Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
under ledning av Oskar Henkow, Lunds universitet
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Europeiska kommissionens förslag till:
Peter Strandell, Stiftelsen Tryggare Sverige
Resultat Avtalsförhandlingarna 2013 mellan Saco-S och Arbetsgivarverket
Nyttorealisering på 10 min
VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3.
SOLVENS II - utredningen
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Myndighetsutredningen
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Mitt i regleringsvågen - hur påverkas försäkringsbranschen?
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
Energikartläggning i stora företag
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
Single European Railway Committee (SERAC)
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Budgetarbete - enhetschef
Anmälningsområden i Sverige Svenska Kraftnäts åtagande till EU-kommissionen och föreslagen marknadsdelning.
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Varför energieffektivisering?
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Livförsäkring under Solvens II och IORP
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
0 EU / Norden och arbetslöshetsförsäkringen – generella utgångspunkter EU:s regelverk och nationella regelverk är inte fullt ut anpassade till hur rörligheten.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Avfallsutredningen – bakgrund och utgångspunkter
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Sverige och EU:s arbetstidsdirektiv
PPP och andra finansieringsformer Transportforum 2013 Linköping 9 januari, session 4 Björn Hasselgren Arkitektur och samhällsbyggnad.
Små företag och offentlig upphandling Ulrica Dyrke Företagarna 17 jan 2008.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
En ändamålsenlig kommunal redovisning (KomRed) Gunvor Pautsch.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Rehabiliteringskedjan. Ohälsotalet i februari ,4 32,1 41,2.
Pensionsplanering. Dagens agenda: Vad vill jag ha svar på? Paus Pensionssystemet Paus Tjänstepensionen.
EG-rätt Germaine Hillerström. Historisk bakgrund Schuman plan 1950 Europeiska kol- och stålgemenskapen Europeiska ekonomiska gemenskapen Europeiska atomenergigemenskapen.
Reformerad grundutbildning och AT – Läkarförbundets svar på utredningsförslag.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Europeiska Åklagarmyndigheten
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2017 Skypemöte 6 sept
Exempel på målmarknadsparametrar/ målgruppsparametrar
Krav på kvantitativ rapportering av tjänstepensionsinformation
Förslag till kapitalkravsreglering för tjänstepensionsföretag
Ny tjänstepensionsreglering
Socialt ansvarsfull upphandling
Presentationens avskrift:

Solvens II eller tjänstepensions-direktivet – hur kan svenska tjänstepensioner regleras? Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012 Charlotta Erikson, Svensk Försäkring

Tjänstepensionen på den svenska arbetsmarknaden Över 90 procent av de svenska arbetstagarna omfattas av en kollektivavtalad tjänstepensionsplan. Fyra dominerande planer täcker varsin sektor av den svenska arbetsmarknaden. Företagsspecifika planer mindre vanliga

Tryggandeformer för tjänstepension

Dagens reglering av tjänste-pensionsverksamhet Direktiv 2003/41/EG om verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut (”IORP”- direktivet) Direktivet är direkt tillämpligt på tjänste- pensionsinstitut (”IORPer”), för Sveriges del tjänstepensionskassor (försäkringsföreningar) och pensionsstiftelser. Via en option kan direktivets centrala rörelse- regler tillämpas på tjänstepensionsverksam- heten i livförsäkringsbolag. Sverige valde att utnyttja denna option.

Vad händer när Solvens II träder ikraft? Vid fortsatt användning av optionen: Kapitalkraven i Solvens II Utan fortsatt användning av optionen: Full tillämpning av Solvens II Övergångsregel? Omnibus II innehåller förslag om möjlighet att använda dagens regler under en övergångsperiod

Samtidigt ses IORP-direktivet över… IORP-översynen ska bygga på: - Solvens II som utgångspunkt - Men beakta särdrag i tjänstpensions- verksamhet och - ”lessons learned” från Solvens II vad särskilt gäller långa garantier

Tjänstepensionsföretag IORP II Solvens II 201? 201? 201? 201? 201? 201? Samma reglering Olika reglering Likartad reglering? Försäkringsföretag Solvens I IORP Solvens II Övergångslösning Tjänstepensionsföretag IORP IORP IORP II

Solvens II-utredningen: En ny lag om tjänstepensionsrörelse införs. Lagen baseras på IORP-direktivet. Livförsäkringsbolagen kan välja att omvandla sig till tjänstepensionsföretag under den nya lagen. I dessa institut får endast tjänstepensions- verksamhet bedrivas, övrigt försäkring måste ligga i en separat juridisk person.

Ny remiss våren 2012 Promemoria från Finansdepartementet: Underkänner Solvens II-utredningens förslag att försäkringsföretag ska få omvandla sig till tjänstepensionsföretag. Endast de företag som inte omfattas av Solvens II- direktivet kan omfattas av tjänstepensionsdirektivet. Försäkringsbolag får därmed inte lägga över sin tjänstepensionsverksamhet i ett tjänstepensions- företag. Enbart dagens tjänstepensionskassor och pensionsstiftelser omfattas av IORP-direktivet. Nya tjänstepensionsföretag kan endast bildas i form av stiftelse.

Svensk Försäkrings utgångspunkter: Bästa möjliga reglering för tjänstepensionsverksamhet Effektiva lösningar för tryggande av tjänstepension Kollektivavtalens viktiga roll Använd ”svängrummet ”i EU-rätten!

Bedömning 1. Behövs en jämförelse mellan direktiven? Nationell beslutanderätt kring pensionssystemets organisation - en viktig grundpelare i EU Direktivets syfte är att tillskapa en inre marknad för tjänstepension Tveksamt att låta bedömningen vila på inbördes rangordning mellan Solvens II och IORP

Bedömning, forts. 2. Om en jämförelse ändå görs… Tveksamt om departementet har beaktat alla relevanta faktorer och om de faktorer de har beaktat har tolkats korrekt Tveksamheter även i denna del och risk för att bedömningen är i konflikt med EU-rätten

Konsekvenser av bedömningen? Saknas beskrivning av påverkan på tjänstepensionsmarknadens struktur, t.ex. kollektivavtal kryssmarknaden tillåtna aktörer konsumentskydd kostnader Bristfälligt underlag för beslut

Slutsatser och förslag Betydande osäkerhet kring departementets bedömning Förslaget får långtgående konsekvenser Förslag Utredning om hur och i vilken form tjänstepensionsverksamhet bör drivas i framtiden Övergångsregler för både livförsäkringsbolag och tjänstepensionskassor Övergångsregler ej tvingande – möjligt att tillämpa Solvens II fullt ut för den som vill Reglering för nya institut

Således finns det tid att diskutera! Vad händer nu? IORP-direktivet En QIS har precis påbörjats. Resultat levereras i mars 2013 och ett förslag till ändrat IORP-direktiv är tänkt att läggas senare det året. Solvens II Konsekvensstudie beträffande långa garantier ska göras med rapport i mars 2013, därmed försenas Omnibus II och nivå 2-reglerna. Ikraftträdande skjuts sannolikt till 1 januari 2015. ………… Således finns det tid att diskutera!