Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren 2012-2016 planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Dolda kunskaper avslutande möte
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Varför fokus på nyanlända just nu
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna!.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Utbildningar till förskollärare
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Hälsa, lärande och trygghet
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ramverk för patientmedverkan
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Läslyftet det senaste nuläget.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
BFL Bedömning för lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Nämndplan 2015.
Matematiklyftet
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Att jobba språkutvecklande
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
From Great To Excellent
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Varför just ämnet fysik?
Dialog för naturvård Claes Svedlindh Naturvårdsverket
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen

Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena naturvetenskap och teknik i skolväsendet. Uppdraget ska genomföras med elevernas måluppfyllelse i fokus. För att öka elevernas intresse för vidare studier inom dessa ämnesområden.

Skäl för Naturvetenskaps- och tekniksatsningen •Ämnena är viktiga för: - landets utveckling. - den personliga utvecklingen. - framtida studier. •Elevernas kunskaper i naturvetenskap har sjunkit enligt internationella jämförelser. •Rapporter visar att eleverna upplever undervisningen som i hög grad läroboks- styrd och inte tillräckligt varierad. Teknik är särskilt eftersatt när det gäller undervisningstid och lärares utbildning. Fysik utan dragningskraft Skolinspektionens rapport Fysik utan dragningskraft Skolinspektionens rapport TIMSS, PISA Vändpunkt Sverige Teknikdelegationens rapport Vändpunkt Sverige Teknikdelegationens rapport Teknikämnet i träda Teknikföretagens rapport Teknikämnet i träda Teknikföretagens rapport

Effektiv kompetensutveckling Forskning visar att följande faktorer är viktiga för att kompetensutveckling ska få positiva effekter på undervisningen. - Fokus på elevers måluppfyllelse. - Långsiktighet. - Delaktighet. - Mandat, möjligheter, krav och fokus. - Kollegialt lärande och praxisnära. Helen Timperley (2010) - Realizing the power of professional learning

NT-utvecklarens uppgifter •Organisera och leda träffar för kollegialt lärande inom naturvetenskap och teknik (NT) med olika lärargrupper. •Bidra till att stärka lärargruppernas ämnesdidaktiska kompetens i frågor som rör planering, genomförande och bedömning inom NT. •Stödja ett praktiknära lärande genom att utmana lärargruppernas vardagspraktik, kunnande och erfarenheter inom NT. •Påverka och utmana lärarens tidigare föreställningar om undervisning för att nå förändring och, på längre sikt, nå högre måluppfyllelse inom NT.

Förskollärarens och lärarens uppgifter •Aktivt delta i träffar för kollegialt lärande. •Planera, genomföra och bedöma olika projekt/arbetsområden inom NT. •Dela med sig av undervisningserfarenheter till kollegor. •Utveckla och förnya sin undervisningen inom NT.

Förskolechefens och rektors ansvar •Ge förutsättningar för lärarnas kollegiala lärande tillsammans med NT-utvecklaren. •Sätta upp och utvärdera verksamheten inom naturvetenskap och teknik. •Ta tillvara lärarnas och NT-utvecklarens systematiska kvalitetsarbete i form av planering, genomförande och bedömning av undervisning inom naturvetenskap och teknik.

Huvudmannens ansvar •Sätta upp mål och delmål för NT-utvecklarens arbete med naturvetenskap och teknik i verksamheten. •Ge förutsättningar för NT-utvecklarens arbete i det nationella nätverket för NT-utvecklare. •Ge förutsättningar för kollegialt lärande i den egna verksamheten. •I det systematiska kvalitetsarbete ta tillvara på NT-utvecklarens arbete i form av planering, genomförande och bedömning av undervisning inom NT tillsammans med kollegor.

Fokus inom NT-satsningen År 1: Bedömning för lärande. År 2: Språkutvecklande arbetssätt inom NT. År 3: Behovsanpassat.

NT-utvecklare hösten 2013

Tidsplan för nätverk av NT-utvecklare Omgång1 Omgång Omgång 2

Webbresurs

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen