Marknadsföring för ryska konsumenter samt deras åsikter om Lovisa som turistdestination Tricia Wikström
INNEHÅLL Syfte Utgångspunkterna Resultat Analys Självkritisk analys Slutsatser
SYFTE Marknads- Ryska resenärer föring Lovisa ”att undersöka ryska resenärers åsikter om Lovisa som turistdestination, samt att klargöra genom vilka marknadsföringskanaler dessa resenärer nås”
VARFÖR ÄR DETTA INTRESSANT? Finlands turismindustri växer i jämn takt 2010: 6 miljoner utländska resenärer Ryska resenärer utgör 40 % En tredjedel av turisminkomsten från ryska resenärer Potentialen för fortsatt tillväxt är stor – 142 miljoner invånare Ryska resenärer största segmentet av utländska besöken i Lovisa Vad är det som lockar resenärerna? Marknadsföring har blivit mera socialt och interaktivt Är Lovisas marknadsföringsåtgärder tillräckligt effektiva?
UTGÅNGSPUNKTERNA Informationssökning Ryska resenärer & turismnäring Lovisa stad Marknadsföring Statistik Informationssökning
LOVISA KOMMUN Areal 1751,58km² Invånare 15 500
LOVISA - HISTORIA Gränsstad mellan Sverige och Ryssland - 1745 Fästningsstad med lång sjöfartshistoria Strömfors bruk – bruksområde sedan 1700-talet Brand 1855 – återbygge Parker & arkitektur Bad och kurturism i slutet av 1800-talet Turismnäringen bygger på stadens historia Skärgård & båtliv Natur & friluftsliv Musik & konst Historiska personer, platser, byggnader
Lovisa - MARKNADSFÖRING Turistbroschyrer Tidningar Hemsida Sociala medier Mässor Ökad fokus på elektroniska kanaler TEMAN Landsbygds- och småstadsidyll Skärgården Små byar och herrgårdar Gamla stadsdelar och muséer
MARKNADSFÖRINGSKANALER Traditionella Resebroschyrer Tidningar Television Radio Word of mouth Moderna Internetsidor Sökmotorer Sociala medier Bloggar Mobiltelefonstjänster
KONSUMENTBETEENDE Utvärdering Upplevelse Beslut Informations- sökande Behov Informations- sökande Beslut Upplevelse Utvärdering Sharpley 2006
INFORMATIONSSÖKNINGSPROCESSEN Kommersiell omgivning Social omgivning Företag Resmål Länder Organisationer Lockar konsumenter för att öka försäljning Fakta om alternativ Vänner Familj Sociala grupper Personliga åsikter Pålitlig Kompletterande fakta Mill & Morrisson 1995
DEN RYSKA RESENÄREN Besöker Finland under sommaren och årsskiftet Uppskattar Historia Kultur Arkitektur Natur God service – speciellt på ryska Söker information via internet Påverkas av Vänner, familj och andra resenärer Turistbroschyrer Radio och television Sociala medier
RESULTAT – Målgruppen Ålder: Majoriteten 26 – 57 år (78,2%) Ingen specifik åldergrupp står ut Hemort: Sankt Petersburg (80%) Moskva (11%) Viborg (5%) Karelen / annan ort (2%) Reseform: Självständigt (96,4%) Med chartergrupp eller reseföretag (3,6%) Tidigare besök till Lovisa: En gång (11%) Två till tre gånger (7%) Fyra gånger eller fler (4%) Första besöket (78%)
RESULTAT – lovisa som destination Lovisas mest lockande egenskaper: Gamla stan (28,4 %) Natur (24,3 %) Historiska sevärdheter (19,6 %) Skärgård, båtliv och fiske, kulturevenemang (5,4 %) Inspiration för att besöka Lovisa: Sökmotorer på internet (43,4%) Vänner eller familj som besökt Lovisa tidigare (22,6%) Resebroschyr eller –tidning (22,6%) Råkade befinna sig i området (15,1%) Hade besökt tidigare och ville återvända (13,2%) Val av destination (allmänt): Transportförbindelser (55 %) Historia (49 %) Övernattningsmöjlighet (43,6 %) Tillgänglig information (41,8 %)
RESULTAT – marknadsföring Informationssökning före besöket till Lovisa: 58% Kanaler som använts för informationssökning: Sökmotor (71 %) Lovisas hemsida (52 %) Resebroschyr eller resetidning (52 %) Lovisas informationsutbud: Tillräckligt med tillgänglig information(52%) Inte tillräckligt med tillgänglig information (24%) Marknadsföringskanaler som påverkar val av destination: Vänner och familj (62%) Turismhemsidor (80%) Internetportaler (49%) Artiklar i tidsskrifter och dagstidningar (51%) (28%)
RESULTAT – marknadsföring Intresse för moderna kanaler: Bloggar (45 %) Social media (42 %) E-post (22 %) Mobiltelefonsapplikationer (16 %)
ANALYS Ryska resenärer lockas till de egenskaper som Lovisa erbjuder Val av destination påverkas stort av transportförbindelser och historia Historia, natur och kulturutbud borde lyftas fram ytterligare i marknadsföringen Marknadsföring borde koncentreras till Word of mouth, artiklar i tidningar, program i television Turismhemsidor, sökmotorer, internetportaler Marknadsföring via bloggar och social media borde utvecklas
SJÄLVKRITISK ANALYS Låg svarsprocent Bortfall Feltolkning Lång enkät Validitet Fasta svarsalternativ Neutrala frågeställningar Reliabilitet Resultat inte anpassbara till hela marknadssegmentet Resultatet kan variera vid upprepad undersökning Intressanta resultat Insikt i resenärernas åsikter och preferenser
SLUTSATSER Undersökningen bekräftade tidigare information om ryska resenärers preferenser Resultaten gav intressanta insikter i marknadssegmentets åsikter Det är möjligt för Lovisa att attrahera större mängder ryska resenärer i framtiden
TACK