Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens 2013-02-08.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Advertisements

Malmös befolkning invånare (2011)
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Danielson & Co1 Principerna i bilaga Grundprinciperna i bilaga 13 om regionalt beslutande över den regionala trafiken och lokalt beslutande.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Tillsammans gör vi studier möjligt
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
Fjärde järnvägspaketet
Framtidsperspektiv – Öresund Per Tryding, PhD Ladda ner vår app!!
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Nationella kvalitetsregistret inom gynekologisk kirurgi
Välkommen till SJs pressträff
Goda kommunikationer med omvärlden
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Befolkningsutvecklingen i Öresundsregionen
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Christer Olson Kollektivtrafikbarometern 2012 Högsby Utdrag.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
VÅREN 2013 KONJUNKTURLÄGE VÄSTERBOTTEN Anna Norin, utredare Regional utvecklingsplanering ,
Helmjölk eller pulvermjölk med högre mjölkpris?
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Val av transport till resmålet.
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
STATISTISKA CENTRALBYRÅN
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
invånare (2011) Ung befolkning - 48% är under 35 år högskolestudenter, varav på Malmö högskola 175 länder representerade Cirka 150.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Rörelse Kapitel 7.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Nattåg Sträcka: Stockholm - Luleå.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Sampers användardag Christian Nilsson
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Regionalt scenario för Tillväxtverket/Trafikverket
Presentationens avskrift:

Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens

Vad vet vi om Öresundsresandet idag?

Många ”vet”. Det här ”vet” vi! (Men ingen Vet säkert!) (enkla) resor per dag 70 % av dessa på Bron Knappt hälften av resorna på Bron med tåg

Ärenden på Öresundsbron Arbetspendling: Tåg: Hälften Bil: En fjärdedel Flygpassagerare t Kastrup Tåg: En femtedel Bil: Försumbart

Framför allt Regionalt resande! Men inte bara resor mellan Malmö och Köpenhamn Malmö = kommunen Köpenhamn = kommunen + Frederiksberg, Tårnby (Kastrup), Dragör  20-30% av resandet över Öresund  30-40% av resandet över Öresundsbron  – resor per dag går mellan Malmö och ”Köpenhamn”

Först gick det fort. Men sen stannade det upp. Knappt bilresenärer

Vad tror vi om Öresundsresandet kring 2030?

Många olika bud om 2030 års resande över Öresundsbron!

Många faktorer spelar roll:  ”Integration”  Ekonomisk utveckling – konjunktur  Bostadspriser och löneskillnader mellan länderna  Invandringspolitik  …. Men glöm inte:  PRISET!

Prognoserna i Öresundsmetroutredningen: Vilket verktyg arbetar vi med?

En modifierad variant av den svenska nationella transportmodellen SamPers Vad vi hade •SamPers:den nationella svenska transportmodellen •SkåneTass: den sydsvenska/skånska regionala delmodellen Vad vi gjorde •Kompletterat med data om befolkning och trafiknät på Själland •Lärt oss kalibrera modellen till dagens resande över Öresund •Tagit fram Kalibreringsmål: 2009 års resande över Öresund Vad vi gjort nu •Anpassat oss till nya svenska befolkningsprognoser •Förbättrat beskrivningen av trafik och befolkning i Danmark (2009 och 2030) •(ny) kalibrerat modellen

Modellen är erfarenhetsmässigt bra på (till exempel))…  Beräkna hur färdmedelsvalet förändras med Metron  Hantera att Metrons attraktivitet varierar mycket mellan olika relationer  Beräkna att även start- och målpunkter förändras  Vikta samman hur pris, restid och turtäthet sammantaget ökar attraktiviteten  Beräkna relativa effekter – skillnaden mellan olika handlingsalternativ Men är sämre på att (till exempel)  Förstå nationsgränsens särskilda inverkan – därför kalibrerar vi  Förstå att anpassning tar tid - därför ska man tolka resultaten som hur det blir ”när resandet ställt in sig”  Beskriva trafiksystemet på den danska sidan – därför kompletterar man med OTManalyser  Beräkna absoluta nivåer – därför jämför vi alltid med resandet i ett basalternativ

Vad visar kalibreringsresultaten?

Principen för kalibrering av Öresundsresandet Prognos Öresundsresande 2009 Observerat Öresundsresande 2009 Modellsamband Verkliga kostnader 2009 Verkliga restider 2009 Fiktiva kostnader för överfarten 2009 Observerat resande 2009

Den svenska nationella modellen SAMPERS ..måste justeras MYCKET för att kunna ”prognosticera” resandet över Öresund för 2009  Fiktiva extra kostnader i vissa fall (”barriärer i nationsgräns”)  Fiktiva kostnadsreduktioner i andra fall (”stimulans av nationsgräns”)

Kraftiga ”barriärer” i nationsgräns: Arbetsresor från Danmark med koll Övriga ärenden från Sverige med bil Kraftig ”stimulans” av nationsgräns: Övriga ärenden från Danmark, särskilt kollektivt I Basalternativen antar vi ingen ytterligare ”integration”: Samma ”barriärer”. Och samma ”stimulanser”!!

Modellen tycks också missbedöma områdesfördelningen  Lägre andelar Malmö- Köpenhamn än i ”verkligheten”  Beror på att inte alla områdesegenskaper fångas i modellen  Kalibreras!

Vilket resande har vi i vårt (preliminära) Basisscenario?

Olika antaganden ger olika prognoser

Våra första preliminära resultat! Vad betyder Metron?

Preliminära, initiala resultat: Metron kan  … öka resandet över Öresund Södra med nästan +20%  Vilket kanske kan motsvara resor per dag  …dessutom attrahera förvånande stor andel av tågresenärer på Bron att istället välja metron (Tre fjärdedelar ???)  Observandum: Modellen är känd för att ”överbetona” betydelsen av hög turtäthet för resenärer som skall byta i kollektivtrafiken  … bara marginellt påverka bilresandet över Öresundsbron  Mindre än 10% minskning OBS Dessa resultat kommer att justeras!

Hur arbetar vi vidare? Vilka ytterligare frågor skall besvaras?

Olika utformningar på Metron  Hastighet  Sträcka  Stationer: Antal och läge Ev också olika nivå på grundläggande efterfrågan  Taxenivåer  ”integration”  Ekonomisk utveckling

Avslutningsvis: Prognoser ofta förvånande träffsäkra

Exempel på förvånande träffsäkra trafikprognoser - Öresundsbron 25 Biltrafik antal fordon per dag