Tillgänglighetskonferens Örebro

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Välkomna till Förskolan Lodet
Men det här är väl ingenting nytt?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Familjehem och föräldraskap
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Barnets utveckling Bo Heffler , univ. lektor emeritus, leg
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Välkommen till Förskolan Ekorren
Förskoleklassen på Södermalms skola
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Småbarn och anknytning
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Livskunskap för de allra yngsta
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Anknytningsteori och barns utveckling
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
Anknytning och familjehemsföräldraskap.
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
ANKNYTNING I FÖRSKOLAN
Språklig medvetenhet.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kommunikation och samspel
ICDP/Vägledande samspel
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Läroplansträff fritidshem
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Behandlas varsamt! Spädbarn är otroligt starka men samtidigt mycket sköra Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg Lena Holmberg.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
En arena för lek och kompisskap
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Roligt att så många är här.
Social hållbarhet med siktet inställt på de tidiga åren
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Viktiga tillknytningspersoner i barnehagen Småbarnsdagarna i Østfold Birthe Hagström, fil.dr. pedagogik
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Integritet läroplansanalys.
Introduktionsförskola i Rinkeby
Verksamhetsbeskrivning
Vägledande samspel Norge.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Tillgänglighetskonferens Örebro 2013 05 07 Anknytning i förskolan – vikten av trygghet för utveckling lek och lärande Tillgänglighetskonferens Örebro 2013 05 07 fil. dr. speciallärare birthe.hagström@telia.com

Förskola för alla Det är en skillnad mellan förskola för små barn och för lite äldre barn Det är en skillnad för förskola för barn som får sina omsorgsbehov tillgodosedda i hemmet och barn som behöver kompensation

Hur förskolan organiseras och planeras har betydelse för alla barn Ca 80 % av Sveriges barn mellan 1-2 år är på förskola. Läroplan för förskolan Omsorg och lärande Barn kan vara på förskolan i fem år, fem dagar i veckan!

Viktiga personer inom anknytningsforskningen John Bowlby vad betyder separationer Mary Ainsworth olika anknytningsmönster Mary Main representationer av anknytningserfarenheter + många samtida forskare

Anknytningsbeteende Aktiveras vid fara eller hot om fara I den trygga anknytningsrelationen lär sig barnet känna igen olika känslor hos sig själv Successivt utvecklas en självreglering

Förälderns (och pedagogens) omsorgsförmåga påverkar anknytningen Anknytning skapas i vardagens återkommande situationer Av barnets erfarenheter av fysisk närhet, skydd och känslomässig reglering bildas mönster i beteendet Små barn kan knyta an till mellan 3-5 personer Anknytningsmönstret är relationsspecifikt och barnet utvecklar en hierarki mellan sina anknytningspersoner Anknytningen blir ett ”psykologiskt band” och påverkar föreställningar om oss själva och om relationer till andra

Anknytningsmönster Trygg anknytning - söker närhet vid fara, väljer lek och utforskande när det är lugnt Otrygg/undvikande anknytning – söker inte närhet trots att fara hotar Otrygg/ambivalent anknytning – söker närhet trots att ingen fara hotar Desorganiserad anknytning – inget organiserat mönster

Under hela dagen på förskolan är pedagogen en viktig anknytningsperson En förutsägbar dagsrytm Tydliga övergångar Att finnas fysiskt och känslomässigt på plats Att uppmärksamma, försöka förstå och reglera de känslor som väcks

Alla små barn (och även många äldre) behöver hjälp av pedagogen att reglera de känslor som väcks Vad rör sig i ditt lilla huvud? Tillskriver barnet en vilja/mening med sitt agerande Visar vad barnet känner med hjälp av mimik, gester, ord och röstläge Via återkommande situationer då barnet får hjälp att förstå de känslor som väcks tränar de sig på att själv handskas med dem och att successivt förstå andras känslor

Under leken är pedagogens närvaro central Pedagogen är en trygg bas d.v.s. fysiskt och känslomässigt på plats Skapa lekro Inspirera och sätta igång leken Hålla ihop och värna om barnens koncentration

En del barn behöver särskilda insatser över lång tid Tillräckligt god omsorg över tid för att utveckla en trygg anknytning till en pedagog på förskolan Hjälp med affektregleringen Hjälp att etablera kontakt, samspel och relationer med vuxna och med barn Stöd i samvaro och lek med andra barn

Kompletterande anknytningsperson – ett projekt riktat till barn i behov av långsiktigt stöd Kalle, tre år och tio månader Anna, tretton månader Per, tre år Anja, 14 månader

Fortbildning för pedagoger Anknytningsteori Självutveckling Affektteori Studiecirkel – en gång i månaden Handledning – varannan vecka

Modell för dagligt arbete – att vara fysiskt och känslomässigt på plats En primär och en sekundär anknytningspedagog En tydlig och återkommande dagsrytm Barnen är indelade i smågrupper utifrån utvecklingsnivå Vara uppmärksam på och försöka förstå de känslor barnet uttrycker och reglera de känslor som väcks Lyhörd för barnets behov av trygghet och utforskande Vara stödjande i kontakt, samspel och lek

Vart skall det leda? Att barnet via en kontinuerlig och trygg omsorgsgivare på förskolan utvecklar en tillit som möjliggör för barnet att tillsammans med andra barn tillgodogöra sig det förskolan erbjuder - att söka hjälp och tröst vid behov - att uttrycka och succesivt förstå känslor, uttrycka behov och åsikter - att kunna vara tillsammans och leka med andra barn - att känna lust och förväntan

Förskolan - en del av allföräldraskapet Historien visar på betydelsen av stödjande nätverk Kärnfamiljen Matriarkatet Den utvidgade familjen – vänner -MHV/BHV- förskola m.fl. Speciellt viktigt när omsorgsförmågan brister

Anknytningens betydelse Ett värdesättande av nära relationer och en önskan att ingå i sådana utan rädsla för att bli övergiven, en förmåga att reglera starka känslor utan att bli övermannad av dem och en förmåga att se andra människor som varelser med andra känslor och avsikter vilka man värdesätter och måste ta hänsyn till. (Broberg, m.fl. 2008)

Några litteraturförslag Broberg, A, Grankvist, P., Ivarsson T. & Risholm Mothander, P. Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer. Natur och Kultur. Broberg, A. Risholm Mothander, P., Grankvist, P. & Ivarsson, T. Anknytning i praktiken. Tillämpning av anknytningsteorin. Natur och Kultur. Broberg, M., Hagström B., Broberg, A. Anknytning i förskolan – vikten av trygghet för lek och lärande. Natur och Kultur. Hagström, B. Kompletterande anknytningspeson på förskola. Malmö Högskola. Holmbergs tryckeri. Kihlbom, M. Lidholt, B., Niss, G. Förskola för de allra minsta. Carlssons.