Lärmiljöprojekt i Sursik skola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Team Team Affärsidé AffärsidéBrainstorming.
Material för projektarbetet
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Informationssökning Tehres Lindskog Thorildsplans gymnasium
Gymnasiearbetet p..
Anneli och Christians Datorskola
Att kläcka och vaska idéer
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Skriva för att lära – så gör du
En presentation för dig som är lärare
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Att skriva sig till läsning
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Informationssökning & Källkritik
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Rapportskrivning – rep.
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.

Syftet med en personlig handlingsplan
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
PHUX -Introduktion Biblioteket ENG ELEC och SCI Eva Tolonen
Demokrati och hur Sverige styrs
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Praktisk arbetslivsorientering
Informationssökningsprocessen:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
©Else-Britt Hellström
Skolutveckling via digitala medier
INFORMATIONSKOMPETENS 1
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Hur skriver man ett reportage?
En guide för arbeten i SO
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Exempel på skriftligt omdöme
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Elev loggbok.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Att skriva essä.
Måndag den 22 januari 2018.
Presentationens avskrift:

Lärmiljöprojekt i Sursik skola 2010-2012 Biblioteket i focus Lärmiljöprojekt i Sursik skola 2010-2012

Projektets mål 1. Utrymmet Skapa ett modernt skolbibliotek som är attraktivt för eleverna att vistas i Att placera biblioteket centralt i skolan Att utrusta biblioteket med ny teknik

Det gamla biblioteket Det tidigare skolbiblioteket fanns i placerat i ena ändan av en synnerligen långsträckt skolfastighet. Utlåning via datorer Öppet två raster per dag

Bilder från det gamla biblioteket

Bild från det gamla biblioteket

Förberedelse för flyttning Bibliotekets drygt 5000 böcker packades ned i ca 120 flyttlådor sista skolveckan våren 2011

Fler flyttbilder

Tillbyggnad och sanering av Sursik skola 2010-2011 I augusti 2010 inleddes utbyggnaden och saneringen av skolan I saneringsdelen ingick utbyte av samtliga äldre fönster i skolan samt förnyande av ventilationen i en del av fastigheten Skolan tillbyggdes med en administrativ del med lärarrum, arbetsrum för rektor m.fl. arbetsrum åt lärarna, sociala utrymmen. Tillbyggnaden stod klar för inflyttning efter påsken 2011 Under påskveckan 2011 revs det gamla lärarrummet för att ge plats för det nya skolbiblioteket.

Byggandet av det nya biblioteket sommaren 2011

I början av sommaren kom profilerna på plats

Biblioteket tar form

I augusti färdigställdes biblioteket

Inredningen kom på plats

30.8.2011 öppnades biblioteket

Biblioteket är centralt placerat..

Biblioteket är öppet alla raster

Biblioteket är sällan tomt...

Ungdomsböckerna är samlade i en halvcirkelformad hylla

Man ser utifrån vad som finns i biblioteket

Man ser även inifrån ut..

Info-tv kom på plats först i börja av 2012 Via den elektroniska anslagstavlan så informeras om nya böcker, veckans boknyhet, dagens tanke, veckans lästimme, övrigt aktuellt m.m.

Exempel på info-sida

Projektets mål: 2. Verksamheten När det gäller verksamheten är projektets mål tudelat: För det första ska vi utarbeta en strategi för hur man jobbar med olika slags projekt. Meningen är att skolbibliotekarien ges tid att utarbeta metoder föra att stöda lärarna och lära dem handleda eleverna när det gäller informationssökning. Lika viktigt är att eleverna får verktyg för att kunna värdera den information de hittar.

Carola har utarbetat en guide för hur man jobbar med ett projekt KUNSKAPSVÄGEN SÅHÄR JOBBAR DU MED ETT PROJEKT/ENSKILT ARBETE Introduktion: Läraren ger ramarna för projektet: informerar om vad arbetet i stora drag ska behandla, vilken tid man har till förfogande och hur arbetet ska presenteras när det är klart. Steg 1: Välj ett ämne för ditt arbete - fundera över vad du är intresserad av - vad vet du om ämnet från förr? - vad behöver du ta reda på mer om? Vad lönar det sig att tänka på vid Steg 1: Ta hänsyn till den tid du har på dig att utföra arbetet så att du inte väljer ett allt för omfattande ämne.

Guiden kommer att ingå i skolkalendern från hösten Steg 2: Samla information om ditt ämne - sök i läroboken - sök i uppslagsverk - sök böcker i biblioteket - sök information på internet Vad bör man tänka på vid steg 2: Fundera ut sökord för att hitta information om ditt ämne. Det kan vara till hjälp att använda tankekartor och använda brainstorming som metod att komma framåt.

Utbildning för lärare om hur man jobbar med projekt 26 oktober 2011 ordnade RFV en fortbildningsdag för skolbibliotekarier på Sursik Monica Nilsson från Sverige föreläste om hur man jobbar med projekt

Verksamheten forts. Den andra delen av verksamheten består i att väcka elevernas intresse för att läsa och skriva. Detta har vi gjort genom att från våren 2011 infört en lästimme varje vecka där hela skolan läser en bok samtidigt i en halv lektion (ca 35 min) Detta har resulterat i ökad utlåning: 2009-2010 3094 lån 2010-2011 4692 lån 2011-2012 5462 lån (per 5.4.2012)

Satsning på pojkars läsande För att speciellt satsa på pojkars läsande har vi uttryckligen försökt köpa in böcker som killar gillar Carola har samlat modersmålslärarna för presentation av materialet Me Read? No Way! Alla modersmålslärare har fått en egen pärm med materialet Samtidigt fick lärarna tips på andra nya ungdomsböcker www.meread.pdf

Material om pojkars läsande

Samarbete med kommunbiblioteket Kommunbiblioteket i Pedersöre har fått medel för ett projekt som riktar sig till ungdomar www.hankkeet.kirjastot.fi/hanke/bibban-rules Projektet drar igång 1.5.2012 då en projektledare anställs Skolbiblioteket är en samarbetspartner i projektet

Användningen av nya teknik Skolbiblioteket har en egen facebooksida Sidan har drygt 70 medlemmar men är en öppen grupp så vem som helst kan följa med innehållet Syftet med gruppen är att elever och lärare även på detta sätt ska kunna diskutera böcker, läsande, tipsa varandra om bra böcker, nya böcker osv.. www.facebook.com/Sursik skolbibliotek

Användningen av ny teknik Läsplattor införskaffas Inspirera elever och lärare att öka sitt läsintressse Underlätta läsningen för elever med särskilda behov Utveckla inlärningen med hjälp av nya digitala läromedel Läsplattorna är i detta nu beställda men inte levererade