Framtidens fem viktigaste förmågor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
The big 5 1.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Nya utvecklingssamtal
Bedömning.
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Välkommen till Braås skola
Reseproduktion och försäljning
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
Läroplansträff Välkomna!.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Göran Svanelid.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Lära för livet!.
Rädda klassrummet.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Rädda klassrummet SLÖJD.
Presentationens avskrift:

Framtidens fem viktigaste förmågor Göran Svanelid Universitetslektor

The Big 5 - De generella förmågorna • Analysförmåga - 100 % • Kommunikativ förmåga - 100 % • Begreppslig förmåga - 80 % • Procedurförmåga/IHF - 100 % • Metakognitiv förmåga - 75 % •

Mina krav på The Big 5 Finnas med i kursplanerna Vara utvecklings- och bedömningsbara

Vilka förmågor kan utvecklas när det gäller ”seglingskonsten”?

KF AF PF BF MKF

Big 5 och Konsten att segla AF: Samband mellan vind, segelyta och fart. KF: Kan kommunicera med andra och då anpassa sitt språk efter situationen och mottagare. BF: Kan använda centrala begrepp som sjökort, knop, farkost, navigering, väderlek, position, kurs. MKF: Att ompröva beslut, bedöma alternativ och förutse problem som kan uppstå. PF: Veta hur man lovar, gippar, revar och hissar segel och lägger till vid en brygga.

TB5 i ”Film & tv-produktion Planerar, genomför film- & tv-produktioner & använder teknik, berättartekniker och... Gör bedömningar och ger omdömen om och förslag på förbättringar... Skriver manus, redogör för & resonerar om Drar slutsatser och gör en komplex analys av film- och tv- produktioner om målgrupp, estetik och etiska aspekter. Använder fackspråk i sina bed. och analyser Använder fackspråksuttryck i sina analyser

Hur ska det gå? Vad kan vi göra? En tuff utmaning Från 3 till 8 eller 12 Hur ska det gå? Vad kan vi göra? PISA-CHOCKEN!!!

Lösningen är: ROT-pedagogik Gör Rätt saker Gör det Ofta Börja Tidigt

SAMMA FÖRMÅGOR!! ”Livslångt lärande” = Styrkan med The Big 5 Gymnasiet Grundskolan Förskolan = Styrkan med The Big 5

Vad är poängen med Big 5? • Utvecklar ett gemensamt yrkesspråk mellan olika pedagoger om kunskapssyn och lärande. • Den röda tråden genom hela skolan och i alla ämnen och därmed förbättrad måluppfyllelse. • Synliggör skolans kunskapssyn: D.v.s. vilken kunskap som räknas vara viktig och synliggör vad som menas med kvalitet i undervisningen. • ”Allt” utgår från Lgr 11.

Exempel på kontroversiellt ”yrkespråk” (ett antingen - eller): Lärande Metodik Katederundervisning Eget arbete Betyg, läxor och prov Kunskap!

Värdet av gemensamma visioner kring förväntningar och attityder. Obamas retorik Yes WE Can! Värdet av gemensamma visioner kring förväntningar och attityder.

Aktuell forskning är överens om en sak: • Betydelsen av att ha höga förväntningar och att våga utmana eleverna.

Förväntningar OCH stöd Höga förväntningar och stora utmaningar Utvecklings- zon!!! Frustrations- zon Mkt stöd Bekvämlighets- zon Uttråknings- zon Låga förväntningar och små utmaningar

Stötta elevers språkutvecklingen Stötta elevers språkutvecklingen! (genom att använda stödstrukturer och lässtrategier) ”Att klara sig från fiender Alla djur ingår i någon form av näringskedja. Dels äter djuren något, dels är de själva byte för andra djur. För att klara både sig och ungarna undan från att bli uppätna har olika djur utvecklat olika lösningar.” /Naturkunskap åk 6. Bonnier utbildning 2005

Erkända läsförståelsestrategier Reda ut oklarheter (ord & begrepp). Vad kommer att hända sedan? Formulera frågor. Sammanfatta det viktigaste. Think aloud (läraren som modell). Använd ”De gyllene principerna”!

