Staffan Abrahamsson Boverket.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
732A24 Magisteruppsats, 20 poäng 732C27 Kandidatuppsats, 10 poäng • Den viktigaste (och roligaste) kursen i hela programmet − tillämpning av dels kursrelaterad.
Advertisements

Regeringsuppdrag Vägledning till byggnadsnämnderna i deras arbete med tillsyn Stefan hallin.
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
En översyn av riksintressen pågår
ADBJ Datalagringsdirektivet: vad gäller och vad händer? Daniel Westman
Arbetslokaler och arbetsrum
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Fler studentbostäder i Stockholmsregionen 7 december 2012.
Projektmöte 26 april 2006 •Inledning, GIS-pris mm •Lägesrapport från info-delprojektet •Visning av karttjänsterna •GIS-dagarna 2006 •Vad händer i övrigt.
Fjärde järnvägspaketet
Transporter av farligt gods Uppdrag 5 – Åtgärd 5:1 Riskbild Östergötland II.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Strandskydd och miljöpolitik
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
En plattform för samhällsekonomisk analys
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Välkomna Information om utredning Utredningen syftar till att kartlägga och föreslå eventuella justeringar i de insatser och den organisation som Lidköpings.
Välkomna till en dag om eArkiv
Landstingsstyrelsens förvaltning
Upphandlarnas roll i säkerhetsarbetet GNS
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
Inriktningsplanering för
Lantmäteriets informationsförsäljning
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Anslutning till Mina meddelanden
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Grundskolans åk 7-9.
Näringsdepartementet Gröna Korridorer – hållbara logistiklösningar över landgränser Jerker Sjögren och Kenneth Wåhlberg Hållbara transporter 2010, 18 november.
MIFO fas 1-inventering ”Företagets Namn” Bilden på fastigheten är hämtad från lantmäteriets 50-tals karta. Ev kan man här lägga in en bild kopplad till.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Leif Sandahl Avdelningen för olycksförebyggande verksamhet Bebyggelse och miljö Räddningsinsatser i tunnlar Förebyggande åtgärder.
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Sven Svensson Regeringsuppdrag Utreda omfattningen av användningen av terrängfordon i fjällen både på barmark och snötäckt mark Uppdraget skall.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Servitut och Gemensamhetsanläggning - samverkan mellan grannar
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Om regler, ny vägledning och webbutbildning Yvonne Svensson, rättschef Cathrine Engström, projektledare.
VÄLKOMMEN TILL WSP SVERIGE
Infrastruktur Marks kommun
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Trygg och effektiv utskrivning från sluten vård (SOU 2015:20)
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 2
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Presentationens avskrift:

Staffan Abrahamsson Boverket

Personsäkerhet i tunnlar Gemensamt Regeringsuppdrag Personsäkerhet i tunnlar Räddnings- verket Banverket Vägverket Boverket

Gemensamt uppdrag fyra myndigheter - Mycket ovanligt 09 Samordnas av Boverket och redovisas senast 2005-06-30 Utarbeta allmänna råd som innefattar metoder för bedömning av personsäkerhet i tunnlar och för hur riskanalyser skall kunna utformas och tillämpas på ett tydligt och enhetligt sätt. Redovisa hur ett väl fungerande samarbete dels mellan verken, dels mellan berörda kommuner och andra intressenter kan etableras och vidmakthållas vid planering, projektering, byggande och förvaltning av tunnlar.

Bakgrund (enligt uppdraget) Det senaste decenniet har intresset för att förlägga transporter i tunnlar ökat. Det finns flera fördelar med att bygga nya vägar och järnvägar under markytan, bl.a. gör tunnlar det möjligt att använda marken effektivare, samt utnyttja sträckningar som annars inte varit möjliga. Tunnlar bidrar också till att minska avstånd och restider. Mot bakgrund av flera svåra tunnelolyckor i Europa de senaste åren finns behov av ett mera samlat risk- och säkerhetstänkande.

