Gymnasiearbete Grans naturbruksgymnasium

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Säker i butik Gratis utbildning på Internet
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Gymnasiearbetet p..
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
SYV Studie- och yrkesvägledning
Bygg- och anläggningsprogrammet
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Högskoleförberedelse
APL BF Vecka (5 v) Undantag: torsdagar 8.00 – torsdagar 8.00 – fredagar 8.00 – 9.30.
När du väljer att gå DNV kommer du läsa 350 obligatoriska poäng ute på Ösby, Västmanlands Naturbruksgymnasium. Det innebär att du kommer tillbringa en.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
en mil öster om Linköping
Hej och välkomna!.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Röj en mina Röj-en-minas uppdrag är att engagera människor för en minfri värld. Röj-en-mina har hittills röjt 333 minfält. Därmed har kvadratmeter.
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Instruktioner BF12A – BF12B
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Föräldraråd
Information inför skolstart år 6 HT-2013
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
GYMNASIEARBETE – vad är det?
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Berga hem- och skola. Därför en hem- och skolaförening! En ideell och fristående förening som aktivt arbetar för samarbetet mellan föräldrar-skola-samhälle.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Samordnad Individuell Plan
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Välkomna till klass 3!.
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Gymnasieutbildning Åsbygdens Naturbruksgymnasium Naturbruksprogrammet 150 elever i gymnasiet 15 elever i gymnasiesärskola Omsättning 32 miljoner 0 kr i.
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
+ Välkommen till Öknaskolan. + Kvällen i korthet Betygssystemet och utbildningens upplägg Inriktningarna och individuella val Arbetsplatsförlagt lärande,
Välkomna! Föräldramöte 6 sept. 2017
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Bedömning och betygsättning
APL/praktik Riksgymnasiet Tullängsgymnasiet
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Gymnasiearbete Grans naturbruksgymnasium Utgångar: D-Arbete med hund D-Djurvårdare L-Djurskötare lantbruk L-Maskiner L-Växter och djur L-Hästskötare ridning L-Hästskötare trav

Gemensamma ramar   Eleverna får varsin loggbok som ser likadan ut för alla utgångar som eleven använder under arbetets gång för att kunna få stöd och jämföra planeringen med resultatet och därmed göra en utvärdering. Skolan bokar platserna för gymnasiearbetet på apl-platser i närområdet samt i skolans stallar. Om en utgång har svårt att hitta tillräckligt många bra platser kan eleverna i den utgången göra gymnasiearbetet några dagar vardera på de platser vi valt ut. Eleverna får lämna önskemål om plats i närområdet. Skolan placerar eleverna. Flera elever kan vara på samma plats. Rektor utser en ansvarig lärare per utgång. En medbedömare utses på apl-platserna/de egna stallarna. En ansvarig på skolan bjuder in medbedömarna för vardera utgång till en utbildning om gymnasiearbetet och bedömningsgrunder. Ansvarig lärare besöker platserna och för en dialog med medbedömarna minst en gång under det praktiska genomförandet. I vissa fall kan ansvarig lärare finna att det finns ett behov av fler besök beroende på plats/elevens behov/medbedömares önskemål. Ansvarig lärare för en dialog med medbedömmaren i så nära anslutning som möjligt till det avslutande praktiska genomförandet innan betygsättning.

Tidsplanering för arbetslagen Ht-13 VT-14 V11 Arbetslagen är klar med fördelningen av eleverna på platserna. V16 Den ansvariga är klar med utbildningen av medbedömarna om gymnasiearbetet och bedömning. V16 De ansvariga lärarna har gett information till medbedömarna om de elever som ska utföra sitt arbete hos dom. V17 De enskilda eleverna får information om plats för gymnasiearbetet samt information om sitt gymnasiearbete av sin ansvariga lärare. V22 Efter avslutat gymnasiearbete och betygsättning träffas ansvariga lärare och utvärderar årets gymnasiearbeten. Vad har fungerar? Vad behöver utvecklas i det gemensamma arbetet? Vad behöver utvecklas för de olika utgångarna? Vad behöver utvecklas i undervisningen för att eleverna ska klara gymnasiearbetet bättre? Därefter informerar ansvariga lärare arbetslagen samt Lena om utvärderingen.   Information från Lena vid en APT. Rektor utser ansvariga lärare inom utgångarna.  Rektor beslutar om medbedömare på platser utanför skolan ska tilldelas någon ersättning.  Arbetslagen väljer ut platser samt kontaktar platserna och bokar tid för det praktiska genomförandet och medbedömare.  Arbetslagen utarbetar gymnasiearbeten för de olika platserna som sedan kan special utformas för de elever som tilldelas platserna. Arbetet ska vara klart före jul.  

Tidsplanering för eleverna V40 1 tim Allmän information till eleverna. V6 1 tim Elevinformation om vilka arbetsplatser inom utgångarna som kommer användas till gymnasiearbetet. Eleverna får lämna önskemål om plats.   V17 10 tim Eleven får information om plats för gymnasiearbetet samt information om sitt gymnasiearbete, hur utvärderingen ska gå till och vad den ska omfatta samt bedömningsgrunder av den ansvarige läraren. Resterande tid använder eleven till att förbereda sitt gymnasiearbete, besök, planering etc.    v18 17 tim Tre dagar praktiskt genomförande av sitt gymnasie- arbete. V19 31 tim Måndag till torsdag praktiskt genomförande av sitt Gymnasiearbete. Fredag utvärdering med sin klass och lärare. V20 31 tim Måndag till torsdag praktiskt genomförande av sitt V21 1 tim Förbereda utvärdering i tvärgrupper. 2 tim Utvärdering i tvärgrupper.

Länk till typexempel på Gymnasiearbeten inom alla utgångar på Naturbruksprogrammet.   Naturbruk.se http://www.naturbruk.se/redirect.asp?p=1846