Varför går det inte att bota oro med medicinska åtgärder?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Men det här är väl ingenting nytt?
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Ältande och grubbel Andréas Rousseau
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad är du för typ av person?
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Läkare med Gränser - att vara tydlig i den professionella rollen
Dialektisk beteendeterapi
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kommunikation och samspel
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Samtalsbehandling i primärvården
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Det professionella samtalet
Lönesamtalet.
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Samordningsförbundet Väst KUR-utbildning Föreläsning med Åsa Kadowaki Specialist i psykiatri, leg KBT-psykoterapeut Bohusläns.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Distriktsläkardagar Jönköping och 23
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Socialpsykologi.
Barn och stress.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Medveten professionalitet – komplexitet i sjukskrivningsärenden.
Region Östergötland Våga FRÅGA! Tänk om det vore tvärt om… Vad är friskt och vad är sjukt? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut och.
Att hitta resurser istället för att fastna i problemen När och varför sjukskriver man vid psykisk ohälsa? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut.
Håller vi på att förvandla livet till en sjukdom? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut Verksam i primärvården i Östergötland Läkare.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
VEM VÄLJER vad? Medveten professionalitet - kunna hantera JA och NEJ Att hjälpa med det jag kan stå för SFOP Tylösand Åsa Kadowaki, psykiater.
Håller vi på att förvandla livet till en sjukdom? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut, handledarutbildad Verksam i primärvården.
Verksam i primärvården i Östergötland
Verksam i primärvården i Östergötland
Självkänsla.
Coaching.
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Gör en egen bedömning! Vad kan jag bidra med i den andres utveckling?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
”Håller vi på att förvandla livet till sjukdom
Anna Ohlis, överläkare, DBT-teamet BUP Stockholm,
Presentationens avskrift:

Varför går det inte att bota oro med medicinska åtgärder? Tema Rädsla vid graviditet och förlossning Stockholm 2014-03-28 Åsa Kadowaki Psykiater, leg KBT-psykoterapeut Verksam i primärvården i Östergötland www.lakaremedgranser.org

Sverige som kontext (alla beteenden sker och förstärks i ett sammanhang) Nollvisioner – vi har som mål att förhindra att saker ska ske Känslomål – ”man ska inte behöva känna…” (sig otrygg) Rättighetstänkande – vad andra ska göra för mig när jag inte har det bra Diagnostiken sker hemma vid datorn och patienten inkommer med beställning av vård

…och hur ser livet ut? ”Hårt, orättvist och sedan dör man.” Enda absoluta rättvisan är att dygnet har 24 timmar och att vi alla vi får välja vad vi fyller tiden med. Vanligast med hot och våld inom egna familjen. Jag får ett liv och det fylls successivt med hur jag beter mig. Trygg blir man när man klarar av att vara rädd.

Vad är vårt uppdrag som behandlare? Vad ska vi ha mötet med patienten till?

Antaganden – mötet i vården Nöjda kunder – inget ska kännas= vara trygg Patientcentrering – pat vet vad den behöver Bra utfallsmått – kvantitet>kvalitet Ordinera hälsa (motion på recept) Fylla i…diagnoser, åtgärdskoder, samtalsteman som ger € Annat?

…..”Annat”?... Återerövra mötet mellan två människor Ickedömande förstå vad den andra kämpar med Ha redskap att stimulera motivation till förändring som kan gynna patientens hälsa och leda till ett mer värdefullt och tillfredsställande liv Salutogenes – begripa, hantera, mening

”Two minds in one brain” OCH ett sammanhang Chaufför eller passagerare (Uppnå – Undvika) Agerande eller reagerande (Ändamålsenliga beteenden kontra impulsivitet) Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Så vad är ÅNGEST? Trigger (stressor) Respons: Katastroftanke, rädsla (ilska, illamående, nedstämdhet, skam) och sympaticuspåslag Säkerhetsbeteenden (fight or flight) Lättnad på kort sikt, sensitisering på lång sikt – om kvarvarande säkerhetsbeteenden utvecklas ett syndrom

Vad är ”normalt lidande”? Förmågan att känna och reagera - sympaticusreaktionen : i hela kroppen! - grundkänslor: ilska, rädsla, äckel, nedstämdhet, skam, skuld, förvåning, intresse och glädje - tankar, associationer, minnen Vilka reaktioner har din patient – kartlägg och normalisera/avdramatisera (med respekt och validering)

