SERVICEFÖRVALTNINGEN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Steget till chefskap - om läkare som verksamhetschefer
Nulägesanalys genom frågor
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Alla här vet kanske inte vilka Locum är
Vad är det egentligen som gör ett team effektivt?
Att bygga målstyrt Underhåll
Recept för sjukvården Almedalen 6/ Mattias Lundbäck Ek Dr
Det lönar sig!.
• Förvaltningsplanerna är navet i ett informationssystem och kan beskrivas som ett samlingsinstrument för all relevant information knuten till enskilda.
FÖRETAGSPRESENTATION
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
till en presentation av System och lösningar med RFID
Rösjöskolan.
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Att skriva en artikel.
Konsten att leda sig själv
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Workshop för GIS samordnare
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Mål- och resultatstyrning
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Lönesamtalet.
Vad måste man göra? Inför att man ska starta ett projekt.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
Bakgrunden till vårt uppdrag Hållbart är lönsamt och långsiktigt. En tät grön stad.
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
De prioriterade energimålen El-effektiviteten ska öka Förbrukningen av fossila bränslen ska minska.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Framtidskartläggning
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
”Hitta rätt direkt” - Ett exempel på riktiga jobb Mattias Westher Energistrateg /Chef Drift&energi Bostads AB Poseidon.
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Förslag till ny organisation för SDF Lundby
Presentationens avskrift:

SERVICEFÖRVALTNINGEN Välkommen till SERVICEFÖRVALTNINGEN Ingmar Simonson Direktör

Delägande i Jourgruppen Gatubygg. AB avveckl. Grusterminal AB säljs Historik 1 Taxirörelse säljs S.T.P avvecklas Utträde ur Jourgruppen Kompri HB bildas Grusterminal AB bildas Kompri HB säljs ViSAB bildas F.T.P. avvecklas Gatubygg. AB bildas Taxirörelse bildas TMC AB avvecklas SN&Serv.f. bildas. Utredning Tekn.förv. Införande av B/U Städpartner AB säljs TMC AB bildas Städpartner AB bildas S.T.P & F.T.P bildas Centralisering Decentralisering Centralisering/Decentralisering Trender B/U-system * Bolagsbildning * Konkurrensutsättning * Privatisering * Delägda bolag * Avbolagisering 1980 1990 1992 1996 2006

Ledarutveckling enligt Will Schutz teori Human Element Historik 2 *SF+KT+FS+VA bildades som AO i FTP *Avveckling 350 medarbetare *Bolagsliknande styrprinciper införes . *FS i ”konkurs” Rekonstruktion Städ till städpartner AB, Bygg avvecklas, Fastighetsservice går över till KT *VA bildar egen förvaltning under tekniska nämnden. *SEF tillföres Skolrestauranger, Färdtjänst, Kontors- service, Tryckeri- Malmö, Lönekont. och Televäxeln. * Ny org.. SF *AO Ktj.bildas. *Resetjänst bildas *Jobbcentum, debiteringen, färdtj.handläggarna, beställningscentr. och upphandlings- enh. tillföres. *Sjukhusfast. över- föres till regionen *Återbyggdepå *Tryckeri-Malmö avvecklas *Maskinuth.sam. med NCC avveckl. *Ny org..SR & KT *Scanningenh. utv. *IT-Center byggs upp *Bredbands-enheten övertas Miljöledningssystem cert. ISO 14001 Ekostaden Augustenborg -IGRI -Gröna linjen FM-projekt -stadshuset -skola Ny Vision ”KOSTA” Ledarutveckling enligt Will Schutz teori Human Element 1990 1992 1996 2000 2006

Serviceförvaltningen Direktör Koncernledning Stab Arbetscentrum Stadsfastigheter Kommunteknik Skolrestauranger Kommuntjänster FM Affärsomr.chef Affärsomr.chef Affärsomr.chef Affärsomr.chef Adm. stöd Fastighetsomr. 61 Administration Ekonomi Stab Fosie skolservice Fastighetsomr. 62 Gem. projekt Mat/Specialkost Servicebiten Stadshuset Övriga receptioner Fastighetsomr. 64 Utveckling Personaladm. Upphandling Stadsbiblioteket Fastighetsomr. 65 Skötsel Produktion/Lokal TÖC/Färdtjänst Rådhuset Lokalutveckling Service 3 Områdeschefer Löneenheten Byggprojekt Entreprenad 8 Enhetschefer Ekonomiadm. Administrativa avd. 8 Tillagningskök IT- och Teleservice 71 Mottagningskök Bredband

Hur skapar man en servicekultur?

