Märsta station.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Advertisements

Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Nya mötestider - nya resemöjligheter!
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Kollektivtrafiken i Märstaområdet - problem och möjligheter!?
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Projektföljeforskning
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Resenärsperspektivet inom kollektivtrafiken Transportforum 2011 Linköping Gunnel Färm ordförande Resenärsforum.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kritik på teknik ARBETSMATERIAL –
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Infrastrukturplanerna
Kollektivtrafikbarometern 2013
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Postmilen båda banorna
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Presentationens avskrift:

Märsta station

Medborgarmöte med Kollektivtrafikgruppen Märsta station/bytespunkt – den enda ej ombyggda pendeltågstationen under 40 år. Vad kan göras snabbt? Medborgarmöte med Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun Den 10 oktober 2011 kl 19 00 – 21 00 på Märsta bibliotek Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Temporär upprustning av bytespunkt Märsta (Högt prioriterad omställningsåtgärd för ett uthålligare Sigtuna!) . Moderator: Lars-Gunnar Bråvander Arbetsgrupp: Rolf Brunnberg Anna Holmgren Barbro Larsson Björn Lindbergson samt övriga i Kollektivtrafikgruppen Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Välkommen och bakgrund Kollektivtrafikgruppen bildades våren 2010 på ett medborgarmöte “Hur skall vi förbättra kollektivtrafiken till klimatsmart resande? Kollektivtrafikgruppens uppgift: Bidra till omställning från biltrafik till kollektivt resande Medborgardrivet Kommande medborgarmöte “Busslinjedragning för Sigtuna stad – problem och möjligheter” den 10 november, Sigtuna bibliotek Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Kollektivtrafikgruppens arbetsuppgifter Temporär förbättring av Märsta bytespunkt Utveckling av busslinjer Direktbuss Sigtuna – Märsta - Stockholm Utveckling av beteende-/resvaneundersökningar Program för fördubbling av kollektivtrafiken på 10 år Samarbetsplan för kommun, SL och Arriva. Spårbil Arlanda-Märsta-Valsta-Sigtuna Användarvänlig information Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Studentprojektet SMART – Hållbar trafikutveckling i Sigtuna kommun Från ord till handling Cykelfrämjande i Sigtuna Märsta port – bilsamhällets sista andetag? Direktbuss Sigtuna – Stockholm? Roslagsbanan – framtidens transportmedel till Sveriges största arbetsplats Mästa bytespunkt en grön profil för framtiden Tvärbana Nord – en framtida kapacitetsstark pendlingslösning Beteendeförändring genom mjuka åtgärder – Är det möjligt? Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Märsta stationsområde Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

”Arbetsunderlag” Översiktsplan (2002), Klimatstrategin (2010), Trafikstrategin (2009), Miljöprogrammet (2009), Ortsanalyser (2010), Sigtuna kommun Förstudien Märsta bytespunkt med skiss, Trafikverket, (2007) “Märsta bytespunkt – en grön profil för framtiden”, SMART projektet, Stockholms universitet, dec 2010 Enkätundersökning bilisters resvanor till/från Märsta station med informationsblad, feb 2011 Seminariet “Attraktiva stationsområden för enklare resande”, Jernhusen (sept 2011) Spårbilsseminariet (sept. 2011.) Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Kontakter Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun Kommunen Trafikverket SL Arriva Bussförare Spärrvakt Kommunala pensionärsrådet Handikapprådet Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Utsläppen måste minska! Kommunens klimatmål för 2020: en minskning på 40% av växthusgaserna jämfört med 1990 Drygt 90% av alla koldioxidutsläpp kommer från transportsektorn Biltransporterna från/till Sigtuna 5% högre än länsgenomsnittet Kollektivtrafikandelen 6-7% lägre än länsgenomsnittet (SL 2009) Minskning av fossilbränsledrivna transporter inom kommunen borde därför vara högsta prioritet för kommunens ledning och kommunens medborgare Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Bilen – dyr bekvämlighet och miljöbov Ett exempel: Resa mellan Märsta station och Stockholm central Bilresa Kollektivtrafikresa CO2 – utsläpp 9 kg/resa 0 kg/resa x 2 resor/dagx220 dagar/år 2000 kg/år 0 kg/år Kostnader 140 kr/resa 50 kr/resa x 2 resor/dagar x 220 dagar/år 60 000 kr/år 10 000 kr/år (med 30 eller 90 dagars biljett) Källa: www.trafiken.nu

