H UR S KA S VERIGE T A B ETALT FÖR SINA M INERALTILLGÅNGAR ? J ESPER R OINE, SITE, H ANDELSHÖGSKOLAN I S TOCKHOLM D ANIEL S PIRO, Ø KONOMISK I NSTITUTT,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
Geografi Henrik Carlsson.
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Del 3 Bolags tillväxtmöjligheter och alternativ
Samhällsekonomi 2.
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Enhetschef Fastighetsutveckling
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Aktier och aktiesparande
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
JUNI 2008 FÖRNYELSE AV FLERBOSTADSHUS UPPLÄGGNING AV STUDIEN Ca 350 intervjuer med följande kategorier:  Allmännyttiga bostadsbolagca 160.
Fondernas kostnadsutveckling Finansutskottet den 24 november 2005 Tredje AP-fonden VD Kerstin Hessius.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Varför växer inte vissa företag?
En femtedel av livet….
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Välkomna till : Tryggare ekonomi på äldre dar. Vad är…… Ingen försäljning – Bara fakta
Föreläsning 12 Sammanfattning
Föreläsning 9 Förväntningar och stabiliseringspolitik
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Hemänglarna 2013.
Privat pensionssparande
Key Findings - rekryteringstrender
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Privat pensionssparande. Spara själv? Ska det verkligen behövas?
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Procent.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Ekonomirapporten. April 2014
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Jesper Hansson Slutlig efterfrågeutveckling – nya mönster i konjunturutveklingen? SIMRA 23 maj 2013.
Lönar det sig att gå före? MILJÖEKONOMI 10 Mars 2011 Eva Samakovlis.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
Enskild firma eller aktiebolag
1. 2 Ekonomiska förutsättningar NJS Svenska avdelningen har haft ansvar för utgivningen av NJT sedan 2003 Vår utgångspunkt har varit att NJT ska vara.
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Företag.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Kap 11. Investeringsefterfrågan
Tiggarna på våra gator – hur ska vi förhålla oss?
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
Inkomstbeskattning av enskilda näringsidkare Skatteförvaltningen.
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Småföretagsbarometern 2016
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Sveriges bagare och konditorer
Småföretagsbarometern 2016
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Basfakta skogsnäringen, 2017
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Presentationens avskrift:

H UR S KA S VERIGE T A B ETALT FÖR SINA M INERALTILLGÅNGAR ? J ESPER R OINE, SITE, H ANDELSHÖGSKOLAN I S TOCKHOLM D ANIEL S PIRO, Ø KONOMISK I NSTITUTT, U NIVERSITETET I O SLO

R APPORTENS DELAR 1.Mineralsektorn i Sverige. 2.Hur påverkar mineraltillgångar ett lands ekonomi? 3.Grundläggande frågor kring hur vi ska se på mineraltillgångar 4.Analys av olika system för inkomstdelning 5.Hanterande av mineralinkomster

V AD HANDLAR R APPORTEN OM ? • Våra utgångspunkter: – Minerlatillgångarna är hela den (nuvarande och framtida) svenska befolkningens gemensamma egendom. – Staten ska hantera dessa i syfte att maximera total samhällsnytta • Frågeställningar: – Hur ska vinsterna av verksamheten delas mellan staten och privata företag? – Hur ska statens andel av dessa inkomster hanteras?

V AD HANDLAR R APPORTEN INTE OM ? • Ska man prospektera/bryta överhuvudtaget? Grunder för hur man t. ex. ska värdera miljön • Delning mellan t ex kommun, stat och andra.

A KTIVITET I M INERALSEKTORN I S VERIGE • Mineral till värde av 50 miljarder 2011 • Stora förväntade volymökningar (2-3 x inom kommande decenniet) • Stor ökning av prospekteringsaktivitet • Höga priser (?) Prospekteringsinsatser i Sverige Malmproduktion i Sverige (miljoner ton) Prisutveckling för de sex viktigaste mineralerna

H UR MÅNGA JOBB SKAPAS ? • Idag ca 6000 direkt anställda • Antag scenario med fördubbling av antalet direkta jobb • Sysselsättningsmultiplikator 2,1 • Totaleffekt: nya jobb totalt Arbetsställen och sysselsatta

M INERALSEKTORN I S VERIGE • Viktig, kraftigt expanderande sektor, med positiva omgivningseffekter främst i form av teknikutveckling • Nya arbetstillfällen men sannolikt inte stort bidrag i relation till värdena • Stora vinster men också stora risker och stor osäkerhet. • Framtida prisutveckling avgörande. • Viktigt att hitta modell som fungerar under alla omständigheter, både om branschens förutsättningar försämras och om vinsterna blir mycket stora.

H UR SKA STATEN FÅ DEL AV INKOMSTERNA : D ET GRUNDLÄGGANDE PROBLEMET • Gruvbolag måste utföra prospektering och investera i kapital utan att veta värdet på fyndigheten. • En beskattning av vinst leder till att bolag måste dela med sig vid vinster men står ensamma för risken om ett projekt inte går med vinst. • Detta kan hämma investeringar och innebär att det finns en gräns när ökning av skatten leder till minskade statliga intäkter.

