Teman Samordna höger och vänster hjärnhalva Vad behövs för lärande?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Atomer och kemiska reaktioner
- Kroppens kontrollcentrum -
Hjärnan och nervsystemet
Idrottslärare om astma
Att läsa och studera.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Sinnena 4C Vt 2013.
Micke Sundström, Granbergsskolan 7-9, Bollnäs –
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
Att lära på mottagarens villkor
Nervsystemet och hjärnan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Hur vill studenter bo? En studie av enrumslägenheter 1.
KARTKUNSKAP 1.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Digitalteknik 7.5 hp distans: 5.1 Generella sekvenskretsar 5.1.1
Vad vår hjärna kan lura oss!
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Studieteknik och inlärning
Pp som sinnesorgan, nervsystem, hjärna och hormoner
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Nervsystemet.
- Kroppens kontrollcentrum -
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Hjärnan skall stimuleras..... Lagomt RAS styrelsemöte 16 febr 2015 Kl Plats: Reacting AB.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Sinnesorgan, nervsystem, hjärna, hormoner
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Centrala och perifera nervsystemet
Nervsystemet Nervsystemet är nödvändigt för att kroppens olika delar snabbt ska kunna få kontakt med varandra, och fungera som en helhet. Kommunikation.
Nervsystemet styr din kropp
Att träna på inför NO-provet
Att lära på mottagarens villkor
Hjärnan Hjärnan som är skyddad av kraniet och av hjärnhinnor, omges av vätska som hjälper till att dämpa eventuella stötar mot huvudet. Hjärnan är aktiv.
Micke Sundström, Granbergsskolan 7-9, Bollnäs –
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Ett läs-projekt med musik
NERVSYSTEMET CNS centrala nervsystemet Hjärna och ryggmärg
Presentationens avskrift:

Rörelserna ,hjärnan och lärandet Gunilla Ladberg för språkklasskonferensen 2010

Teman Samordna höger och vänster hjärnhalva Vad behövs för lärande? Rörelser för inlärning Rytm och musik Vad behövs för lärande? Känslan avgör lärandet Aktivering av hjärnan Samordning av sinnen Omedvetet lärande Från reflexer till autopiloter

Centra i storhjärnans bark Vad är lärande? Hjärnan lär hela tiden. Den kan helt enkelt inte låta bli. Lärande består av kopplingar mellan hjärnceller. syn känsel rörelser tal hörsel Språk-förståelse smak lukt Centra i storhjärnans bark

Vad behövs för lärande? Storhjärnan, ”tankehjärnan” sköter lärandet. Limbiska systemet, ”känslohjärnan” ger motivation. Hjärnstammen, ”krafthjärnan” ger kraft till den tänkande hjärnan.

Limbiska systemet ger motivation Hippocampus, porten till långtids-minnet, sitter i känslohjärnan, inte i tankehjärnan. hippocampus amygdala

Känslan avgör lärandet Samma ämnen (ex. dopamin, serotonin) som är aktiva vid lust och glädje är också aktiva vid inlärning. hippocampus amygdala

Beröring berör Vänlig beröring, t. ex. kompismassage, gör hjärnan lugn och inställd på inlärning.

Hjärnstammen ger kraft och vakenhet Rörelser ger hjärnan tankekraft via RAS, kraft-generatorn i hjärnstammen. Barn behöver röra sig mycket för att orka koncentrera sig.

Att vara i rörelse underlättar koncentration Det vestibulära systemet (balanssystemet) aktiveras kraftfullt. Ett instabilt vestibulärt system: som att stå på en gungande båt.

Lärande bygger på samordning Lärande bygger på samordning mellan sinnena. Denna samordning lärs in när barnet rör kroppen.

Här har samordningen börjat Här lär sig hjärnan samordna intryck från synen, hörseln, känseln, muskelsinnet.

Här samordnas sinnen När barn är i rörelse utvecklas sinnena. Ögonens och kroppens rörelser och de olika sinnena samordnas. Detta leder vidare till koncentration och lärande.

