för sjuksköterskeexamen ©

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samordningsprojekt för införande av anmälnings- och studieavgifter
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Lärandemodell för verksamhetsförlagd utbildning inom sjuksköterskeprogrammet BAKGRUND Hälso- och sjukvården i Stockholm läns landsting utgör en akademisk.
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Varför fokus på nyanlända just nu
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Studierektor/universitetsadjunkt
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
38 minuter med tåget från Göteborg!
Kristina Bäck VFU-handläggare
Uppsala Beáta B. Megyesi 1 Webbföreläsningar i språkteknologi ett pilotprojekt Beáta Bandmann Megyesi Institutionen för lingvistik och filologi.
Vad innebär val av vårdenhet?
En sammanhållen etableringskedja
Högskoleförberedelse
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
RCC Uppsala Örebro regional workshop, 6 nov 2014 Projekt ”Nationell uppföljning av standardiserade vårdförlopp inom cancervården, fas 1” - att undersöka.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Studentinformation i SWAMID
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Utställare som är där för dig. –Universitet/högskolor –Yrkeshögskolor –Folkhögskolor –Företag Rekrytering på kort sikt Rekrytering på lång sikt –Organisationer.
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Åsa Forsberg1 ALI Arkiv för lokala inläsningar.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Rekrytering av sjuksköterskor Nuläge Nuläget – rekryteringsbehov sjukskötersketjänster Totalt rekryteringsbehov: Cirka 50 tjänster (varav.
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Bevarande av utbildningsinformation SUHFs expertgrupp för arkiv och informationshantering.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Resursfördelningsmodeller baserade på bibliometriska indikatorer Ur ett nationellt och ett LTU- perspektiv Kristoffer Bäckström Luleå universitetsbibliotek.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Bedömning av VFU, när blir den rättssäker? Christel Borg.
SND-samarbetet - ett nationellt samverkansprojekt för lagring och tillgängliggörande av forskningsdata Biblioteksrådet Lisa Petersen.
Öppen frågestund Den 1 februari 2017.
Aleris Bollnäs sjukhus avdelning 5
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Tillväxtpolitiska utmaningar på längre sikt:
Årlig revision av universitet och högskolor 2011/2012
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Uppstart Status quo september 2018
Läkarprogrammet vid LiU
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

för sjuksköterskeexamen © 2006 02 15 Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006 02 15 Anslutna lärosäten: Partneruniversitet/-högskolor (försöksverksamheter): Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2009-05-18 Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2008-11-07 1 1

Styrelsen, Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen Petra Lilja Andersson Ordförande Styrelsen, Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen - ett verktyg för en säker och likvärdig bedömning på nationell nivå - pröva den blivande sjuksköterskans kliniska kompetens Bakgrunden … Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Examinationen sker i den sista kliniska kursen och består av två delar - men ska ses som en helhet Skriftligt prov Praktiskt prov Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Skriftligt prov Två patientfall med tydligt kliniskt perspektiv Interaktiv form – lösningar ges efter hand – lagt blad ligger Samtliga studenter skriver provet samtidigt Standardiserad kvalitetssäkrad rättning Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Praktiskt prov Examinationen ska pröva studenten i praktiska omvårdnadssituationer studentens förmåga till integration av kunskaper i de ämnen som ingår i sjuksköterskeutbildningen Standardiserat och väl validerat bedömningsunderlag Bedömningsansvarig sjuksköterska Examinator är lärare verksam inom klinisk utbildning på högskola/universitet Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Praktiskt genomförande Den ansvariga sjuksköterskan utser en lämplig vårdsituation i samråd med den kliniska läraren Det är inte patientens sjukdom som är väsentlig utan snarare de aktuella omvårdnadsproblem som finns i situationen och de omvårdnadsåtgärder som därmed krävs Studenten skall möta en okänd situation och en så obekant patient som möjligt Förberedelse - genomförande – avstämning (4 tim) Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Hur upplever studenten klinisk slutexamination? - Ett kvitto på att man duger - Man känner sig flygfärdig - En stämpel på att man är godkänd - Det knyter ihop alla delarna Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Hur upplever bedömningsansvarig sjuksköterska klinisk slutexamination? - Jag har fått en ökad kompetensutveckling Bedömningsunderlaget sätter ord på och ger en struktur för vad jag som sjuksköterska gör - Jag tycker att jag har blivit en bättre handledare Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Hur upplever klinisk lärare klinisk slutexamination? - Samma begrepp används av student- sjuksköterska-lärare och därmed tydliggörs VFU Vi har fått en ökad säkerhet vid bedömning av studenten Samverkan mellan högskola och verksamhet ökar Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Hur upplever patienten klinisk slutexamination Hur upplever patienten klinisk slutexamination? - Jag har sällan fått ett så bra omhänder- tagande - Underbart att få tala till punkt och att någon lyssnar hela tiden Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Text i utbildningsbeviset ”Godkänd i Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen” ”The student has passed the National Final Examination for the Degree of Bachelor of Science in Nursing” Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

Partneruniversitet/-högskola Ett redan anslutet lärosäte kan ha partneruniversitet/- högskolor, som arbetar för att införa Nationell klinisk slutexamination. Under cirka två terminer ges stöd för att förbereda och förankra modellen på lärosätet. Styrelsen med adjungering av SSF Högskolan Väst Karlstads universitet Sophiahemmet Högskola Malmö högskola Högskolan Kristianstad Linköpings universitet Högskolan Halmstad Lunds universitet Göteborgs universitet Högskolan Dalarna Uppsala universitet Blekinge Tekniska Linné-universitetet Mittuniversitet Röda Korset Karolinska institutet Luleå tekniska Högskola Högskolan i Skövde Högskolan i Skövde Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2009-05-18 Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund

www.nationellkliniskslutexamination.se Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen © 2006-02-15/version 2010-10-07 Lund