Boksamtal.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Samtala om böcker.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Pronomen.
Att läsa och studera.
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Kom igång med Disgen 4 Registrera dina barnbarn i Disgen. Distanskurs med Bengt Kjöllerström E-post: Kom igång.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Kommunikation.
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Boksamtal.
Att skapa världar och leda rollspel
Att tala för att övertyga
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Vad tycker du om att läsa?
Hur gör du för att förstå en text?
Vem är du?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Framtagande av informationsbrev inom benign gynekologisk kirurgi - ett patientperspektiv Sofia Widetun T-10 student Kartläggning av patientinformation.
Grundutbildning Arbetsplatsombud. 5 Skyddsvallar som skyddar Det fackliga löftet.
Skriva noveller.
Katedral skolan Amandas PRAO.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Diskussionstillfälle 4
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Hur du tar hand om din kunskap
Huvudsatser och bisatser
Utveckla skrivandet.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Prata om våld med pictobilder
Datorhjälp i Släktforskningen
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Vem är jag? Jag är en 17 årig kille som bor i mitten av Värmlands skogarna, i en stad som heter Kristinehamn. Jag har 2 småbröder och 1 storebror.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
INTERVJUTEKNIK. Vad är en intervju [Norstedts Ord för Ord] samtal, utfrågning, (ibl. nära) enkät intervju' [Norstedts svenska ordbok] subst. intervjun.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
BE Gå vidare genom att klicka på musen ! ® BrucElvis.
INTERVJUTEKNIK.
Välkomna till klass SI16D!
En lättläst sajt om politik
Argumenterande tal i en np-version
Samtal kräver interaktion
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vill du bli mästerdetektiv?
Prata om våld med pictobilder
Inför NP Svenska Våren 2019.
Stormaktstiden grupparbete 1611 och 1721
Presentationens avskrift:

Boksamtal

Tre boksamtal Skriv anteckningar till det du läser. Läs noga och läs om samma text mer än en gång.

Svara på frågorna och ha med både boken och loggboken till samtalet. Kom väl förberedd. Läs inte längre än vi har bestämt!

Frågor till träff 1 Vad står det i boken om huvudpersonen? Hur ser huvudpersonen ut? Vilka egenskaper har huvudpersonen? Finns det mer än en huvudperson? Vilka andra karaktärer finns med i boken? Är det huvudpersonen själv som berättar? Skriv på vilken sida i boken du hittat informationen så att du lätt kan hitta det igen.

Loggbok Aron: brunbränd, gillar att fiska, gillar inte läxor, åker skolbuss, storebror till Henke (5) Henke: lillebror till Aron (5), otålig, tio år (6) Leo: åtta år, yngst av bröderna, rastlös, envis (6) Mamman: alltid orolig (6) Polisen: hängkinder, gula tänder (9) otålig och lyssnar inte på barn, otrevlig, kaninlik (10)

Tema / genre : vänskap

Kängor med gul söm av Mårten Melin

Eskil och jag och den perfekta hämnden av Cecilia Davidsson

Kompisboken av Linn Hallberg

Sanning eller konsekvens av Annika Thor

Tänk på: Du måste ha hunnit klart till avtalad sida! Samtalet kommer att bedömas utifrån hur aktiv du är både på att prata och lyssna och dra egna slutsatser.