Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

FTFs motionsskola.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Nödvändiga perspektivskiften
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att kläcka och vaska idéer
Kvalitativ analys - Analysprocess
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Stöd för analys och förbättring
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Att söka och förvalta kunskap
Buzzwordet! Enterprise Architecture = Övergripande Arkitekturstyrning Övergripande Arkitekturstyrning = Enterprise Architecture I presentationen förekommer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Varför gör de inte som vi säger?
En reviderad läroplan för förskolan
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Att hålla en presentation
Strukturen i en berättelse
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Stimulansmedel ”Försöksverksamheter kring de mest sjuka äldre” Förslag om en gemensam ansökan från Vårdsamverkan Fyrbodal med dess samtliga ingående parter.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Arkitekturenheten © CSN 2010 IBM System Architect - CSN Örjan Carlsson, chef för Arkitekturenheten på CSN
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Effektivisera med ökad kvalitet
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Att arbeta vetenskapligt
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
En guide för arbeten i SO
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Annonsanalysen.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Socialpsykologi.
Erfarenheter från samstyrning Ewa Carlsson 1 juni 2015 Offentliga Rummet i Visby.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Coaching.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Digital plattform Delaktig kommunikation
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Utveckla lönebildningen
Material för socialtjänsten
Nitha analys och kunskapsbank
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Processen för Balanserad Styrning
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!? Per Lecktorp Seniorkonsult på Front End Per.lecktorp@frontend.se 070 – 930 82 07 Lars Rydell Verksamhetsarkitekt på Bolagsverket Lars.rydell@bolagsverket.se 076 – 1166389  Front End AB, 2013

Vad vi ska prata om Kort om vad är Enterprise Architecture? Under vilka förutsättningar kan EA vara till hjälp? Vad kan vi få hjälp med? Exempel på vad Bolagsverket gör med hjälp verksamhetsarkitektur  Front End AB, 2013

Varför EA? Jo...  Front End AB, 2013

Vad är EA – nåt nytt? Lite historia Vad står EA för Forskarrapport som definierar EA som begrepp kom 1985 (Zachman) Department of Defense startade på allvar efter Gulfkriget Federala myndigheter i USA startade 2001 Idag: Norge: Motsvarighet till svenska landstinget har central satsning på EA. Svenska myndigheter: FMV (sedan 2000), Skatteverket, Trafikverket, CSN, Bolagsverket, SJV med flera arbetar med EA Övriga: Volvo, Sandvik, Vattenfall, Swedbank, Scania, BT, SEB försäkringar med flera arbetar med EA. Vad står EA för Man brukar säga att E står för Enterprise Wide dvs hela verksamheten. A står för Arkitektur här ungefär, övergripande beskrivning av strukturen hos ett system och dess ingående delar. Blir något i stil med: Övergripande beskrivning av strukturen för hela verksamheten och dess ingående delar. Många olika tolkningar för vad Enterprise Architecture står för finns och debatteras!  Front End AB, 2013

Buzzwords! Verksamhetsarkitektur Enterprise Architecture Informationslogistik TOGAF Zachmam MODAF TOGAF - The Open Group Architecture Framework Zachman Framework – Klassificeringsdiagram för EA MODAF - Ministry of Defense Architecture Framework  Front End AB, 2013

Släpp det!  Front End AB, 2013

Det handlar om att: Hur ska vi göra nu? Arbeta för att förstå sin verksamhet: Vad den gör Varför den gör det Hur och vad den är uppbyggd av Hur den fungerar För att kunna svara på frågan: Hur ska vi göra nu? Tro inte på: Löften om en silverkula Att fler Buzzwords ger bättre resultat Att ett krångligt språk ger mer insikt  Front End AB, 2013

Att lösa verksamhetsproblem Om man inte är överens om problemet Om man inte tänker investera i eller arbeta med att lösa problemet Om man inte är beredd att ändra sitt sätta att göra saker Finns ingen lösning! Inget verktyg eller metod kommer att hjälpa! Blir problemet inte löst! Inget verktyg eller metod kommer att göra jobbet! Blir arbetet bortkastat Resulterar i hyllvärmare med eller utan verktyg Det handlar alltid om att lösa verksamhetsproblem och inte ett tekniskta, informations eller arkitektur-problem. När man kan beskriva verksamhetsproblemet kan man börja nysta i om problemet kommer av eller har lösning i teknik, information, eller arkitektur. Exempel: Om man inte lyckas leverera utlovade underlag till medborgarna inom specificerad tid så är det ett problem som ägs av den levererande organisationen (verksamheten). Detta problem kan då bero på fel av kund, underbemanning, brist i kompetens, krångliga processer, dåligt anpassade IT system eller tekniska fel. För att förstå vad som är roten till problemet bör man ha kunskap om all dessa delar och hur de samverkar. Det är inte ovanligt att man löser problemet på kort sikt utan att ha löst problemets underliggande orsaker. Ibland kan problemet bero på flera samverkande brister som var för sig inte är ”viktiga” nog för att åtgärdas.  Front End AB, 2013