Att vara människa – vad är det vi gör när vi gör det vi gör? Handling Flykt/kamp/undvikanden - oftats kortsiktig förstärkning I värderad riktning Strävan efter långsiktiga mål med mening Fysiologiska reaktioner Känsla Tanke Situation / Stimuli Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Funktionell beteendeanalys ”Vad är det jag gör när jag gör det jag gör? S O R K K Automatiska responser Valt beteende Kort sikt Lång sikt Situation Organism Reaktion Konsekvenser Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Negativ förstärkning Ett beteende ger lättnad på kort sikt Samma beteende bekräftar att oron var riktig vilket gör att reptilhjärnan kommer uppmärksamma det som ännu mer hotfullt än tidigare = symptomförstärkning på lång sikt.

Psykosocial belastning Diagnostik - orsak, vidmakthållande, bot? Psykiatriskt syndrom Kropp Sjukdom – behandling Hälsobeteenden/ohälsobeteenden Sympaticus-Parasympaticus: andning! Cave undvikande som behandlingsordination! – gynnar depressionsutveckling Ältande? Vad är egentligen problemet? Personlighet Psykosocial belastning Uppväxthistoria Livshändelser/pågående stressorer Emotionell reaktivitet, fast i tanketeman, impulsivitet, copingstrategier, medveten närvaro, acceptans, värden Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Validering V1-V6 (Marsha Linehan) Att bekräfta och visa att man accepterar en persons upplevelser, tankar, känslor V1: lyssna; visa närvaro med ögonen – var vaken, delta utan att döma/sätta etikett på det som sägs, visa intresse, var nyfiken V2: empatiska svarsbeteenden: reflektera direkt och korrekt, sammanfatta V3: verbalisera känslor – säg det outsagda: ord på känslor, tankar och beteenden (OBS! Inga tolkningar utan återge som reflektioner och inte sanningar.) V4: validera genom att ta in tidigare erfarenhet – bekräfta utifrån hur det sett ut under uppväxt och utifrån biologisk sårbarhet V5: validera här och nu: vad är förståeligt utifrån aktuell situation och vanligt fungerande (normalisera och avdramatisera) V6: var ”radikalt genuin” – delta som du är, var rak och ärlig Bli bäst på att vara du och använd det i samspelet med andra (validera dig själv!).

Validering Bli sedd och lyssnad på – jag kan sammanfatta det jag hört Bli tagen på allvar = trodd på/stöd i egen förmåga Få empati- jag ser ditt lidande och osäkerhet Få respekt/inte bli betraktad som skör Bli utmanad/pushad (TROTS lidandet) – motsatsen till curling! OBS!; realistiska krav Konfrontation OCH bekräftelse samtidigt (jag tror mer på dig än vad du tror på dig själv) Validering Bli lyssnad på Bli tagen på allvar/trodd på Få empati/bekräftelse/stöd Bli utmanad/pushad (TROTS lidandet) – motsatsen till curling! Få realistiska krav Professionell hållning handlar om att veta HUR man ska bekräfta och inte låta sig invaderas av den andres lidande. Terapeuten behöver ha god interpersonell funktion – allians/validering Dessutom göra en konceptualisering, målsättningsnivå, struktur, teori, teknik Att öka sin expertis – vad, fakta Procedurellt – använda det – omsätta katalogkunskaperna Reflektiv kunskap – vara i sitt och patientens perspektiv samtidigt – uppmärksamheten skärpt på både patient och mig – använda det som händer i rummet – ”dansar på expertnivå

Sinnesrobönen Giv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden mellan de båda. Så; vad bidrar du till när du gör det du gör?

Litteraturtips! Wadström, Olle. Att förstå och påverka beteendeproblem. Psykologinsats Wadström, Olle. Tvångssyndrom. Psykologinsats Wadström, Olle. Sluta grubbla och älta…Psykologinsats Törneke, N. & Ramnerö J. Beteendets ABC. Studentlitteratur Ortiz, L. När förändring är svårt Miller & Rollnick. Motiverande samtal. Kriminalvårdsverket. www.kvv.se artikel 4771 Kadowaki, Å. svensk sjukvård till vanvett… Psykologinsats Harris, Russ (3 böcker) Lyckofällan, Kärlekens ACT och ACT helt enkelt Jeding, Kerstin (3 böcker) 29 sidor om – stress, oro, sömnstörning