Bakgrund (inofficiellt) - Oenighet om avstånd mellan utrymningsvägar - Oenighet om miljöpåverkan Oenighet om samhällsnytta ® Lång handläggningstid ® Stora stilleståndskostnader = Slöseri med skattepengar

Person -säkerhet i tunnlar Men vad var frågan? Person -säkerhet i tunnlar

Hur har vi gått till väga? Styrgrupp, arbetsgrupp, referensgrupp 5 delprojekt - Legalt ramverk - Riskvärdering - Riskanalysmetoder - Livscykelanalys - Planeringsprocessen Slutrapport (12 sidor)

Legalt ramverk Plan- och bygglagen Lagen om byggande av järnväg Väglagen Byggnadsverkslagen Lagen om skydd mot olyckor Miljöbalken + alla andra lagar tex arbetsmiljölagen, förvaltningslagen, LOU, kommunallagen….

Riskvärdering/analys Svåraste och enklaste delen Svårt: Myndigheter har olika uppdrag och roller Enkelt: Finns redan etablerade analysmetoder Svar: Det beror på !!

Många faktorer påverkar Punkt 1.1.2 i Bilaga 1 EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2004/54/EG av den 29 april 2004 om minimikrav for säkerhet i tunnlar som ingår i det transeuropeiska vägnätet — Tunnellängd. — Antal tunnelrör. — Antal körfält. — Tvärsnittsgeometri. — Vertikal och horisontell linjeföring. — Typ av konstruktion. — Enkelriktad eller dubbelriktad trafik. — Trafikflöde per tunnelrör (inklusive fördelning över dygnet). — Risk för trafikstockningar (dagliga eller säsongsbetingade). — Tid innan räddningsstyrkorna når fram. — Förekomst och procentandel av tunga lastfordon. — Förekomst, procentandel och typ av transporter av farligt gods. — Tillfartsvägarnas karakteristika. — Körfältens bredd. — Hastighetshänsyn. — Geografisk och meteorologisk miljö.

Enighet om stora drag men inte detaljerna Parameter Påverkan Tunnellängd. - Antal tunnelrör. + Tvärsnittsgeometri. Trafikflöde per tunnelrör. Tid innan räddningsstyrkorna når fram. Procentandel av tunga lastfordon. Förekomst av transporter av farligt gods.

Räddningsverket Banverket Vägverket Boverket Många inblandade 800 personer 6 400 personer 6 000 personer 170 personer Räddningsverket Banverket Vägverket Boverket Övriga intressenter ?? ??? personer Att kommunicera riskerna är ett pedagogiskt problem

Livscykelanalys Relativt enkelt Hänvisning till trafikverkens metoder/rutiner

Planeringsprocessen Processen är det viktiga Tunnlar är specifika byggnadsverk och måste behandlas därefter. Att planera en tunnel tar många år innan byggstart Bygganmälan 3 veckor innan byggstart ?? Alla inblandade behöver vara med på banan för att inte komma med överklagande (obstruktion) i slutet.

Slutsatser och Förslag 1. Alla lagar skall uppfyllas 2. Processen är det viktiga 3. Tydliggöra rollerna 4. Visa möjliga riskanalysmetoder Ev Tunnelregler från Boverket

Boverket Tunnelregler, BTR 2006:22 Förslag 1 § Dessa regler gäller vid uppförande av alla slags trafiktunnlar 2 § Avståndet mellan utrymningsvägar i tunnlar får inte överstiga 150m 3 § Brandskyddet får utformas på annat sätt än vad som anges i detta avsnitt, om det i särskild utredning visas att tunnels säkerhet inte blir sämre än om samtliga aktuella krav i avsnittet uppfyllts. /250m /500m /???m

Avslutningsvis Var är vi i processen? Vilka ska vara med här? Vad kan vi komma fram till nu?

Tack för mig Ladda ner rapport eller bilagor från www.boverket.se