1 KSAU 29 april
Modeller för uppföljningsansvar •Många kommuner har en fast kommunövergripande organisation för uppföljningsansvaret •Två kommuner med olika lösningar •Falkenberg •Jönköping 2
Att tänka på •Väl genomarbetad samsyn •Stark politisk förankring •Finansiering •Utveckla verksamheten över tid – ingen färdig modell från början •Kräver reell samverkan inom kommunen 3
Internränta – utfall för Möckelngymnasiet i Karlskoga •En höjning med 1,1 % = tkr, enbart för Möckelngymnasiet i Kga •Stora besparingar och effektviseringar gjorda 2011/2012 •Inte möjligt att spara mer med den gymnasieskola vi har idag •Utan kompensering i ram måste gymnasieprogram tas bort, personal sägas upp och lokaler avvecklas 4
Handlingsplan för att fler ska klara gymnasiet på 3 år •Mycket bekymmersamt läge •Låga förväntningar på elevers förmåga – låga betyg •Grundskolan •Gymnasieskolan •Gemensamma insatser 5
Gymnasieskolan •Formativ bedömning - bedömningsmatriser •Åtgärdsprogram som är skarpa •Olika arbetsformer på IM för behörighet •Noggrann uppföljning vid övergång när elever byter skola/program 6
Gemensamma åtgärder •Studie- och yrkesvägledare måste kunna ge kompetent stöd när grundskolelever ska välja •Utökad dialog mellan lärare, ämnen, värdegrund, bedömning och attityd till elevers förmåga •Förfina överlämningen mellan grundskolan - gymnasieskola 7