Kundernas krav har förändrats Kunden 1960 Kunden 2006

Vad kallar Ni era kunder? Klienter Besökare Patienter Deltagare Låntagare Brukare Besökare Elever Hyresgäster Vårdtagare Föräldrar Konsumenter

Alla säger saker som låter rätt. Men hur är det i praktiken? ”Vi sätter Kunden i centrum” ”Vi har en långtgående delegation” ”Vi är flexibla”

Kasta in en bomb i organisationen

Traditionell Organisationsöversyn Kreativitet ”Klipp och klistra” Ny kunskap ”Skåpmat” Erfarenhet

Vår Modell Ledarskap Arbeta fram en ny serviceorganisation Skapa bestående förändringar Kommunicera Marknadsföra Påverka Vara förebild Visa exempel Belöna

TYDLIG ACCEPTERAD TROVÄRDIG SERVICEKULTUR NYTT BETEENDE

Hur vill jag själv bli bemött? Ta fram ur minnet, de gånger du fått god service Träna rollspel med dina kollegor Dina kollegor är också dina kunder

Framgångsfaktorer för en serviceorganisation Korta beslutsvägar (platt organisation) Tillit till medarbetarna Obyråkratisk administration

Arbetsklimatet Ett humoristiskt och positivt arbetsklimat är förutsättningen för att man skall kunna skapa en servicekultur

Mervärde Kunden blir inte imponerad av att vi kan vårt jobb Kunden upplever mervärde när hon får tillfredställt sina krav och förväntningar + lite till

Att skapa en servicekultur är en lång process Det krävs äkta engagemang De flesta måste förändra sina värderingar Service skapas i mötet mellan kunden och dig Vi måste göra avkall på vår egen bekvämlighet

Sammanfattning Det verkar enkelt men är mycket svårt Kräver uthållighet En och annan chef måste bytas ut

Hur kan vi styra vår organisation genom att lära av andra? Ingmar Simonson Serviceförvaltningen

Nya management teorier sköljer över oss med en allt högre hastighet. Space management T Q M Service management Information management Environment management B P R Property management Diversity management Supply management Facility management Benchmarking Asset management Risk management Outsourcing Kaizen

Hitta det viktigaste ur teorin? Sunt förnuft Utgå från vår verklighet Glöm ej att alla organisationer är unika Vad är möjligt att genomföra Vaska fram det unika i teorin (det mesta är ofta gammal skåpmat)

Facility management ” hur samordna stödfunktionerna på bästa sätt kompetensmässigt och organisatoriskt för att kärnverksamheten ska gå och må så bra som möjligt” Facility management

Varför Facility management, just nu? Höga krav på effektivitet Fokus på kärnverksamheterna Kunderna behöver avlastning De enorma möjligheter som den nya tekniken medför måste tillvaratas

Hur vanligt är Facility management? Källa: Facilities management - ett sätt att öka effektiviten i kärnverksamheten, IFMA Sverige

Exempel på Facility management tjänster Reception Fastighetsförvaltning Teletjänster IT-drift Städning Drift och underhåll av utemiljö Fordon Skolmat Budservice Med mera

Flödesstyrd Facility Management organisation DET ÄR KUNDENS BEHOV SOM STYR ORGANISATIONEN Funktioner A B C D 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 E F G H A Skolservice Stadshuset Musikteatern Exempel på FM-projekt

Gränsdragning mellan kärn- och stödverksamhet Facility management handlar om att samla ansvaret för stödfunktionerna så att största möjliga nytta uppnås. Detta kräver en noggrann definition av vad som är kärnverksamhet.