Exemplet ADHD Gunvor Larsson Abbad Fil.Dr . Handikappvetenskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Svårigheter i vardagen hos vuxna med ADHD
EN FÖRELÄSNING AV OCH MED NICKLAS LARSSON
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Barnanpassad utredning
Efter bakgrundsmanus av Bo Bergman
Neuropsykiatriska tillstånd
Vårdalinstitutet, Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
22q11 deletionssyndrom hos vuxna - kognitiva och psykiska symtom Kunskapscentrum för ovanliga genetiska sjukdomar Informationsdag om 22q11 Rolf Luft.
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
JOHANNA BJÖRK Konsulent
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
bristande uppmärksamhet hyperaktivitet bristande impulskontroll
NEUROPSYKIATRISK COACH
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Beroende och den växande hjärnan
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Psykolog utan gränser, september 2013
ADHD hos barn och ungdomar
Synfunktionen vid pre- och perinatal hjärnskada
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Utbildning ICF som redskap vid samverkan
Karin Elardt leg psykolog Helén Kindvall kurator, leg psykoterapeut
Kultur – hjärna - lärande
Neuropsykiatriska utbildningsprojektet
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Idrottspsykologi.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
Bemötande och förhållningsätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Barn och ungdomar med ADHD 1. Agenda 2 1. Diagnosen ADHD 2. Hur vanligt är det? 3. Vilka upptäcks? 4. Vad innebär svårigheterna? 5. Förklaringsmodeller.
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Barn med ADHD kan uppfattas som: högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga Pratar mycket Rastlös.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Psykiatri och Primärvård Diagnosfördelning och remittering.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Föräldramöte 09 röd
Psykiskt funktionsnedsättning
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Övergripande ……………………………………….. Medvetande Orientering
Funktionsvariationer
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Läkarintyg för sjukpenning
Presentationens avskrift:

Exemplet ADHD Gunvor Larsson Abbad Fil.Dr . Handikappvetenskap Leg. Psykolog Busschaufför Körsångare

Att observera och minnas! ADHD, vid sidan av andra neuropsykiatriska diagnoser, är en symtomdiagnos Det finns inga test, blodprov eller liknande som kan säga att en person har ADHD Diagnoser är alltid en hypotes som är tänkt att hjälpa kliniker i sin behandling Fundera noga kring vad som är normalt och vad som är avvikande – vem definierar?

Kärnsymptom vid AHDH Kärnsymptom vid ADHD är uppmärksamhetsproblem, impulsivitet och överaktivitet. Dessa kan förekomma var för sig eller i kombinationer. Det finns tre olika undergrupper av ADHD: En kombination av problem med uppmärksamhet, överaktivitet och impulsivitet Huvudsakligen uppmärksamhetsproblem Huvudsakligen problem med överaktivitet och impulsivitet

Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR för uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet (AD/HD) A. Antingen (1) eller (2): (1) minst sex av följande symtom på ouppmärksamhet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån:

Ouppmärksamhet är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna) har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor) tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg) är ofta lättdistraherad av yttre stimuli är ofta glömsk i det dagliga livet

Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR för uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet (AD/HD) (2) minst sex av följande symtom på hyperaktivitet-impulsivitet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån:

Hyperaktivitet har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta still lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan detta vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet) har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla verkar ofta vara ”på språng” eller ”gå på högvarv” pratar ofta överdrivet mycket

Impulsivitet (g) kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt (h) har ofta svårt att vänta på sin tur (i) avbryter eller inkräktar ofta på andra (t.ex. kastar sig in i andras samtal eller lekar)

B. Vissa funktionshindrande symtom på hyperaktivitet/impulsivitet eller ouppmärksamhet förelåg före sju års ålder. C. Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symtomen föreligger inom minst två områden (t.ex. i skolan/på arbetet och i hemmet). D. Det måste finnas klara belägg för kliniskt signifikant funktionsnedsättning socialt eller i arbete eller studier. E. Symtomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning (t.ex. förstämningssyndrom, ångestsyndrom, dissociativt syndrom eller personlighetsstörning).

Kod i DSM alt ICD baseras på form av störning Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, i kombination Båda kriterierna A1 och A2 har varit uppfyllda under de senaste sex månaderna. DSM-kod: 314.01 ICD-kod: F90.0 Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet Kriterium A1 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A2. DSM-kod: 314.00 ICD-kod: F98.8 Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet Kriterium A2 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A1. DSM-kod: 314.01 ICD-kod: F90

ADD Långtifrån alla människor med ADHD är överaktiva. En del har snarare lägre aktivitetsnivå än normalt. För att karakterisera den grupp som har uppmärksamhetsproblem men som inte är överaktiva/impulsiva används därför ibland termen ADD (Attention Deficit Disorder) eller AD(H)D. ADHD-Center

DAMP Om man förutom sin ADHD, har stora motoriska svårigheter och ibland även perceptuella svårigheter kan man få diagnosen DAMP, Deficits in Attention, Motor control and Perception. Problemen kan på sikt bli allvarligare än om man enbart har ADHD. Därför anser flera forskare att det finns särskilda skäl att uppmärksamma barn med denna kombination av svårigheter. ADHD-center

Hur vanligt är ADHD? Svårt att avgöra beroende på mätmetod och vilka kriterier Antas att ca 3-5% av skolbarn uppfyller kriterierna 1-2% av befolkningen i vuxen ålder antas uppfylla kriterierna

Behandling Pedagogiska och psykosociala insatser Medicinering Essensiella fettsyror som Omega 3

Exempel på kognitiva svårigheter vid ADHD Exekutiv dysfunktion Central koherens? Arbetsminne

Neuropsykologisk utveckling (exemplifierat med nepsy) Uppmärksamhet och exekutiva funktioner (till exempel inhibering, planeringsförmåga, flexibilitet i tänkandet, fokuserad och bibehållen uppmärksamhet) Språkliga funktioner (till exempel benämning och semantiska funktioner, receptivt språk, verbalt flöde och verbal produktion) Sensomotoriska funktioner (till exempel finmotorik, visuomotorisk precision, taktil perception) Visuo-spatiala funktioner (till exempel förmåga att bedöma position och riktning samt konstruktion av 2- och 3-dimensionella modeller) Minnes- och inlärningsfunktioner (till exempel minne för ord, meningar och ansikten, omedelbar och fördröjd återgivning och minne för namn)

Minnesträning Användning av dator och spel för att träna arbetsminne Ex Robomemo (Torkel Klingberg på KI) Ex Minneslek (Erik Truedsson, kognitiva kompaniet)

Robomemo

Beskrivning av Robomemo RoboMemo är ett interaktivt träningsprogram som i kombination med personlig coachning per telefon förbättrar arbetsminnet. Träningsprogrammet riktar sig till barn med ADHD eller allvarliga koncentrationssvårigheter från 8 år. Metoden bygger på en systematisk träning av hjärnans arbetsminne. Träningen består av olika datorstödda övningar. Forskningen har visat att det krävs en träningsperiod om fem veckor för att uppnå rätt resultat. (från Attentions hemsida)

Minneslek Minneslek Junior är ett program som syftar till att träna upp arbetsminnet och koncentrationsförmågan hos barn. Minneslek Junior är främst riktat till barn i åldrarna 5 till 11 år. Svårighetsgraden på övningarna anpassas automatiskt efter barnets förmåga. Minneslek innehåller auditiva anvisningar och är på före läs- och skrivkunnighetsnivån. Programmet innehåller ett varierande belöningssystem för att motivera och stimulera barnet under träningen. Programmet är upplagt för att omfatta en vald träningsperiod på 3 till 5 veckor. (från minneslek.se)