Sociala medier i Sverige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Kulturundersökning Pressmöte Kulturundersökning utförd av Jema Rådgivning På uppdrag av Halmstads kulturförvaltning har 1000 invånare.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
Fakta om social media i sverige Sammanställt av Hans Kullin, Juni 2011.
Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Markör Marknad och Kommunikation AB
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Införande i Landstinget Gävleborg
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Er grupp ska under de kommande två timmarna göra en undersökning kring hur studenterna på Campus Valla upplever att det är att ta sig fram på Corson. Finns.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
1.
Elektronisk publicering - Epsilon, Open Access och juridiska avtal Presentation vid Forskarutbildningsrådet Aina Svensson, SLU-biblioteken,
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nya förutsättningar för lärande
Demokrati och hur Sverige styrs
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hur tänker 90-talisterna och vad vill de ha? 1. 2.
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Det nationella digitala biblioteket
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Lena Wängnerud Kön och korruption.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Bibliotek, digitalisering, demokrati Brit Stakston.
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Vision Västra Götaland det goda livet - ur ett medborgarperspektiv
Novus Stockholmare om frivilligt arbete November 2010 Stockholm Arne Modig 2046.
SOM-INSTITUTET Samhälle Opinion Massmedia Statsvetenskapliga institutionen Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Träffas på nätet? RMC på Facebook Katja Jakobson Informatör Reproduktionsmedicinskt Centrum.
Barn, hälsa och föräldrar - underlag till en nationell strategi för föräldrastöd 30 min - 15 bilder Sven Bremberg.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Svenskar med funktionsnedsättning och internet
Presentationens avskrift:

Sociala medier i Sverige Användning och användare av Internet och sociala medier enligt SOM-undersökningen och andra källor Lars Höglund

Aktivt deltagande eller passivt mottagande?

Sociala medier en del i en integrerad Internetanvändning Sverige intar förstaplatsen på tre globala IT-index I ett internationellt perspektiv är internet-användningen i topp i Sverige, Internettillgång: 85 procent av svenskarna över 16 år har tillgång till Internet i hemmet. Det är en ökning med 2 procent sedan 2009. Uppenbart är att mättnadspunkten för Internets spridning ännu inte är nådd Bloggarna är inte många i befolkningen, men många bland unga kvinnor Halva svenska folket känner sig inte delaktiga i det nya informationssamhället 37% av unga män(16-25 år) och 54% av unga kvinnor gör statusuppdateringar dagligen eller någon/några gånger per vecka. Bilder lägger 11% av unga män och 23% av unga kvinnor ut varje vecka. Källa: Olle Findahl , Svenskarna och Internet 2010

Sociala medier som kommunikation Sändare Mottagare Aktiv ------- Passiv Envägskommunikation Passiv ------- Aktiv Datalager, arkiv Passiv ------- Passiv Slumpmässig överföring Aktiv ------- Aktiv En demokratisk idealbild av kommunikation mellan likar McQuail (1994) Mass Communication Theory

6 typer av användare enligt Groundswell

Risker och problem - och inte bara för barnen Children at risk - Risker och problem - och inte bara för barnen “The European Union funded project EU Kids Online deals with safety and risks concerning young people and new media (Hasebrink et al., 2008). Some of the risks listed are (:) - illegal content, paedophiles grooming, harmful or offensive content, cyber-bullying, stalking, harassment, gambling, financial scams, - invasions or abuse of privacy. “ //´+ diminishing reading competence// Children at risk A Critical Perspective on Online Safety Measures av Elza Dunkels. Nordic Journal of Digital Literacy. 01/2010.

En åldersskiljare - hur länge? Många typer av användning och användare Flertalet yngre använder sociala media Könsskillnader påtagliga – kvinnor mer aktiva än män. Utbildningsfaktorn inte så tydlig som för många andra aktiviteter och medier.

Såväl frekvent användning av Internet som sociala medier är starkt åldersberoende. Nära 80 procent av dem under 30 lägger åtminstone i någon mån ut material via sociala medier, medan ytterligare ca 10 procent använder eller tar del av sociala medier varje vecka eller oftare. Denna skillnad mellan åldergrupper är inte alls så tydlig när det gäller att göra biblioteksärenden via nätet eller när det gäller att ha tillgång till ”läsplatta”. Sociala medier används numera för en rad olika ändamål. De kan nås via dator, telefon eller läsplattor och har förändrat kommunikationsvägar och informationsspridning på flera sätt. Konsekvenserna av detta är relativt outforskade. Framförallt stimuleras kontakter mellan personer både i befintliga nätverk och med okända på gott och ont. Allt fler verksamheter annonserar att de också finns på till exempel Facebook, eller Youtube. Det gäller också kommuner, partier och politiker. Ett nytt forskningsområde som växt fram kring detta rör tendenser till nätmobbing via sådana medier. En annan möjlig konsekvens är mobilisering för olika typer av politiska aktiviteter. Detta har visat sig fungera framförallt i länder där tillgången till andra kommunikationsvägar är begränsade, såsom i Nordafrika under senare tid. Men hur ser det ut i Sverige idag?

