Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Produced by 4C Strategies AB ISPS ÖVNING 6: Tillträde till hamnen BAKÅT FRAMÅT TILL START AVSLUTA ISPS ÖVNING 6 Tillträde till hamnen Klicka på knappen.
Arbetsterapi i skolan.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Högtidstal Retorik.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogisk dokumentation
Pedagogiskt ledarskap
Intervju inför ViV-projektet.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!.
Att samtala med ungdomar om tobak
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Workshop inför Projektet
Att synliggöra lärande
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Naturvetenskaplig undersökning
Reflektioner från grupperna No hands up…
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Välkomna till föräldramöte för klass 5A
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Presentationens avskrift:

Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer Att följa lärande Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer

Huvudpunkter Var befinner sig eleverna i sitt lärande? Lärare planerar ofta undervisningsaktiviteter i detalj Lärare planerar inte så ofta för hur de ska få veta vad eleverna kan och inte kan…… Är det så hos oss också? Hur kommer det sig i så fall? Bikupa 5 min

Övning Vilket bråk är minst? A: 1/6 B: 2/3 C: 1/3 D: 1/2 Vilket bråk är störst? A: 4/5 B: 3/4 C: 5/8 D: 7/10

En viktig fråga Tar läraren reda på vad eleverna kan innan de lämnar klassrummet eller får de reda på det vid rättning av böcker, prov mm? Bikupa 10 min

Frågekompetens Hur ställer vi frågor till eleverna idag? Vilken typ av frågor dominerar? Ordningsfrågor enligt Williams……57% Frågor som handlar om förmågor……8% Två goda skäl att ställa frågor i klassrummet - Generera tänkande hos eleverna - Förse läraren med information om vad de ska göra härnäst i klassrummet

Viktigt att tänka på när det gäller frågor Elevengagemang Väntetid mellan fråga och svar Väntetid mellan svar och återkoppling Förståelsefördjupande Alternativ till frågor är påståenden ”Alla fyrkanter är rektanglar” ”Det var Rysslands fel att första världskriget bröt ut”

Praktiska tekniker IRE – inledning, respons och evaluering ”Fråga – paus – nedslag – studs” ”Heta stolen” Utgångspass ABCD-kort Skrivplattor System med svar från hela klassen

System med svar från hela klassen Its on its way Hävstångsprincipen Vilken av principerna har en vanlig pincett? I: Gungbräda II: Skottkärra III: Metspö för djuphavsfiske

Utvärderande och tolkande lyssnande ”Lyssna är det bästa sättet att lära sig på” ”Du måste lyssna på dem du handleder” Utvärderande lyssnande – fokus på att få rätt svar Tolkande lyssnande- fokus på att få reda på hur eleven tänker ”När fröken gav oss en fråga var hon tidigare intresserad av om vi kunde rätt svar, nu är hon intresserad av vad vi tänker”

Varför - eller hurfrågor Är det här en mening eller sats? ( Sv ) Varför är det här en mening och inte en sats? Är fladdermusen ett däggdjur? ( NO ) Varför är fladdermusen ett däggdjur och inte pingvinen? Är etre ett regelbundet verb? ( M spr Fra ) Varför är etre ett oregelbundet verb?

Diskussion eller diagnostiska frågor Istärningar läggs i ett glas vatten. Vad händer med vattenytan när isen smälter? A – vattennivån sjunker B – vattennivån förblir densamma C – Vattennivån stiger D – Det behövs mer information för att man ska vara säker Fundera 5 min och var beredd på att ge ett svar och förklara hur du tänker

Ett exempel till…… Vilken typ av fråga är det här? Vilket år började andra världskriget? A – 1937 B - 1938 C - 1939 D - 1940 E - 1941

Hur påverkas eleverna av det här? Fundera i par hur ni tror att eleverna i era klassrum skulle reagera om ni anammade Williams tankar? Tid 10 min

Diskussionsfrågor till kap 4 Hur får vi eleverna ( och vårdnadshavarna ) att acceptera att vi inte bara vill ha rätt och fel svar i klassrummen? Hur får vi så trygga lärmiljöer i våra klassrum så vi vågar fråga vilka elever som helst och att vi vågar att ställa fördjupande följdfrågor? Hur kan vi ”träna” bort handuppräckning ( där vi bara får reda på vad en elev kan ) i våra klassrum och istället få reda på vad alla elever kan? Hur kan vi själv öva upp oss att inte ha så bråttom, att skapa väntetid både kring svaren och kring återkopplingen när ämnenas centrala innehåll och kunskapskrav är ganska omfattande? I vilka situationer ska vi/kan vi använda diskussionsfrågor eller diagnosfrågor? Hur kommer ni att tänka i era klassrum när ni kommer hem kring förmågan att ställa rätt frågor i rätt situationer?

Slutsats ”Den viktigaste faktorn för att påverka lärandet är vad eleverna redan vet, och att lärarens arbete är att ta reda på detta och undervisa därefter” När man vet vad eleverna redan vet då kan man ge feed-back till eleverna, något som nästa kapitel i boken handlar om…….

Uppgift: Skapa bedömningsuppgift Skapa 1-2 uppgifter som ni ska presentera för gruppen Använd någon av modellerna vi pratat om idag Genomför den med gruppen Tänk på att ställa rätt frågor till gruppen så ni får reda på hur gruppen tänker Planera 30 min Genomför 15 min

Dagens avslutande fråga Göra ett utgångspass för att kartlägga vad vi behöver lägga fokus på nästa gång Om eleverna ska lära sig mer så räcker det inte med att vi som pedagoger lär oss en massa metoder för att kartlägga elevernas kunskaper, varför?

Nästa träff Kapitel 5 i Dylan Williams bok Framtidsveckan Tema Hållbar utveckling V 40 Ta med läroplan och ämnesplan/kursplan Ämnesövergripande tema någon gång under den veckan Vi startar upp planeringsarbetet varje skola för sig och berättar för varandra hur vi tänker

Planering rektor + piloter Hur ska ni gå vidare med dagens kunskaper till era kollegor på skolan?