Stödmall om: ”Äta eller ätas” ART Fiende ”Taktik” Övrigt Du Igelkott Fåglar Påfågelöga Vandrande pinne

”Västvärldens största skolproblem är att eleverna ägnar mer tid med att GÖRA saker än att TÄNKA.” Lektionstid = Tanketid Howard Gardner 1989

Mindre av: Vad/Hur ska vi GÖRA? Mer av: Vad ska vi LÄRA oss? Göra en utflykt till skogen. Läsa/skriva en text om... Se/göra en film om... Laborera. Göra ett häfte om ett landskap/land/kung/djur/bilar.. Läxa: Läs sidorna 9 - 12!

Allt mindre tid till undervisning, allt mer tid till: Reda ut konflikter från rasten Vässa pennor Vänta på sin tur Städa /Peter Haug

Vetenskaplig grund: Vygotskij. BfL & Gibbons Allt hänger ihop! Språkutvecklande arbetssätt (EPA) The Big 5 Stödstrukturer (TTTT) Lgr 11 som ”metodbok” Vetenskaplig grund: Vygotskij. BfL & Gibbons

Vi lärde oss med hjälp av NÅGON eller NÅGOT för att nå Vygotskijs ZPD Hur lärde vi oss... Gå? Cykla? Simma? Vi lärde oss med hjälp av NÅGON eller NÅGOT för att nå Vygotskijs ZPD

De 5 stödstrukturerna (för ökad måluppfyllelse och en ”win - win”-situation) Stödmallar Analysmodellen Begreppsscheman (Urvalsfrågan) ”The Big Q” (Urvalsfrågan) Språkutvecklande arbetssätt/EPA

Det avgörande beslutet handlar om att skapa: TTTT (skapa möjligheter till lärande via språk och tänkande)

1. ANALYSFÖRMÅGAN • Beskriva och förklara samband. • Jämförande analyser (likheter & skillnader, för- & nackdelar, risker & möjligheter) • Orsaker till - Konsekvenser av - Lösningar på • Se utifrån olika perspektiv • Beskriva mönster och kunna generalisera • Dra slutsatser (av t ex en jämförelse)

4. Procedurförmågan/IHF • Förmågan att söka, värdera, dra slutsatser, sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. • Dokumentera en undersökning, ”labba”, planera ett träningsprogram, göra sammanfattningar... • Hantera olika verktyg och köksredskap. • Veta hur man gräddar pannkakor, syr i en knapp, löser en ekvation, kombinera olika texter... • Vet hur man ska använda metoder, strategier, symboler, tabeller, formler och grafer för att...

ÄMNENA PREST-

Procedurförmågan i PREST Använder olika tekniker, verktyg och material... Planera och tillaga måltider och andra uppgifter som förekommer i hem... Hanterar nödsituationer vid vatten... Sjunger eller spelar eleven på något instrument... Formger och framställer slöjdföremål i...

5. Metakognitiv förmåga • Bedöma den egna förmågan. Föreslår förändringar, lösning • Utvärdera den egna arbetsprocessen och resultatet... • Skapa nya idéer & frågor, problemlösare, entreprenör... • Formulera och välja mellan olika handlingsalternativ, strategier och metoder för att t ex förstå en text bättre... • Pröva & ompröva. Överväga alternativa lösningar. • Anpassa matlagning, skrivande till syfte, målgrupp, genre och till olika situationer. • Hur en undersökning/text/bild/pall/redovisning, maträtt, ett musikstycke/träningsprogram kan förbättras.

Metakognition i fotboll ”Skapa ett lärande motivationsklimat” Anpassa taktiken efter olika omständigheter som: Väderlek, det egna lagets och motståndarnas styrkor och svagheter, underlaget... Taktiksnack efter matchen: Vad gjorde vi för fel och vad kan vi göra annorlunda?

Utgå från ett KUNSKAPSKRAV och CI i MUSIK för att skapa TBQ och en STÖDMALL + EPA + BfL för att ge eleverna möjlighet att nå sin närmaste utvecklingsnivå

Kunskapskrav: Eleven kan föra resonemang om musikens olika funktioner... Centralt innehåll: Hur musik används i olika medier, till exempel i film och datorspel.

”THE BIG Q” På vilka olika sätt kan musik användas för att påverka människor känslomässigt?

Hur används MUSIK för påverkan? Musikens roll för att skapa... Spänning Romantik Sorg Humor Exempel från filmscen Exempel från datorspel

Tack för mig och lycka till! /goran@svanelid.se