Kommunens yttrande till SL 2010-09-13 (saxat) ”Banverket har i samverkan med SL, Sigtuna kommun och SJ genomfört komplettering av förslag till om – och nybyggnation av Märsta bytespunkt” ”Parterna är i princip överens om ett förslag i befintligt läge ” ”Medel för detta inte i planerna 2010-2021. Sigtuna kommun förutsätter att SL i sin fortsatta planering ger högsta prioritet till om- och tillbyggnad ”. ”Eftersom Märsta station är en stor station med 12 000 dagliga resenärer anser Sigtuna kommun att det finns avgörande skäl för SL att snarast tillskapa en ny bemannad sekundär entré till stationen. Kriteriet för att detta ska övervägas är enligt SL:s vägledande riktlinjer för entreérs etablering och öppethållande 4 500 in- och utpasserande per dag”. Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Problem/möjligheter Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun Samarbetsplan saknas mellan kommun och SL (modell Norrtälje) Klimatmål att infria Svår trängsel Allvarliga problem för de med funktionshinder Trafikstörningar Begränsat väntutrymme vid trafikstörningar Bristfällig information Stor halkrisk vinter Flertal tågförbindelser saknar bussanknytning Otrivsamt Bussarna är felvända Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Förväntade förändringar Större andel kollektivtrafikresenärer för att möta klimatmål Fortsatt växande befolkning (idag 41 000 invånare, 1970 20 000) Minskad beläggning om direktbussförbindelse till Stockholm införs Pendeltåg Stockholm – Uppsala via Arlanda 2012 Fördubbling av kollektivtrafiken, kommande mål för SL? Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Enkätundersökning, bilister Varifrån kom du i morse? Sigtuna 26, Märsta 16, landsbygden/Uppsala/Knivsta 12 Vilka färdmedel kom du med till Märsta? Pendeltåg 36, SJ tåg 9, bil/buss 2 Varifrån?, Stockholm 34, Solna, Kista 10, övriga 2 Får du parkeringsplats på stationssidan? OK för 07.30, mitt på dagen ganska fullt över huvudtaget, några åker till Rosersberg för att parkera Vad skulle få dig att åka kollektivt hela vägen? Tätare och snabbare förbindelser, direktbussar Sigtuna/Märsta till Stockholm, bättre tidspassning mellan tåg och buss, att bussar inväntar tåg Hur ofta kör du bil till slutmålet? Aldrig 28, sällan 7 Övriga synpunkter. Trångt i spärrarna, större vänthall, dålig information, planskild korsning, utgång direkt från perrong söderut saknas, avsläpp från bussarna nära tågen. Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Trafikverkets förslag, ritning från förstudie 2007 Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Kollektivtrafikgruppens förslag Skiss av arkitekt Per Hulten Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Ankommande till Märsta

Alternativet om man ej ska trängas med ankommande till Märsta

Vänthallen Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun Nuvarande situation med mötande flöden måste åtgärdas!. Ankommande resenärer viker av till vänster och går längs utsidan av vänthallen. Byggs ut mot norr (1,5 m) och söder (5,5 m), utrymme för ca 75 personer med en del sittplatser Befintliga dörrpartier flyttas ut, skärmtak mot norr. Genomarbetad utformning, (fin färgsättning, bänkar och belysning.) Användarvänlig information, både skriftligt och muntligt gällande tåg och anslutningsbussar. Användarvänlig toalett. Kombinerad askkopp och papperskorg (se bild) Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

www.omstallningsigtuna.se

Kombinerad askkopp och papperskorg

Busstrafiken Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun Vänd bussarna mot tågen så att bussförarna ser ankommande passagerare. Alla bussar ska medge avstigning så nära tåganslutningen som möjligt. Bredda refugerna så att resenärer kan passera en hållplats för att nå en hållplats längre bort Vid behov utbildning av spärrvakter och bussförarna för att ge fullgod service till trafikanterna. Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Informationssystem Strategiskt placerad informationstavla för senaste kollektivtrafiknytt med ex Arrivas nyhetsblad, information från kommun, SL resp. Kollektivtrafikgruppen Lättläst och väl synlig elektronisk skyltning över bussarnas uppställningsplatser och avgångar. Både i vänthall och på vägen mot bussarna. Information om avgångar också vid resp. hållplats. Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Modell för hållplats Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Infartsparkering för cyklar byggs Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Vad händer efter detta möte? Ideer och synpunkter samlas in och presenteras i ett slutgiltigt förslag. Förslag med bakgrundsmaterial finns tillgängligt på www.omställningsigtuna.se/kollektivtrafikgruppen alt www.omstallningsgruppen.se/kollektivtrafikgruppen ?? Förslaget lämnades till kommun , SL, Trafikverk och Arriva med begäran om ”en reaktion”. Information om förslag och ”resultat” på hemsidan, anslagstavlorna och via marsta.nu. Kontaktpersoner Anna Holmgren kampasten2@yahoo.se tel 073 595 14 36 eller till Björn Lindbergson bjorn@lindbergson.se tel 070 633 93 72. Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun

Till sist….. ….TÄNK OM bilen varken är tidsbesparande, effektiv eller rationell. Läs märstabon Jonas Jonssons funderingar www.omstallningsigtuna.se/kollektivtrafikgruppen ….TÄNK PÅ att kollektivresandet måste mångfaldigas varvid personströmmarna måste slimmas, underlättas och göras bekvämare med bättre infomation och fler väntplatser Kollektivtrafikgruppen i Sigtuna kommun