÅFÖRETAG ATT VÄXA INTERNATIONELLT VAD? Kostnadsfri exportrådgivning och kompetensutveckling Företag med max 50 anställda och max 10 MEuro i omsättning Tjänste- och varuproducerande företag Gamla och nya exportörer Process- och kvalitetssäkringsverktyget ”Steps to export” VEM? HUR? Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

STOPPA ”PLÅGSAMMA EXPORTFÖRSÖK”! Förutfattade meningar.. Vi skall expandera från problem på hemmamarknaden.. Vild expansion - ingen styrning.. Vi skall gå ut med alla våra produkter.. De som vill får bli vår representant.. Vi börjar med en mässa - utan att veta varför.. Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

FÖRETAG MED LYCKAD INTERNATIONALISERING Långsiktigt perspektiv med en tydlig vision Satsning och pris-sättning som betonar vinst istället för tillväxt Ekonomi- och rapporteringssystem som möjliggör styrning Lyckad Internationalisering Utrymme för internationell tillväxt ryms inom den finansiella kapaciteten Erfarna personer i styrelsen som objektivt granskar planerna och kommer med goda råd Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor Source: Copenhagen Business School

Exempel på frågor från företag: Jag funderar på att exportera, hur gör jag? Jag har blivit kontaktad av en person som vill sälja mina produkter Vi har en representant i ett land men varför händer det inget? Jag vill ha en bra agent i Tyskland? Hur mycket tror du att det kostar att starta upp verksamhet i …? Vi skall ha styrelsemöte och behöver ett underlag

STEPS TO EXPORT TM (EXPORTSTEGEN) Affärsplan export Uppföljning! Expansion Fortsättning? 8.Affärsplan Intern kravanalys Priskalkyl Etableringskalkyl Handlings- och tidplan 7.När? Val av etableringsform ”Partnerkrav” Representantsökning Att utveckla representantnätet 6.Hur? Vad styr marknadsval? Marknadsprioritering Preliminärt marknadsval Marknadscheck /Marknadsundersökning 5.Vart? Position i värdekedjan Slutkund Samarbetspartner Andra intressenter 4.Vem? Identifiera framgångsfaktorer på befintliga marknader EFN analys SWOT-analyser på produkter och tjänster Testa på marknaden, fråga, jämför osv. 3.Vad? Exempel på exportmotiv Grundmotiv Lista över era exportmotiv Exempel på ”exportstyrkor” 2.Varför? ”Företagsprofil” Affärsidé och vision SWOT-analys på företaget Produkt / Marknads / Kundmatris - P/M/K-matris 1.Nuläge Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan INNEHÅLLSFÖRTECKNING I EN AFFÄRSPLAN - För dokumentation kan det vara värdefullt att skriva en affärsplan export Affärsidé och vision Företaget SWOT analys på företaget PMK matris Vision (för företaget totalt) Lista (redovisning av exportmotiv) Grundmotiv Affärskoncept export, dvs. vad skall exporteras PMK matrisen med fokusering på valda produkter EFN analys Identifierade kundfördelar Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser Affärsidé export Slutkund Samarbetspartner Andra intressenter Preliminära marknadsval, nyckeltal Prioriterade marknader, checklistor Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser Val av etableringsform Partnerkrav Avtal Intern kravanalys (krav på nyrekrytering, SP material etc) Nettoresultatkalkyl Finansiering Handlings- och tidsplan (åtgärder med start tid och färdig tid, ansvarig och beräknad kostnad) Bifogade större Word doc. etc Detaljerade planer för enskilda marknader Detaljerade interna åtgärdsprogram Nuläge Vart? Hur? Varför? Vad? När? Bilagor Vem? Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan PROCESSUPPLÄGG - Hur vi utvecklar företag i internationell affärsutveckling Möte 1 Möte 2 Möte 3 Möte 4 Möte 5 Nuläge Varför -Export Vad – Export Vem – Export Vart - Export Hur - Export När - Export Etableringskalkyl Affärsplan - Export Eget arbete Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