A LTERNATIV FÖR ATT KOMMA RUNT PROBLEMET ? • Staten äger bolaget. – Eventuella effektivitetsproblem. • Auktionering av prospekteringsrätt. – Problem med stor osäkerhet. • Utforma neutral beskattning.

E N STILISERAD MODELL Värde(x)-kostnad Vinst A B Möjliga scenarier (x) i gynnsamhetsordning Lovande område: A>>B A B Möjliga scenarier (x) i gynnsamhetsordning Mindre lovande område: A≥B Värde(x)-kostnad Vinst

E FFEKTEN AV SKATT PÅ OMSÄTTNING (R OYALTY ) Värde-Kostnad A B Möjliga scenarier (x) i gynnsamhetsordning Lovande område: • lägre vinster • men fortsatt prospektering Vinst A B Möjliga scenarier (x) i gynnsamhetsordning Mindre lovande område: • prospektering uteblir Vinst Värde-Kostnad

E FFEKTEN AV VINSTSKATT  A B Möjliga scenarier (x) i gynnsamhetsordning Lovande område: • lägre vinster • men förstorar inte förlusterna • fortsatt prospektering Värde-Kostnad Vinst A B Möjliga scenarier (x) i gynnsamhetsordning Mindre lovande område: • lägre vinster • prospektering uteblir Värde-Kostnad Vinst

S KATT + SUBVENTION Möjliga scenarier (x) i gynnsamhetsordning A B t (1-t) [Värde-Kostnad] Lovande område: • lägre vinster • lägre förluster • avkastning per krona oförändrad • fortsatt prospektering Vinst Värde-Kostnad Möjliga scenarier (x) i gynnsamhetsordning A B t Mindre lovande område: • lägre vinster • lägre förluster • avkastning per krona oförändrad • fortsatt prospektering Vinst Värde-Kostnad (1-t) [Värde-Kostnad]

E TT STILISERAT RÄKNEEXEMPEL Prospektera kostar 1 MSEK. Två utfall: Hitta mineraler till värde av 4 MSEK med 50% sannolikhet. Hitta inget med 50% sannolikhet. Ingen skatt: Förväntad nettovinst per investerad krona är [4*0.5+0*0.5-1] / 1 = 1 = 100% 40% Skatt+Subvention: Förväntad vinst per investerad krona är [4*0.6*0.5+0*0.5-1*0.6]/[1*0.6] = 1 = 100%

H UVUDSLUTSATS • Skatt+subvention är investeringsneutralt. • De områden som förväntas vara lönsamma att prospektera och utvinna utan skatt ger samma avkastning med skatt+subvention. • Staten tar del av risken och kan därmed ta en större del av vinsten. • Incitamentsneutralt: avkastning per investerad krona oförändrad.

P RAKTISK GENOMFÖRBARHET ? • Statligt delägande av projekt (Norge m. fl.). • Överföring av kostnader från misslyckade projekt till lyckade (Norge förr). • Subvention redan i prospekteringsfasen (Norge idag). • Koncenssionsförfarande för att bara effektiva bolag ska få del av subvention. • Viktigt med insyn för att undvika t.ex. skatteplanering i subventionsfasen.

V AD SKA STATEN GÖRA MED MINERALINKOMSTERNA ? • LKAB genererade ca 50 miljarder SEK i statliga intäkter under perioden • Dessa inkomster gick direkt in i statskassan. • På vilket sätt kom dessa inkomster framtida generationer till nytta? – Investerade i FoU? – Infrastruktur? – Avbetalning på statsskuld?

F ONDERING – TVÅ SYFTEN • Frikopplar beslut om utvinning från beslut om konsumtion av vinster. • Tydliggör i vilken utsträckning framtida generationer får del av inkomsterna.

F ONDERING : TRE KRITERIER 1.Är Sverige tillräckligt rikt? – Ja 2.Är inkomsterna tillräckligt stora? – Ja. Sverige skulle på år få en fond i samma storleksordning som eller större än många jämförbara länder (t.ex. Nya Zeeland, Kanada, Irland och Frankrike). – Analogt med Svenska Kärnavfallsfonden: Idag ca 50 miljarder SEK för att hantera att vi gör vinster idag på bekostnad av framtida generationer. 3.Är inkomsterna tillräckligt tillfälliga?

Ä R INKOMSTERNA TILLRÄCKLIGT TILLFÄLLIGA ? • Om man räknar med mineralinkomster i dagens storleksordning under mycket lång sikt behöver inte inkomster flyttas mellan generationer. • Detta handlar inte om att mineralerna tar slut i geologisk mening utan snarare om vinsterna tar slut (eller blir små). • Priset driver både vinster och ny prospektering. • Om man tror att priserna kommer falla inom några decenier så är detta ett argument för fondering.

T ACK FÖR ER UPPMÄRKSAMHET !