Kapitel 1 Inköps roll i värdekedjan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Samhällsekonomi 2.
Kapitel 13, Likviditet.
Att bygga målstyrt Underhåll
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Förmågor & Centralt innehåll
Ncg | group om | navigator risk financing management
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Lönsamhet i produktionsförbättringar
LEKTION 7 Analys och styrning HALMSTAD UNIVERSITY.
Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys
Affärsintegration och Asset Management
Kapitel 11 Prissättning.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Kostnads- och intäkts analysens grundbegrepp
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Inferens om en ändlig population Sid
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Räkenskapsanalys Teoriboken: block 5
Grundläggande redovisning
Hur går företaget Det måste löna sig.
Mattis Bergquist
Dataföreningen i Sverige
Förslag till planering kapitel 12
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Ncg | sweden om | navigator risk financing management Oskar Kristiansen
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Budget Företagets planering i siffror
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Logistik vid husbyggnad
Moderna affärsstrategier
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Ekonomisk information och extern redovisning
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Kapitel 15 Budgeten.
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Per Staffan Boström (IEI) Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet 722g39 1 Ekonomi i landsting och kommuner Räkenskapsanalys Ekonomisk/Finansiell Analys.
Geografi – Produktion, handel och transporter
Logistik, Business Logistics
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
Föreläsning F1-F2 Grundläggande perspektiv. Grundläggande förmögenhetsbegrepp T = tillgångar S = skulder (främmande kapital) E = eget kapital (ägarkapital)
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Introduktion till The Rational IT Model
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Vad är informationssäkerhet?
Marknad, målgrupp och mål
Seminarium Affärsidé & Budget
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Inköpets utvecklingsfaser
Christian Berner Tech Trade
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Statusrapport införande
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Presentationens avskrift:

Kapitel 1 Inköps roll i värdekedjan

Program Inköps roll i värdekedjan Konceptdefinitioner Inköps betydelse för verksamheten Klassificering av köpta varor Ny utveckling inom inköp Slutsatser

Inköps roll i värdekedjan Primära aktiviteter kan delas in i fem generiska kategorier: Inkommande logistik Drift Utgående logistik Marknadsföring och försäljning Service Inköpsfunktionen bör kunna möta materialbehoven vad avser inkommande och utgående logistik och till driften.

Inköps roll i värdekedjan Företagets infrastruktur Stöd- aktiviteter Förvaltning av humankapital Teknikutveckling Marginal Inköp / anskaffning Inkom- mande logistik Verksam-het Drift Utgående logistik Marknad- sföring & försäljning Service Marginal Primära aktiviteter Avritad från Porter, 1985

Inköps roll i värdekedjan Stödaktiviteter kan delas upp i fyra generiska kategorier: Inköp Teknikutveckling Förvaltning av humankapital Företagets infrastruktur Inköpsaktiviteter kan också avse att försörja andra Stödfunktioner med varor och tjänster.

Inköps roll i värdekedjan Aspekter Inköp för primära aktiviteter Inköp för stöd- Produktsortiment Antal leverantörer Inköpsomsättning Antal inköpsordrar Genomsnittlig order-storlek Styrning Beslutsfattande enhet Begränsad till stort Begränsat, transparant Mycket stor, avsevärd Ansenlig Stor Beror på typen av produktionsplanering Konstruktion, tillverkning, specialistdominerat Mycket stort Begränsat Liten Begränsad, prognos eller projektrelaterad planering Fragmenterad, varierar med vara eller tjänst

Konceptdefinitioner Inköp: Anskaffning: Alla aktiviteter som företaget får en faktura för från utomstående parter. Skillnad på: Inköpsfunktion Inköpsavdelning Definition: “Förvalta företagets externa resurser som behövs för att driva, upprätthålla och styra företagets primära och stödaktiviteter på ett sådant sätt att försörjningen av varor, tjänster, förmåga och kunskap säkras till bästa villkor. Anskaffning: Alla aktiviteter som behövs för att få en produkt från leverantören till dess slutliga destination.

Konceptdefinitioner Sourcing: Inköpsadministration: Att finna leveranskällor som säkrar kontinuitet i försörjningen, säkerställandes alternativa leveranskällor och insamlandet av kunskaper om anskaffningsbara resurser.. Inköpsadministration: Alla aktiviteter som behövs för att hantera leverantörsrelationer. Supply Chain Management: Styrning av alla aktiviteter, information, kunskap och ekonomiska resurser som avser flödet och förädlingen av varor tjänster, från råvaruleverantörer, komponentleverantörer och andra leverantörer på ett sådant sätt att företagets slutanvändares förväntningar uppfylls och överträffas. Ledning av värdekedjan: Utmanande av leverantörer för att förbättra kunderbjudandet till värdekedjans slutkund. Vanligen arbetar leverantörer nära ihop med kunders teknik- och marknadspersonal för att reducera produktens totala kostnader samt för att tillföra ny design eller egenskaper till produkten, vilka ökar värdet för slutkunden.

