Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Advertisements

Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Chefer om mångfald 1. Om undersökningen 2 •Undersökningen är genomförd av TNS Sifo för Proffice. •Frågorna ställdes till 400 chefer inom privat sektor.
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
Markör Marknad och Kommunikation AB
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
TV4 Valet av ny partiledare för Socialdemokraterna Mars 2011 Irena Busic.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
20-24 år år -19 år Aborter i Norrbotten fördelat på åldersgrupper, årsvärden 2002 – 2011 samt 1:a halvåret 2012 för åldersgrupp – 19 år. Mått: antal.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Fakta om undersökningen
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Attitydundersökning – Myrorna 2010
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Bromma Flygplats Per Hörnsten, Demoskop.
Rapport Förbifart Stockholm Uppföljning efter beslut Bil Sweden & MRF.
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Allmänheten om hushållsnära tjänster Arne Modig 1620.
Företagarpanelen – Q JUNI 2011 Kronobergs län.
Allmänheten om skolan En rapport om allmänhetens syn på vissa skolfrågor. Juni 2015.
Rapport Allmänheten om utevistelse för hönor Djurens Rätt.
Novus Boende i Dalarna och Gävleborg om frivilligt arbete November 2010 Dalarna och Gävleborg Arne Modig 2046.
Pensionschock hotar var fjärde svensk Undersökning av Länsförsäkringar Våren 2006.
Rapport Djurens Rätt. oktober Förord  Undersökningen har genomförts inom ramen för Demoskops månatliga telefonomnibus med allmänheten.
HALMSTAD KULTURFÖRVALTNING - KULTURUNDERSÖKNINGEN 2015 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel: Kontakt: Maria Gellert.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Allhelgonaundersökning
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt 2014-03-11

Förord Undersökningen har genomförts inom ramen för Demoskops månatliga telefonomnibus med allmänheten från 15 år och uppåt. Totalt genomfördes 1.000 telefonintervjuer under perioden 25 februari – 5 mars 2014. Jämförelser har gjorts med en motsvarande mätning genomförd av Demoskop våren 2009. Projektledare på Demoskop var Per Hörnsten. Kontaktperson på Djurens Rätt var Gabriella Terneborg.

Sammanfattning Andelen vegetarianer och veganer ökar. Idag uppger 6% av den svenska allmänheten att man är vegetarian och 4% att man är vegan. Motsvarande andelar för 5 år sedan var 4% respektive 2%. Vanligast är det att man i Skåne (15%) och i Storstockholmsområdet (11%) antingen är vegetarian eller vegan. Det är också i de regionerna vi ser den största ökningen senaste fem åren. Både bland män och kvinnor är andelen vegetarianer eller veganer densamma, dvs 10%. I den yngre gruppen 15-24 år är andelen som störst (17%). Intresset för vegetarisk mat ökar. 37% säger att deras intresse för vegetarisk mat har ökat mycket eller något de senaste tolv månaderna. För bara 4% har intresset minskat. När motsvarande fråga ställdes för 5 år sedan var dessa andelar 26% respektive 2%. Intresset har ökat betydligt mer bland kvinnor (44%) än bland män (30%), men intresset har förändrads ungefär lika mycket i de olika åldersgrupperna. Intresset har ökat betydligt mer i storstäderna (45%) jämfört med landsbygden (29%)

Sammanfattning Miljöpåverkan är det starkaste argumentet för att man ska äta mer vegetariskt i framtiden. Att vegetarisk mat skulle anses ha lägre miljöpåverkan än annan mat, att det skulle vara hälsosammare och hänsynen till djuren är de tre starkaste argumenten för att välja att äta mer vegetariskt i framtiden. Miljöaspekten och djurhänsyn är de två argument som blivit starkare jämfört med för 5 år sedan. Att människor i sin närhet är vegetarianer är det svagaste argumentet för att man ska äta mer vegetariskt i framtiden. Miljöaspekten, hänsynen till djuren och om det vore lättare att hitta bra vegetariska produkter är argument som biter bättre på kvinnor än män. Detsamma gäller de yngre, men bland dem spelar även priset en större roll.

Andel veganer respektive vegetarianer Är du vegetarian eller vegan? % Bas: Samtliga, 1000 intervjuer

Intresset att välja vegetarisk mat Har ditt intresse för att välja vegetarisk mat ökat eller minskat under de senaste 12 månaderna? Bas: De som ej är vegetarian eller vegan, 901 intervjuer

Argument för att mer vegetarisk mat Vilka av följande skäl skulle vara starka eller svaga argument för att du i större utsträckning skulle välja att äta mer vegetarisk mat i framtiden? Att vegetarisk mat skulle anses ha lägre miljöpåverkan än annan mat Att vegetarisk mat skulle anses vara hälsosammare än annan mat Av hänsyn till djuren Att det vore lättare att hitta bra vegetariska produkter i affären eller på restauranger Att vegetarisk mat skulle bli billigare Att människor i min närhet var vegetarianer Bas: De som ej är vegetarian eller vegan, 901 intervjuer