Att lösa verksamhetsproblem Då löser man problemet! Och då är EA (verktyg och metoder) en god investering Om man: är överens om problemet arbetar med lösningen därmed ändrar sitt sätta att göra saker Det handlar alltid om att lösa verksamhetsproblem och inte ett tekniskta, informations eller arkitektur-problem. När man kan beskriva verksamhetsproblemet kan man börja nysta i om problemet kommer av eller har lösning i teknik, information, eller arkitektur. Exempel: Om man inte lyckas leverera utlovade underlag till medborgarna inom specificerad tid så är det ett problem som ägs av den levererande organisationen (verksamheten). Detta problem kan då bero på fel av kund, underbemanning, brist i kompetens, krångliga processer, dåligt anpassade IT system eller tekniska fel. För att förstå vad som är roten till problemet bör man ha kunskap om all dessa delar och hur de samverkar. Det är inte ovanligt att man löser problemet på kort sikt utan att ha löst problemets underliggande orsaker. Ibland kan problemet bero på flera samverkande brister som var för sig inte är ”viktiga” nog för att åtgärdas.  Front End AB, 2013

EA:s bidrag till lösningen Erbjuder verktygen en gemensam beskrivning (av verksamheten) att diskutera kring Erbjuder verktygen ett sätt att sammanställa, dela och återanvända information Erbjuder verktyget hjälp med att informera om nya arbetsätt och uppföljning När man arbetar med att bli överens om problemet Under arbetet med att hitta lösningen Vid förändring av arbetsätt Det handlar alltid om att lösa verksamhetsproblem och inte ett tekniskta, informations eller arkitektur-problem. När man kan beskriva verksamhetsproblemet kan man börja nysta i om problemet kommer av eller har lösning i teknik, information, eller arkitektur. Exempel: Om man inte lyckas leverera utlovade underlag till medborgarna inom specificerad tid så är det ett problem som ägs av den levererande organisationen (verksamheten). Detta problem kan då bero på fel av kund, underbemanning, brist i kompetens, krångliga processer, dåligt anpassade IT system eller tekniska fel. För att förstå vad som är roten till problemet bör man ha kunskap om all dessa delar och hur de samverkar. Det är inte ovanligt att man löser problemet på kort sikt utan att ha löst problemets underliggande orsaker. Ibland kan problemet bero på flera samverkande brister som var för sig inte är ”viktiga” nog för att åtgärdas.  Front End AB, 2013

Hur kan man göra detta bättre? Förstå problemet Sätt frågorna i fokus Skapa en gemensam bas av grundinformation (modell i databas / repository) Sortera all fakta efter grundinformationen Gör därefter analyserna  Front End AB, 2013

EA verktyg och TOGAF ? Verktygen Är hjälpmedel Tex Mood, Troux, Qualiware, Systems Architect mfl.. Är hjälpmedel Tankesättet och metoden kring verksamhetsarkitektur fungerar bra utan verktyg Verktyget förenklar arbetet och är nödvändigt när man vill hålla ordning på stora mängder information och relationer  Front End AB, 2013

Goda råd! Fokusera på det verksamheten vill åstadkomma/utveckla Vilka frågeställningar ska EA besvara för att bidra till detta Etablera styrning och förvaltning av EA tidigt! Försök inte göra allt eller ens klart… Utgå från frågeställningar/problem som ni vill lösa Samla in information som redan finns Analysera problemet, utvärdera informationen Förbättra och komplettera till dess ni har svar på frågorna  Front End AB, 2013

Goda råd! Se EA (verksamhetsarkitektur) som en tjänst Lägg inte energi eller tid på hur arkitektur ska bedrivas – ställ krav på att arkitekten hanterar dessa frågor! Fokusera på verksamhetsfrågorna och vilka underlag ni behöver skapa Gör som arkitekten säger. Börja…det är en resa Mål och användningsområden kommer att utvecklas allt eftersom resultaten ger nya insikter Håll fast vid metoderna och sköt förvaltningen av EA  Front End AB, 2013

Metamodellen, är den inte viktig? En metamodell är ett ”standardsätt” att sortera och bygga information i verktyget Bygger på ”Best Practice” Framtaget för specifika syften och användningsområden och ingår olika ramverk tex MODAF militärt ramverk, TOGAF civilt med IT fokus osv.. Inget som verksamheten behöver arbeta med Är främst ett hjälpmedel för EA arkitekten En metamodell är ingen lag och inte heller ett mål. Man kan använda valda delar, göra avsteg Man kan skapa en egen Kom ihåg att avsteg och förändringar i metamodellen kräver erfarenhet och kunskap för att bli bra  Front End AB, 2013