STOPPA ”PLÅGSAMMA EXPORTFÖRSÖK”! Förutfattade meningar.. Vi skall expandera från problem på hemmamarknaden.. Vild expansion - ingen styrning.. Vi skall gå ut med alla våra produkter.. De som vill får bli vår representant.. Vi börjar med en mässa - utan att veta varför.. Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

FÖRETAG MED LYCKAD INTERNATIONALISERING Långsiktigt perspektiv med en tydlig vision Satsning och pris-sättning som betonar vinst istället för tillväxt Ekonomi- och rapporteringssystem som möjliggör styrning Lyckad Internationalisering Utrymme för internationell tillväxt ryms inom den finansiella kapaciteten Erfarna personer i styrelsen som objektivt granskar planerna och kommer med goda råd Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor Source: Copenhagen Business School

Exempel på frågor från företag: Jag funderar på att exportera, hur gör jag? Jag har blivit kontaktad av en person som vill sälja mina produkter Vi har en representant i ett land men varför händer det inget? Jag vill ha en bra agent i Tyskland? Hur mycket tror du att det kostar att starta upp verksamhet i …? Vi skall ha styrelsemöte och behöver ett underlag

Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan VÅRA PERSONLIGA EXPORTRÅDGIVARE GÖR DET ENKLARE FÖR SMÅFÖRETAG ATT VÄXA INTERNATIONELLT VAD? Kostnadsfri exportrådgivning och kompetensutveckling Företag med max 50 anställda och max 10 MEuro i omsättning Tjänste- och varuproducerande företag Gamla och nya exportörer Process- och kvalitetssäkringsverktyget ”Steps to export” VEM? HUR? Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

STEPS TO EXPORT TM (EXPORTSTEGEN) Affärsplan export Uppföljning! Expansion Fortsättning? 8.Affärsplan Intern kravanalys Priskalkyl Etableringskalkyl Handlings- och tidplan 7.När? Val av etableringsform ”Partnerkrav” Representantsökning Att utveckla representantnätet 6.Hur? Vad styr marknadsval? Marknadsprioritering Preliminärt marknadsval Marknadscheck /Marknadsundersökning 5.Vart? Position i värdekedjan Slutkund Samarbetspartner Andra intressenter 4.Vem? Identifiera framgångsfaktorer på befintliga marknader EFN analys SWOT-analyser på produkter och tjänster Testa på marknaden, fråga, jämför osv. 3.Vad? Exempel på exportmotiv Grundmotiv Lista över era exportmotiv Exempel på ”exportstyrkor” 2.Varför? ”Företagsprofil” Affärsidé och vision SWOT-analys på företaget Produkt / Marknads / Kundmatris - P/M/K-matris 1.Nuläge Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan INNEHÅLLSFÖRTECKNING I EN AFFÄRSPLAN - För dokumentation kan det vara värdefullt att skriva en affärsplan export Affärsidé och vision Företaget SWOT analys på företaget PMK matris Vision (för företaget totalt) Lista (redovisning av exportmotiv) Grundmotiv Affärskoncept export, dvs. vad skall exporteras PMK matrisen med fokusering på valda produkter EFN analys Identifierade kundfördelar Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser Affärsidé export Slutkund Samarbetspartner Andra intressenter Preliminära marknadsval, nyckeltal Prioriterade marknader, checklistor Genomförda undersökningar, resultat och slutsatser Val av etableringsform Partnerkrav Avtal Intern kravanalys (krav på nyrekrytering, SP material etc) Nettoresultatkalkyl Finansiering Handlings- och tidsplan (åtgärder med start tid och färdig tid, ansvarig och beräknad kostnad) Bifogade större Word doc. etc Detaljerade planer för enskilda marknader Detaljerade interna åtgärdsprogram Nuläge Vart? Hur? Varför? Vad? När? Bilagor Vem? Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor

Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan PROCESSUPPLÄGG - Hur vi utvecklar företag i internationell affärsutveckling Möte 1 Möte 2 Möte 3 Möte 4 Möte 5 Nuläge Varför -Export Vad – Export Vem – Export Vart - Export Hur - Export När - Export Etableringskalkyl Affärsplan - Export Eget arbete Exportstegen Nuläge - Varför - Vad - Vem - Vart - Hur - När - Affärsplan Bilagor