Utbildningsprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Elever med utländsk bakgrund -
Summering av brainstorm 2
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Högskoleförberedelse
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Bertil Almgren.
Hej och välkomna!.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Den individuella utvecklingsplanen
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Fyra vinnare ARBETSLIVET SKOLAN KOMMUNEN ELEVEN Fyra vinnare ARBETSLIVET Kompetens Rekrytering Generationsväxling Nya företag SKOLAN Arbetssätt KOMMUNEN.
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
Elevaktiva utvecklingssamtal
Föräldraenkät Volgsjö skola
Läroplansträff Välkomna!.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Vad ungdomar gör efter gymnasieskolan
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Definition Positiv Förstärkning Man tillför ett positivt stimulus som svar på en respons (ett beteende). Positiv förstärkning är en av de viktigaste komponenterna.
Nämndplan 2015.
Att jobba språkutvecklande
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Examensarbete 15 hp Kandidatprogrammet i teckenspråk och tolkning, 180 hp Stockholms universitet.
Lära för livet!.
Samverkanskonferens 7/9 2016
Gymnasiedagarna & Future Skills okt
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Gymnasiedagarna & Future Skills okt
Validering inom Lärarlyftet
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Studie- och yrkesvägledare ”SyvMi” Campbell
Gymnasiedagarna & Future Skills okt
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Utbildningsprocessen Vägledarkompetens Samverkan Vad är viktigt för att guida barn och ungdomar i deras framtida studie- och yrkesliv? Eleven beslutar Opartiskhet Skolans resurser Arbetsliv Tillgänglighet Omgivningen Informationsmaterial

1. Utbildningsprocessen Vad är viktigt för att guida barn och ungdomar i deras framtida studie- och yrkesliv? 1. Utbildningsprocessen Viktigt för samtliga grupper 2. Omgivningen 3. Skolans resurser 4. Informationsmaterial 5. Vägledarkompetens 6. Arbetsliv 7. Eleven beslutar 8. Tillgänglighet 9. Samverkan 10. Opartiskhet (Ovanstående är en sammanvägning av de fem gruppernas samlade åsikter)

Utbildningsprocessen Hela läroprocessen i skolan är en del av guidningen Skolan ska vara lustfylld och stimulera barns lärande Lärarna talar om för den unge att han/hon har nytta av all utb. Lärare stimulerar mångfald Barnen lär sig tidigt studieteknik i skolan Skolan arbetar medvetet med att ge bilder av olika yrken Eleverna får skriftliga omdömen Träning i självkännedom Läraren ställer målen i relation till människans förmåga

Omgivningen Föräldrar ges större möjlighet till information om och deltagande i skolans arbete Vuxna peppar unga att ha höga ambitioner Media är medveten om den påverkan medierna har Eleven är medveten om att hon/han blir påverkad av föräldrar, media, kompisar m fl Fler möjligheter att komma in på högre skola än bara genom betygen

Vad är viktigt för att guida barn och ungdomar i deras framtida studie- och yrkesliv? (De olika gruppernas preferenser)

Samtliga gruppers bedömning av dagens vägledning Område Genomsnittsbetyg 1. Utbildningsprocessen 2,6 2. Omgivningen 2,5 3. Skolans resurser 2,6 4. Informationsmaterial 2,6 5. Vägledarkompetens 2,7 6. Arbetsliv 2,5 7. Eleven beslutar 3,1 8. Tillgänglighet 2,3 9. Samverkan 2,8 10. Opartiskhet 2,7 Bäst! Sämst!

De olika gruppernas bedömning av dagens vägledning

De största skillnaderna mellan de olika gruppernas syn på hur dagens vägledning fungerar (medelbetyg) Opartiskhet SYV: 3,9 Skolledare: 2,1 Elever: 2,2 Vägledarkompetens SYV: 3,6 Elever: 1,9 Föräldrar: 2,5 Skolledare: 2,6 Tillgänglighet SYV: 3,3 Lärare: 1,6 Föräldrar: 2,1 Elever: 2,1

Summering Generellt sett låga betyg! Flera högt viktade områden når endast medelbetyg: utbildningsprocessen, omgivningen och skolans resurser. Omvänt gäller att flera lågt viktade områden når de högsta medelbetygen: opartiskhet, samverkan och eleven beslutar.

Krav på nivåhöjning av studie- och yrkesvägledningsverksamheten Slutsatser Krav på nivåhöjning av studie- och yrkesvägledningsverksamheten SYVs roll och arbetsuppgifter bör klargöras Elever behöver tränas mer i självständigt och kritiskt tänkande Varje elevs individuella studieplan bör följas upp bättre Integrationen mellan arbetsliv och skola fungerar inte bra Tillgången på informationsmaterial är god men elever och föräldrar vill ha mer tillförlitlig information Olika uppfattningar om vägledarna behöver vara tillgängliga så nära eleverna som möjligt Ingen enighet om behov av ytterligare samverkan mellan olika vägledare All vägledning ska leda fram till att eleven kan fatta ett självständigt beslut