Våld mot kvinnor I HEDERNS NAMN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Genus & våld i arbetslivet
Advertisements

Ideologiernas framväxt
De eviga frågorna behöver ett svar
samlade Ord och begrepp – WW2
Liberalism Individer och stater är rationella.
Att bli kontrollerad – att kontrollera
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
LÄTTA VAPEN – STORA HOT ___________________________.
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Staten och det civila samhällets organisationer
Jämställdhet och politik för kvinnors företagande: går det ihop
Internationella relationer
Hot, våld och förtryck i heders namn
Aktör / Struktur.
Korstågen På 600-talet hade profeten Muhammed skapat en ny religion.
Feminism Grundläggande antaganden:
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Historiebruk.
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
En berättelse om hur européerna ser sig själva och ”de andra”.
■ Kvinnokommissionen ■ Kvinnokommittén ■ UN Women –sammanslagning av fyra jämställdhetsorganisationer inom FN, from 1 jan 2011 FN:S HÖGKVARTER I NEW YORK.
Realism Makt, dvs förmåga att kontrollera andra, är centralt.
Agneta Hellne Anhöriga kastas många gånger brutalt mellan glädje och den yttersta förtvivlan.
Ta ställning och handla!
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Det internationella systemet – konfliktskapande eller inte?
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Centrum för Genusvetenskap
Konflikt teori.
Läs i Stjärnlösa nätter i 10 minuter
Handikappförbunden Dialogmöte DO 9 april 2013 Ingrid Burman.
Nationalitet och etnicitet
Etnicitet och Nationalism
KUR projekt Utbildning ICF som redskap vid samverkan ”Omgivningsfaktorer” Curt Nyström Orvar Nyström Trollhättan den 10 och 11 november.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Social oro ur ett teoretiskt perspektiv Per-Olof Hallin Urbana studier Malmö högskola Vad händer efter Husby? - Samverkan i praktiken, Umeå
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
Välfärd och Ideologier
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Att lära sig att analysera
Varför krig och inte fred?
Konflikter. Vad är en väpnad konflikt? ”uttalad oförenlighet som gäller regeringsmakten eller territorium där det väpnade våldet mellan två parter, av.
Hippie Flower Power.
Feminismen.
Krigsoffer eller fredsaktör - vem spelar rollen och spelar det någon roll? FN resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.
Ideologier.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Vad är skillnaden mellan internationell politik och nationell politik?
Hur såg deras perfekta stat ut?
Politisk Geografi.
AV: JULIA WALLBERG, ALVIN ELGH, ANDRÉ COLLÉN OCH JESSICA ALEXANDERSSON
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
Flyktingfrågan.
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Likabehandlingsplanen - Skolans plan för att förebygga och förhindra diskriminering och annan kränkande behandling.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Genus och religion.
Internationella relationer
Inkludering eller exkludering?
Makt, genus & normer i kärnvapenpolitiken
NATIONELLA KOMPETENSTEAMETS STÖDTELEFON
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Ideologier.
Likabehandlingsplanen
Presentationens avskrift:

Våld mot kvinnor I HEDERNS NAMN Minoo Alinia Uppsala Universitet Minoo.alinia@valentin.uu.se Vid referering och citering vargod ange följande källa: Alinia, Minoo (2013) Honor and violence against women in Iraqi Kurdistan. Palgrave Macmillan.

Kännetecken, motiv, kontext Det universella: En form av mäns våld mot kvinnor Det partikulära: (1) Stark fokus på kontroll av (kvinnlig) sexualitet som upprätthålls framför allt via kontroll av äktenskap. (2) En bakomliggande motiv: kontroll av reproduktion av gruppen, kontroll av gränser, identiteter, bevarande av gemenskap särskilt när den anses vara utsatt för våld och hot utifrån. (3) Stam strukturer, makt och resurs distribueras utifrån släktskap (kontroll av sexualitet och framför allt kvinnlig sexualitet är hörnsten) (4) Manlighet i centrum: Stark koppling till kvinnlig sexualitet, heder och våld (förövarnas definition), mans problem, manlighet i kris. (5) Hedersdiskursen: Det handlar inte om vanlig heder begrepp som är genus neutralt och individuellt och som finns överalt (också i Kurdistan), utan det är en maktdiskurs med syfte att normalisera våldet, skapa normer, identiteter, myter och skräck för att behålla förtryckande maktförhållanden Källa: Alinia (2013) Frågan som uppstår eller vi bör ställa oss: Vad är det för slags samhälle där sådana föreställningar om manlighet (och kvinnlighet) produceras? Hur är makten organiserad? Hur förtrycken ser ut?