Användare av sociala media enligt SOM-undersökningen 2007, 2009 och 2010. Procent Sociala medier har under de senaste åren fått ett enormt genomslag, såväl i Sverige som runt om i världen. 2007, då frågan för första gången ställdes, uppgav endast 11 procent av de svarande att man använde sociala medier minst en gång i veckan. 2009 hade den siffran stigit till 33 procent%. I SOM 2010 steg andelen veckoanvändare ytterligare något, till 40 procent.

Användare av Internet, sociala media mm. Procent Figur 2 visar hur såväl användning av Internet som sociala medier är starkt åldersberoende. Nära 80 procent av dem under 30 år lägger åtminstone i någon mån ut material via sociala medier, medan ytterligare ca 10 procent använder eller tar del av sociala medier varje vecka eller oftare. Källa: SOM-undersökningen 2010 Höglund, Wahlström 2011. Under publicering

Nya tekniker och nya användningar ”Folkbiblioteken i många kommuner har alltfler e-böcker för utlåning och instruktioner på sin hemsida om hur man laddar ner böcker. Som framgår av diagrammet är det ännu bara en mindre del av befolkningen som har tillgång till sådana läsplattor, men i intervjuer med tidiga användare av dessa betonar flera att en uppskattad del av deras användning just rör möjligheten att låna och läsa böcker från biblioteket i elektronisk form. Detta i kombination med ökad användarvänlighet och stor IT-vana bland yngre gör det möjligt att spekulera i att denna informationsväg, som inte kräver fysiska besök, kan komma att få stor spridning.”

Marknad, skvallerhörna eller en ny form av demokrati Marknad, skvallerhörna eller en ny form av demokrati? Inför valet i Sverige diskuterades om aktiviteter via sociala media skulle kunna påverka valrörelsen och kanske utgången av denna. Effekterna här kanske inte var så tydliga, men onekligen finns här en ny form för kommunikation och informationsspridning som kan ha betydelse också för olika typer av politiska aktiviteter, för debatt och för mobilisering. För att få en uppfattning om hur vanliga olika sådana aktiviteter är i sociala medier jämfört med andra kanaler ställdes en fråga om detta. När det gäller att aktivera sig politiskt är sociala medier vanligare än andra mer traditionella kontaktvägar när det gäller enkla meningsyttringar som att skriva under namninsamling eller motsvarande eller att göra ett inlägg i debatten. För att kontakta en politiker eller engagera sig i ett politiskt parti används dock främst andra vägar i nuläget. De relativt låga procenttalen innebär också att politisk aktivitet endast utgör en liten del av kommunikationen i sociala medier, som i huvudsak används för andra syften.

Gjort följande via sociala medier eller engagerat sig på annat vis Gjort följande via sociala medier eller engagerat sig på annat vis. Procent. Via sociala medier På annat vis Nej Antal Procent Antal Procent Antal Antal svar _____________________________________________________________________________________ Skrivit under namninsamlingar/ anslutit mig till upprop 15 249 13 216 1162 1627 Skrivit inlägg/debattartikel 7 109 4 57 1417 1583 Kontaktat politiker 2 26 8 135 1433 1594 Deltagit i evenemang arr. Av politiskt parti etc 3 53 7 120 1428 1601 Anslutit mig till politiskt parti/ 3 50 4 58 1495 1603 Engagerat mig i pol. org/nätverk 2 25 5 77 1506 1608 Uppmanat vän/bekant engagera sig/ gå med i pol organisation/ 3 48 7 107 1450 1605 nätverk _____________________________________________________________________________________ Kommentar: Procent av dem som svarat på respektive delfråga. Källa: Den nationella SOM-undersökningen 2010

Figur 2: Andel av dem som använder sociala medier som skriver/ postar varje vecka efter utbildningsnivå (procent). Kommentar: Utbildningsnivåerna är låg, medellåg, medelhög samt hög. Internetgenerationen = födda 1977-1994; generation X = födda 1964-1976.  Källa: Gustavsson N, Höglund L, Den nationella SOM-undersökningen 2010. (under publicering)