Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Dolda kunskaper avslutande möte
Vad är studiehandledning?
Tillgänglighet till webben – en del i den nationella handlingsplanen 29 oktober 2002 Sören Hansson Tillgänglighetscentret vid Handikappombudsmannen.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Kultur för alla – gäller det mig
Exempel utifrån ett antal målområden
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Borlänge 13 maj 2014.
Rikskonferensen 2013 Göteborg
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
17 december Dolda kunskaper 17 december
Lokal Pedagogisk Planering
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Elevassistenter och det lärande uppdraget
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Mångfaldsprojektet Specialpedagogik i ”Mångfaldens Sverige” Ett samarbetsprojekt mellan Specialpedagogiska institutet och Högskolan Kristianstad.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Välkomna till styrd helpdesk
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Vad är studiehandledning?
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Presentationens avskrift:

Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund Kristina Svensson SPSM, 2010

Kristina Svensson SPSM, 2010 Specialpedagogiska skolmyndigheten Bildades 1 juli 2008 Har övertagit all verksamhet inom: Specialpedagogiska institutet Specialskolemyndigheten Socialstyrelsens institut för särskilt utbildningsstöd, Sisus Kristina Svensson SPSM, 2010

Kristina Svensson SPSM, 2010 Specialpedagogiska skolmyndigheten Statens samlade stöd i specialpedagogiska skolfrågor Övergripande uppdrag: Alla ska ges möjlighet att nå målen för sina studier Kristina Svensson SPSM, 2010

Kristina Svensson SPSM, 2010 Våra uppgifter är Att ge specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän Främja tillgången på läromedel Driva specialskolor för vissa elevgrupper Fördela statsbidrag till vissa utbildningsanordnare och för vissa korta studier Kristina Svensson SPSM, 2010

Kristina Svensson SPSM, 2010 www.spsm.se Kristina Svensson SPSM, 2010

Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund Kristina Svensson SPSM, 2010

Ökad kunskap om mångfald i särskolan Kristina Svensson SPSM, 2010

Projektet ”Ökad kunskap om mångfald i särskolan” Utvecklingsinsatser Kunskapsuppbyggnad Utveckling av bedömningsmaterial Högskolekurs Seminarier Kristina Svensson SPSM, 2010

Vägledning inför mottagande Utredning av elever med annan språklig och kulturell bakgrund än svensk ställer ofta högre krav på kunskap och professionalitet Dialog med föräldrar Utredningsprocess och bedömning Språkets betydelse för utveckling och lärande Kristina Svensson SPSM, 2010

Kulturmöteskompetens och interkulturalitet En utgångspunkt för Vägledningen är det sociokulturella perspektivet på utveckling, utbildning och lärande Interkulturalitet betyder att hänsyn tas till varje persons referenser, bakgrund och styrkor Kristina Svensson SPSM, 2010

Olika synsätt på funktionsnedsättning Innebörden av begreppet utvecklingsstörning varierar såväl historiskt och över tid som mellan olika kulturer Samhällets utformning och kulturella traditioner har också en avgörande betydelse för vilka krav som ställs på människors förmågor, liksom för vilka former av stöd som utvecklas Kristina Svensson SPSM, 2010

Möten mellan olika erfarenheter Synen på individen i relation till samhälle och familj framställs ofta som betydelsebärande I Skolverkets allmänna råd för utbildning av nyanlända elever (2008) betonas vikten av samtal och samverkan med föräldrar och nyanlända elever Kristina Svensson SPSM, 2010

Delaktighet och inflytande Det är skolan som har huvudansvaret för att skapa förutsättningar för en bra relation och samverkan med föräldrarna Det svenska skolsystemets uppdelning i särskola och grundskola är unikt och för många svårgripbart Kristina Svensson SPSM, 2010

Tolk – en ömsesidig angelägenhet Som ett stöd för att undanröja språkliga hinder i kommunikationen bör självklart tolk användas vid behov Detta regleras även i ”Förvaltningslagen 8 § ( SFS 1986:223 ) Kristina Svensson SPSM, 2010

Skolsvårigheter uppmärksammas Om en elev tidigare haft svårigheter i skolan kan detta uppmärksammas redan vid mottagandesamtal och kartläggning av elevens skolbakgrund Konkreta insatser för att stödja elevens språk- och kunskapsutveckling genom modersmålsundervisning och studiehandledning på elevens modersmål Språkutvecklingsanalys är ett mycket viktigt redskap i kartläggning av tvåspråkliga elevers utveckling Kristina Svensson SPSM, 2010

Att särskilt uppmärksamma vid utredning ”Att utreda barn med annan kulturell bakgrund är en mycket grannlaga uppgift ” ( Smedler & Tideman ) I den pedagogiska utredningen framgår vilken kunskapsnivå barnet befinner sig i förhållande till andra barn i samma åldersgrupp Psykologutredningen utreder om barnet har en utvecklingsstörning Kristina Svensson SPSM, 2010

Beslut och återkoppling till föräldrar och elev ”En nationell strategi” antogs av riksdagen 1999, för att förverkliga FN:s barnkonvention i Sverige Beslut om återgivningssamtal Kristina Svensson SPSM, 2010

Kristina Svensson SPSM, 2010 Att undvika utsatthet ” Att ha en funktionsnedsättning och samtidigt en utländsk bakgrund beskrivs ofta som en dubbel utsatthet. Det är en beskrivning som har sin grund i bristande stöd från skolans sida och inte i personliga egenskaper. Inte en enda elev som aktualiseras för ett mottagande i särskola ska känna sig utsatt – ett sätt att nå dit är att stödja professionella vid deras möten med eleverna och deras anhöriga” Kristina Svensson SPSM, 2010

Kristina Svensson SPSM, 2010 Först när man får något gemensamt, det är då kommunikation uppstår och när kommunikation uppstår får man förståelse och när man får förståelse, det är då fördomarna faller. Det är integration. Pär Johansson, Glada Hudikteatern Kristina Svensson SPSM, 2010

Tack för att ni lyssnade på mig! kristina.svensson@spsm.se www.spsm.se Kristina Svensson SPSM, 2010