BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Utifrån entreprenöriellt lärande
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Hur tänka och göra som processtödjare
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Mötesstruktur.
Eller formativt lärande…
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Mål- och resultatstyrning
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Lärplattformstankar Herrestadskolan  Lärplattform. Vad innebär det för er?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Rudbeck - en utvecklingsresa
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Planering och genomförande av undervisningen
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
BFL Bedömning för lärande
Reflektioner från grupperna No hands up…
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Att jobba språkutvecklande
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Att synliggöra det synliga lärandet
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Föräldramöte 2016/17 Varmt välkomna!.
Bedömning för lärande 31/10
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna Unikum-ett verktyg för BFL Rektors roll-hur gör vi hos oss?

DE 5 STRATEGIERNA, Christian Lundahl Att tydliggöra lärandemål, kunskapskvaliteter , kunskapskrav Att skapa tecken/bevis på lärande Att ge återkoppling som utvecklar lärandet Att aktivera eleverna som resurser för varandra Att förmå eleverna att ta lärandet i egna händer

Att tydliggöra lärandemål, kunskapskvaliteter och kunskapskrav Att synliggöra skolans utgångspunkter Alignment, mål-undervisning-bedömning, visualisera Tydliga instruktioner Att arbeta med matriser Att arbeta men elevexempel, vad räknas? Att ta reda på hur eleverna uppfattar undervisningens syfte, exit tickets, responssystem (muggar i olika färger), självskattning

Att skapa synliga tecken på lärande Att analysera elevernas felsvar och missförstånd, on the fly assesment Öppna och utvecklande frågor, no hands up Långsammare processer, reflektion och eftertanke Att få visa sitt kunnande på ett sätt som passar Twitter, wikispace, post it lappar och korta sammanfattningar som visas på tavlan

Att ge återkoppling som utvecklar lärande Fyllig och informationsrik, interaktion, nya strategier o tankemodeller Var är du-vart ska du-hur ska du komma dit, GPS-modellen Kommentarer, siffror och betyg, blanda inte! Rödpennementalitet, bristfokusering Vika råd ger vi? Görande, flit mm Hur frekvent återkopplar vi, när återkopplar vi? Minute bay minute

Att aktivera eleverna som resurser för varandra Från det individuella till det kollektiva Two stars and a wish Visualisera hur det går för andra. Det är helt ok att göra fel Digitala möjligheter, google docs, wikispace mm

Att förmå eleverna att ta lärandet i egna händer Krävs träning Gå tillbaka Ta hjälp 3 ggr innan du kommer till mig, Du hade 2 fel av 6, fundera-kom tillbaka-dom här två-fundera igen- division Checklistor Föräldramöten, elev-föräldrar, från resultat till kunnandet

BFL Synlighet Delaktighet Ansvar

Rektors roll-piloternas funderingar Vi behöver hjälp att prioritera arbetsuppgifter för att kunna lägga kraft på BFL Rektorer måste vara delaktiga i processen, ge feed back. Vi lärare förväntar oss att bli formativt bedömda av rektorerna Vi vill att rektor ska vara närvarande i undervisningen så att vi kan bolla bedömningsfrågor direkt Vi behöver vara klara över vad som ingår i vårt uppdrag som piloter och vad som inte ingår

Rektors roll- plan för BFL Rektor är den främsta bäraren av BFL-visionen Rektor strukturerar organisation och resurser på skolan så att BFL kan bedrivas så optimalt som möjligt Rektor deltar i lärgruppens möten och gör lektionsbesök. Därigenom skaffar rektor sig kunskap om och förståelse för vad BLF innebär för eleven, läraren, klassrummet, undervisningen och skolan. Genom detta kan rektor följa arbetet och göra ev justeringar över tid

Rektors rollplan bfl Rektor träffar regelbundet piloterna på skolan för att följa upp arbetet med BFL Rektor för en dialog om BFL med föräldrar, lärare och elever

Vad behöver vi reda ut? Mötestid 50-70 min ? Gruppernas sammansättning? Piloternas roll? En eller flera grupper? När träffas piloter och rektorer? Hur ofta?

Processen måste komma igång Hur ska det se ut hos oss?

Grovstruktur ht. 2012 19/9 Piloternas roll, mötesstrukturen, förbereda BFL i praktiken med en handlingsplan 1/ 10 Christian, Återkoppling +? 15/11 BFL-möte i praktiken, Big 5, elevmedverkan 12/12 Är vi redo? Har vi koll på läget? Vilket stöd behövs under vt-13

Big 5 Analysförmåga Kommunikativ förmåga Metakognitiv förmåga Förmåga att hantera information Begreppslig förmåga