Mycket ska samordnas här Rikta blicken, läsa och förstå texten, flytta blicken till papperet, gripa pennan, minnas vad det stod, skriva…

Om allt inte är samordnat Vi kallar honom kanske okoncentrerad.

Det mesta sker omedvetet Medvetandet huserar i hjärn-barken, det 3 mm tunna skiktet på storhjärnans yta. Och bara i delar av den. Mellan medvetna inlärningspass sker en omedveten integrering.

Utrymme för omedvetet lärande Korta avbrott med rörelser, musik eller stillhet hjälper hjärnan att integrera kunskaperna.

Den trånga flaskhalsen… … porten till medvetandet. Medvetandet kan bara fokusera på en sak åt gången.

Den trånga flaskhalsen… Hjärnans ’autopiloter’ gör medvetandet ledigt för inlärning. Autopiloter

Från reflex till autopilot 1 Reflexer styrs från hjärnstammen (ofrivilligt). 2 Medvetna rörelser styrs från storhjärnan (koncentration). 3 Automatiserade rörelser styrs från lillhjärnan (autopilot).

Avspänd eller anspänd? När autopiloten är inkopplad är rörelsen avspänd och smidig. Medvetandet är ’ledigt’ för inlärning. En icke automatiserad rörelse är spänd. Gör medvetandet ’upptaget’.

När autopiloten inte är inkopplad När skrivandet inte är automatiserat måste med-vetandet vara påkopplat. Det krockar med lyssnandet.

Kvarvarande aktiv reflex En aktiv reflex ger en ofrivillig rörelse. När huvudet vrids följer armen med. Och ingen tror på att det inte var meningen…

Kropp och känslor Misslyckanden leder till dåligt självförtroende vågar-vill inte försöka:ond cirkel. Kroppslig osäkerhet leder till känslomässig osäkerhet. Det kan t.ex. vara osäker balans, aktiva reflexer, dåligt samordnade sinnen. Känslomässiga reaktioner kan ha kroppsliga orsaker.

Hjärnhalvornas samarbete HÖGER Känslospråk, rum, bild, helheter, vänster kroppshalva VÄNSTER Logiskt språk, tid, detaljer, sekvenser, höger kroppshalva Hjärnhalvornas samverkan är avgörande för allt lärande. Korsrörelser aktiverar samverkan.

Rörelser för koncentration och inlärning Rörelser som korsar kroppens mittlinje aktiverar samverkan mellan hjärnhalvorna. Variation aktiverar hjärnan mångsidigt.

Liggande åttan Den liggande åttan kan användas på många sätt. Den hjälper hjärnan att koncentrera sig och att integrera kunskaper.

Multiplikationstabellen i kroppen

Rörelser mot stress Rörelser är stresslösande. Stresshormoner förbränns och hjärnan går fortare ner i lugn-läge.

Rytm förankrar kunskaper Hjärnan älskar rytm! Rytm aktiverar hjärnan snabbt. Det som lärts in med hjälp av rytm brukar sitta som berget. Här dansas kunskaper… Du började lära dig ditt modersmål redan i mammas mage. Då var rytmer ständigt närvarande. Rytm är lustfyllt, lugnande, fångar uppmärksamheten och är ett starkt inlärningsstöd.

Musikens makt Musik aktiverar hjärnan kraftfullt och mångsidigt. Musik kan: - ge lugn skärpa koncentrationen - öka uthålligheten - ge kraft och entusiasm.

Litteratur Centra Berg & Cramér: Hjärnvägen till inlärning Sunbeck: Infinity Walk Gustafsson & Hugoh: Full fart i livet Ladberg: Vatten, korsgång och liggande åttor. Rörelser som främjar inlärning, www.ladberg.se Centra Alla sinnen, Mariefred, www.allasinnen.se Vestibularis, Mönsterås, www.vestibularis.se

www.ladberg.se gunilla@ladberg.se Tack för mig! www.ladberg.se gunilla@ladberg.se