Konceptdefinitioner Olika definitioner... Orderläggning… Köpande… Inköpande… Anskaffning… Sourcing… Supply Chain Management… Ledning av värdekedjan…. Operativt, kort- siktigt, affärs- & marginalorientering Strategiskt, lång- siktigt, resultat- och värdeorienterat Inköp: avser varje aktivitet som företaget får en faktura för…

Konceptdefinitioner Inköpsfunktion Taktisk/inledande Orderläggning/ operativ Sourcing Leverans Inköp Anskaffning Intern kund Leverantör Order- läggning Uppfölj- ning och utvärdering Leverans- bevakning Speci- fikation Kontrakts- skrivning Leveran- törsval

Inköpens betydelse för verksamheten 5 Administr. 12 Tjänster 18 Invest. 3 Reservdel. 60-85 60-80 50-70 60-80 12 Handels- varor Prod-uktionsdelar 25-50 50 10-40 Detalj- handel Datorer Hem- elektronik Bilindustri Läkemedel Tjänste Typisk struktur sektor Bearbetad från Kluge, 1996

Inköpens betydelse för verksamheten GITP International BV 02/04/2017 Inköpens betydelse för verksamheten Chefers utmaning: hur ska man leda EN VIDGAD FÖRETAGSVERKSAMHET? Försäljning: 100% Vinst 1,5 % Tillfört värde: 20 % Fråga: Vad ska chefer göra? Inköpta material och tjänster: 78,5 % Inköpta material och tjänster har stor påverkan på företagets lönsamhet... 12

GITP International BV 02/04/2017 Konceptdefinitioner Utmaning: Hur ska man leda EN UTVIDGAD FÖRETAGSVERKSAMHET? Försäljning: 100% Vinst 1,5 % Tillfört värde: 20 % Fråga: Vad ska chefer göra? Inköpta material och tjänster: 78,5 % Leverantörer avgör 78,5% av de totala kostnaderna, innovation, koldioxidbelastning och kundvärde… [vul documentcode in] 13

DuPont-analys: × / - - / + Försäljning Totala tillgångar 105 MSEK Totala tillgångar Kapitalom-sättnings-hastighet 145MSEK / 2.1x Nettotillgångar - 50 MSEK Räntefria skulder 95 MSEK Räntabilitet × 9.9 % Försäljning 105 MSEK Intäkt för skatt - Andra kost-nader 5 MSEK 40MSEK Marginal / Totala kost-nader + 4.7 % 100MSEK Försäljning Inköpta mtrl & tjänster 60MSEK 105 MSEK

DuPont-analys: × / - 12.4 ---- + 25 % !! - 6.2 -- / + 5.9 --- Försäljning 105 MSEK Totala tillgångar Kapitalom-sättnings-hastighet 145MSEK / 2.1x Nettotillgångar - 50 MSEK Räntefria skulder 95 MSEK Räntabilitet × 12.4 ---- 9.9 % Försäljning 105 MSEK + 25 % !! Intäkt för skatt - Andra kost-nader 6.2 -- 5 MSEK 40MSEK Marginal / Totala kost-nader + 5.9 --- 4.7 % 98.8 ---- 100MSEK Försäljning Inköpta mtrl & tjänster 58.8 --- 60MSEK 105 MSEK - 2 %

Klassificering av inköpta varor (1) Inköpsprocessen kan omfatta många olika typer av varor och tjänster. Generellt sett kan inköpta material och tjänster grupperas i följande kategorier: Råvaror; material som inte genomgått förädling eller ett minimum av förädling och som utgör grunden i en produktionsprocess. Tillsatsmaterials; material som inte ingår fysiskt i slutprodukten Halvfabrikat; produkter som redan genomgått en eller flera processer och kommer att gå igenom ytterliggare processer senare Komponenter; tillverkade varor som inte kommer att genomgå ytterliggare fysisk förändring, men som ska byggas in i ett system ihop med andra komponenter där det finns ett funktionellt samband.

Klassificering av inköpta varor (2) Färdiga produkter; alla produkter som köps in för att säljas efter en försumbar värdeökning, antingen tillsammans med andra färdiga produkter eller/och tillverkade produkter. Investeringsvaror eller fasta inventarier; produkter som inte ska konsumeras genast, och vars värde skrivs ner under en tidsperiod Underhålls-, reparations- och driftvaror (MRO-material); material som är nödvändiga för att hålla igång organisationen, särskilt stödaktiviteterna Tjänster; arbetsintensiva, immateriella aktiviteter som utförs av tredjepart baserat på ett avtal

Ny utveckling inom inköp 1. Säljarmarknad Köparmarknad 2. Ökande tryck på försäljningspriser och marginaler leder till: Hävstångsstrategier för inköp och försörjning Global sourcing Leverantörsintegration Tidig leverantörsinvolvering vid nyproduktutveckling Ömsesidighetsavtal och motköpsavtal Företagens sociala ansvar och affärsmässighet

Slutsatser I korthet: inköp representerar ett affärsområde som konfronteras med många förändringar och utmaningar. Det är utan tvivel så att dessa utmaningar kommer att sätta inköp och supply chain management i affärsverksamhetens rampljus.