Organisering av Makt och dominans i irak Västerländskt designade diktaturstater: etniskt förtryck, underutveckling, kvinnors underordning Kolonialstaten avskaffar land reformen och andra social reformer makt ”re-tribalisation” of society, ”re-subordination” of women (Noga Efrati) kvinnors exkludering från makt och offentlighet ”Tribal” och religiös lag Kurdiska regionen i Irak: Kurder: nationalstaternas ”andra” Tillhörighets- och identitetspolitik och motstånd mot staten Stamledare som motståndsledare urbana rörelser slogs ner stam och rel. normer paketerades som nationell kutlur (irakiska Kurdistan) Ständiga krig och kampen om liv och död överskuggade allt Stamledare och krigsherrars makt ökade alltmer som en konsekvens av den politiska situationen, militariseringen och krigen Olika maktcentra och våld mot kvinnor: Staten, stammar (familjen, släkten), kurdiska partier

Kvinnors kroppar blir slagfält Irak Ockupanternas diskurs: befria kvinnorna (men i praktiken?) Motståndet mot ockupanternas diskurs kvinnors kroppar som slagfält Kvinnors ständiga kamp mot statens genuspolitik Familjelagstiftningen ett slagfält (förtryck och motstånd) (olika perioder) Legaliserade kvinnomord (lagen från 1969) Kurdiska regionen i Irak Allt underordnas nationella befrielsekampen och att överleva statens våld Genus och nationalism: kvinnor som symbol / reproducerare; helig / farlig Krig, militarisering och kvinnors sårbarhet Krig, våld och manlighet Underordnad maskulinitet, Manlighet, heder , Våld som enda utväg (”tragic mind”) Konservativa religiösa föreställningar om kvinnlig sexualitet Familjen central för överlevnad och skydd mot staten

kvinnor klämda mellan olika förtryckande strukturer Kvinnor klämda mellan fattigdom, etniskt förtryck (militär, socioekonomisk, politiskt), statens och lagstiftningens våld, mannens och familjens våld Inga möjligheter för civilt organisering och motstånd Politiskt våld som har påverkat även vardagslivet Förstärkta stamstrukturer byggd på unga kvinnor (också män) underordning Massvåld, etnisk rensning tvångsförflyttningar Upplösning av gamla strukturer och Konflikt inom familjer Fattigdom, sanktioner, analfabetism, osv. Familjen: förtryckande och skyddande Allt som går emot nationell enighet är otillåten Kvinnor övergivna av alla

Möjlighet till motstånd, mobilisering och förändring Efter 1990 (aktivisternas erfarenheter) Flygförbud zonen: statens kontroll försvagas Rum för opposition och organisering Alternativ kunskap och kollektiv motstånd och mobilisering Kvinnojourer och kvinnoorganisationer Lagändringen och kriminalisering: 2000 och 2002 Kvinnojourerna och hjälp till utsatta kvinnor Framsteg och hinder

Kulturella förklaringar reproducerar hedersdiskursen De dödar för att de har ”hederskultur” Kritiker anklagas för att stödja våldet 1) Utgår från förövarnas berättelser, osynliggör och tystar alla andra röster Normalisera och legitimera våldet: ”det är min kultur”. 2) Kulturalisering av politik: När den framställer sociala problem som kultur så maskerar den ojämlika maktförhållanden, förtryckande strukturer som ligger bakom. Före Fadimeh Sahindal: Kvinnor med backgrund från Mellanöstern och Nordafrika diskrimineras när våldet anses vara deras kultur och därmed tolereras Efter Fadimeh Sahindal: Stark självkritik men inte för att våldet sågs som kutlur vilket ledde till att det tolererades (utifrån vissa invandringspolitiska beslut och diskriminrande särbehandlingar) och gav ett grönt ljus till förövarna. Istället vad man gjorde var att peka ut ”bärare av hederskulturen” (dvs. alla människor från Mellanöstern och Nordafrika). ”Civilisationernas kamp”, befria invandrarkvinnan från invandrarmannen (11 september) Okunnighet, kortsiktighet, arrogant, kontraproduktiv