Familjearbete på Ramnås

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Tillgänglighetskonferens Örebro
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Finlands Svenska Socialförbund r.f:s kongress Campus Allegro, Jakobstad SARA SUNDELIN Erfarenhetskunnig, NLP Master.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
Samverkansavtal Varför avtala om samverkan?
Ett arbete med att etablera
Grundutbildning i familjeterapi
Boendestöd för psykiskt funktionsnedsatta
Centrum för biologisk mångfald Ett nationellt centrum vid SLU och Uppsala universitet Kunskapsöverföring – att lära ut och lära in Anteckningar från seminariediskussion.
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Barnens behov i centrum
Kärnvärden.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bemötande och behov ur ett psykologiskt perspektiv
En presentation av enheten
Frånvarorutin i förskolan
Familjehemsenheten Angered
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
 Vilka är förutsättningarna i samhället för en välfungerande familjehemsvård - med tanke på att rekryteringsbehoven verkar vara stora?  Familjehemsvård.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Lönesamtalet.
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
TIDIGA INSATSER Vision En av samhällets viktigaste uppgifter är att ge barn som föds goda förutsättningar för att få en bra uppväxt och att.
Arbetet med APS:s policyprogram för läkemedelsområdet Syftet med programmet är att sammanställa de frågor, som medlemmarna anser vara viktiga inom läkemedelsområdet.
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
Vad är Hälsokällan? Uppdrag – att främja barn och ungdomars hälsa Arbetar i Fyrbodals Kommunalförbund i fjorton kommuner samt Lilla Edet Tre verksamhetsområden.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Vi satsar på chefs- och ledarskapet - nyckeln till framgång! Örebro kommun SVERIGES VIKTIGASTE CHEFSJOBB. Stärkt ledarkultur för resultat!
Om ett gott bemötande I takt med att antalet hiv-positiva ökar i såväl Sverige som världen kommer antalet möten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Vad är studie- och yrkesvägledning? Ett ämnesområde utan egen schemaposition Hela skolans delade ansvar årskurs
SIP - ett makalöst samverkansverktyg!. Vad är en SIP ? Varför behövs en SIP ? Vem kan ta initiativ till en SIP ? Hur går SIP-arbetet till?
Enig ledning som skickar samma signaler
KÄRLEK.
Träna svenska A och B Häfte 9 Familj Familjen Alms släkt syskon
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Delat beslutsfattande och SIP
Barnkonventionen.
Vad är studie- och yrkesvägledning?
Erfarenheter som Ensamkommande barn
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
För föräldrar till barn 6-12 år
”Med barn i Nordost” - ett utåtriktat och föräldrastödjande projekt i Angered och Bergsjön Amina Abdullahi, Linn Arbeus och Astrid Lindström.
Förhållningssätten.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Familjearbete på Ramnås Familjen i centrum Familjearbete på Ramnås

Familjen i centrum Omdefiniera uppdraget i interpersonella termer - Uppdragsgivare: socialsekreterare & enhetschef - Föräldrar - Övriga intressenter: skola, professionellt nätverk

Familjen i centrum • Inta resursförstärkar-roll, avvisa domarroll Samgående: terapeutisk allians med familj & nätverk - Moder / vårdnadshavare - Biologisk förälder / pappa - Bonusföräldrar / nya partners - Mor- & farföräldrar / utvidgad familj - Personligt nätverk: släkt, grannar, vänner, föreningar - Professionellt nätverk: soc, skola, myndigheter • Inta resursförstärkar-roll, avvisa domarroll • Våga etablera personlig kontakt

Familjen i centrum 3. Utforska flera systemnivåer - Individnivå: mamma, pappa, barn, bonusföräldrar, syskon - Delsystem: föräldra-, partner, expartner, barn- & syskonsubsystem - Biologisk familj - Utvidgad familj: nya partners, släkt, vänner - Nätverk – personligt & professionellt - Kultur, etnicitet, närsamhälle

Familjen i centrum 4. Föräldrastöd & -utmaningar: ”smeka & slå” - Kommunikationsträning: funktionella budskap, aktivt lyssnande - Alternativa verklighetsuppfattningar & tolkningar - Enighet & samarbete – förhandlings- & konfliktlösningsförmåga - Återställ naturlig hierarki i familjen • stärk föräldraauktoritet – abdikerade föräldrar återetableras • befria barn från ansvar för föräldrar & syskon - Stärk föräldrars tilltro till egna känslor, tankar & behov - Omdefiniera återfall: ”testning av föräldrars förmåga”

Familjen i centrum 5. Nedtrappning & tillbakadragande - Resursförstärkning – fokus på framstegen - Framtidsplanering (ev. överlämning till andra behandlare) 6. Uppföljning - Familj & personligt nätverk – intervjuer - Professionellt nätverk – socialsekreterare med flera

Förutsättningar för framgångsrikt familjearbete Välutbildad personal - Ekosystemiskt strukturellt tänkande integrerat med - verksamma verktyg Kontinuerlig konsultation / fortbildning för fördjupad kompetens Förankring i organisation & ledning - Familjefokuserade rutiner - Familjefokuserade formulär – komplement till BBIC