Marknadsföring för ryska konsumenter samt deras åsikter om Lovisa som turistdestination Tricia Wikström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
PTS Bredbandskartläggning
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
LÄNDER I VÄRLDEN OCH STADEN LONDON.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
Markör Marknad och Kommunikation AB
Kundundersökning mars 2010
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Ryska Federationen.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse lokala.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Turismens historia kapitel 2.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Naturpasset grundpaket - Utveckla dagens naturpass genom att nivåanpassa det traditionella naturpasset - Arrangera cykel-, kultur-, fotopass eller.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
SYNLIGHET VIA MUSEIPORTALER Peter Sjöstrand, Västra Nylands landskapsmuseum Museer på väg – en guide till framgång. Vasa
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Varumärket Luleå kommun
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Min Stockholmresa ..
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
RYSSLAND Ryssland är en av de största länderna
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Marknadsföring för ryska konsumenter samt deras åsikter om Lovisa som turistdestination Tricia Wikström

INNEHÅLL Syfte Utgångspunkterna Resultat Analys Självkritisk analys Slutsatser

SYFTE Marknads- Ryska resenärer föring Lovisa ”att undersöka ryska resenärers åsikter om Lovisa som turistdestination, samt att klargöra genom vilka marknadsföringskanaler dessa resenärer nås”

VARFÖR ÄR DETTA INTRESSANT? Finlands turismindustri växer i jämn takt 2010: 6 miljoner utländska resenärer Ryska resenärer utgör 40 % En tredjedel av turisminkomsten från ryska resenärer Potentialen för fortsatt tillväxt är stor – 142 miljoner invånare Ryska resenärer största segmentet av utländska besöken i Lovisa Vad är det som lockar resenärerna? Marknadsföring har blivit mera socialt och interaktivt Är Lovisas marknadsföringsåtgärder tillräckligt effektiva?

UTGÅNGSPUNKTERNA Informationssökning Ryska resenärer & turismnäring Lovisa stad Marknadsföring Statistik Informationssökning

LOVISA KOMMUN Areal 1751,58km² Invånare 15 500

LOVISA - HISTORIA Gränsstad mellan Sverige och Ryssland - 1745 Fästningsstad med lång sjöfartshistoria Strömfors bruk – bruksområde sedan 1700-talet Brand 1855 – återbygge Parker & arkitektur Bad och kurturism i slutet av 1800-talet Turismnäringen bygger på stadens historia Skärgård & båtliv Natur & friluftsliv Musik & konst Historiska personer, platser, byggnader

Lovisa - MARKNADSFÖRING Turistbroschyrer Tidningar Hemsida Sociala medier Mässor Ökad fokus på elektroniska kanaler TEMAN Landsbygds- och småstadsidyll Skärgården Små byar och herrgårdar Gamla stadsdelar och muséer

MARKNADSFÖRINGSKANALER Traditionella Resebroschyrer Tidningar Television Radio Word of mouth Moderna Internetsidor Sökmotorer Sociala medier Bloggar Mobiltelefonstjänster

KONSUMENTBETEENDE Utvärdering Upplevelse Beslut Informations- sökande Behov Informations- sökande Beslut Upplevelse Utvärdering Sharpley 2006

INFORMATIONSSÖKNINGSPROCESSEN Kommersiell omgivning Social omgivning Företag Resmål Länder Organisationer Lockar konsumenter för att öka försäljning Fakta om alternativ Vänner Familj Sociala grupper Personliga åsikter Pålitlig Kompletterande fakta Mill & Morrisson 1995

DEN RYSKA RESENÄREN Besöker Finland under sommaren och årsskiftet Uppskattar Historia Kultur Arkitektur Natur God service – speciellt på ryska Söker information via internet Påverkas av Vänner, familj och andra resenärer Turistbroschyrer Radio och television Sociala medier

RESULTAT – Målgruppen Ålder: Majoriteten 26 – 57 år (78,2%) Ingen specifik åldergrupp står ut Hemort: Sankt Petersburg (80%) Moskva (11%) Viborg (5%) Karelen / annan ort (2%) Reseform: Självständigt (96,4%) Med chartergrupp eller reseföretag (3,6%) Tidigare besök till Lovisa: En gång (11%) Två till tre gånger (7%) Fyra gånger eller fler (4%) Första besöket (78%)

RESULTAT – lovisa som destination Lovisas mest lockande egenskaper: Gamla stan (28,4 %) Natur (24,3 %) Historiska sevärdheter (19,6 %) Skärgård, båtliv och fiske, kulturevenemang (5,4 %) Inspiration för att besöka Lovisa: Sökmotorer på internet (43,4%) Vänner eller familj som besökt Lovisa tidigare (22,6%) Resebroschyr eller –tidning (22,6%) Råkade befinna sig i området (15,1%) Hade besökt tidigare och ville återvända (13,2%) Val av destination (allmänt): Transportförbindelser (55 %) Historia (49 %) Övernattningsmöjlighet (43,6 %) Tillgänglig information (41,8 %)

RESULTAT – marknadsföring Informationssökning före besöket till Lovisa: 58% Kanaler som använts för informationssökning: Sökmotor (71 %) Lovisas hemsida (52 %) Resebroschyr eller resetidning (52 %) Lovisas informationsutbud: Tillräckligt med tillgänglig information(52%) Inte tillräckligt med tillgänglig information (24%) Marknadsföringskanaler som påverkar val av destination: Vänner och familj (62%) Turismhemsidor (80%) Internetportaler (49%) Artiklar i tidsskrifter och dagstidningar (51%) (28%)

RESULTAT – marknadsföring Intresse för moderna kanaler: Bloggar (45 %) Social media (42 %) E-post (22 %) Mobiltelefonsapplikationer (16 %)

ANALYS Ryska resenärer lockas till de egenskaper som Lovisa erbjuder Val av destination påverkas stort av transportförbindelser och historia Historia, natur och kulturutbud borde lyftas fram ytterligare i marknadsföringen Marknadsföring borde koncentreras till Word of mouth, artiklar i tidningar, program i television Turismhemsidor, sökmotorer, internetportaler Marknadsföring via bloggar och social media borde utvecklas

SJÄLVKRITISK ANALYS Låg svarsprocent Bortfall Feltolkning Lång enkät Validitet Fasta svarsalternativ Neutrala frågeställningar Reliabilitet Resultat inte anpassbara till hela marknadssegmentet Resultatet kan variera vid upprepad undersökning Intressanta resultat Insikt i resenärernas åsikter och preferenser

SLUTSATSER Undersökningen bekräftade tidigare information om ryska resenärers preferenser Resultaten gav intressanta insikter i marknadssegmentets åsikter Det är möjligt för Lovisa att attrahera större mängder ryska resenärer i framtiden

TACK