Lektion: Sekretess Axplock 2013-12-12. Frågorna 1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt i verksamheten..?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Advertisements

- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Så här jobbar vi på smaragden
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Värdegrund 1.
Wilma-anvisningar för lärarna
Kyrkskolans fritidshem
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
Välkomna 28/
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Musik- och kulturskola
i kommuner, landsting/regioner
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Askersunds kommun
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Barn som far illa Region Skåne
Vad gör vi? Skola Föräldraföreningen Vårt uppdrag är att sätta ”the cherry on the cake”, med andra ord : att addera glädje till skolan. Det är inte.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson
Kyrkskolans fritidshem
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Egen nedladdning i praktiken
Axplock från kurserna 2013 och Elisabeth Erikson
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Hjärntorgets beroenden av andra system
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Grundskolans åk 7-9.
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Läsplattor på Göteborgs stadsbibliotek. Därför startade vi  Stort intresse  Ge låntagarna chans att pröva på riktigt  Marknadsföra bibliotekets e-böcker.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Tystnadsplikt och Sekretess för räddningstjänsten vid IVPA-larm
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Dagordning Presentation Veckostruktur Diverse Kontaktuppgifter
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Tips för det praktiska ledarskapet
Bedömning och betygsättning
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Sekretess i nya Regionens Hus
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Presentationens avskrift:

Lektion: Sekretess Axplock

Frågorna 1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt i verksamheten..? 2. Vilka skall vara medvetna om er sekretessnivå? 3. Hur skall man tillförsäkra sig om att alla har reda på vad som gäller? 4. Vad skall man göra om inte tystnadsplikten efterlevs?

Övrigt  Skola / utbildningsrelaterade problem  Fler frågeställningar

1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt i verksamheten..?  Man bör alltid vara medveten om sekretessen vid möte med låntagare oavsett vad ärendet gäller.  Lyssna till personen – hänsyn bör alltid iakttagas! Vad är OK för henne/honom?  Vid visningar, registrering hjälp och support: Tänk på att sitta avskilt och i frånvaro av störande miljö. Går det alltid att genomföra?  Insamling av låntagaruppgifter i samband med Legimus-registrering och andra aktiviteter.  Vad man ser på Ipaden: Inte prata med kollegor eller föra vidare om vad låntagaren lånar laddar ner, vill ha hjälp med eller liknande.

1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt.. Forts.  Att rensa bort allt som är personligt om man har plattor till utlån  När brott mot tystnadsplikten kan härledas till lokalen – Disken, datorn, akustiken…  Kö: Legimusregistrering vid disken – alt. tidsbokning?  Är en gemensam genomgång av olika Tillgänglighetsprogram utpekande?  Skall man hjälpa till med bankärenden och liknande över Ipaden?  Är det lämpligt i att praktikanter ska vara med ute i disken?

2. Vilka skall vara medvetna om er sekretessnivå?  Samtliga inom biblioteksverksamheten: personal, nyanställda, vikarier, praktikanter…  Övrig administrativ personal, vaktmästarpersonal och de som indirekt hanterar låntagare och låntagarfrågor  All personal skall hålla samma sekretessnivå

2. Vilka skall vara medvetna om er sekretessnivå? Forts.  Besökarna – skall känna sig trygga och veta vad som gäller  Även de som ännu inte kommit till biblioteket  Små bibliotek: Alla känner alla?  Journalister, polis?

3. Hur skall man tillförsäkra sig om att alla har reda på vad som gäller?  Information till personal  Information och diskussion vid APT och arbetsplatsträffar. Årligt – kontinuerligt.  Diskutera olika situationer eller fiktiva fall ”Hur skulle du ha gjort?”  Påminna varandra

3. Hur skall man tillförsäkra sig om att alla har reda på vad som gäller? Forts.  Informationsdokument  Information till hela personalen: introduktion också till nyanställda och tillfälliga, men också andra som kommer i kontakt med biblioteksfrågor.  Föreläsningar på biblioteket - Kommunjuristen?  Alla i personalen skriver på ett sekretessavtal

3. Hur skall man tillförsäkra sig om att alla har reda på vad som gäller? Forts.  Information till besökare  Broshyrer/anslag i biblioteket.  Via hemsidan.  I lånereglerna,  Via lärplattformen  Muntlig information vid registrering.  Sekretessinformationen skall ges på ett lättförståeligt sätt.  Låntagarunderskrift?

4. Vad skall man göra om inte tystnadsplikten efterlevs?  Var proaktiv – Minska risken att göra fel.  Personliga samtal  Diskutera på APT  Kontakta chefen  Info vid planeringssamtal  Konsultera expertis?

Skolspecifika frågeställningar  Kan man anonymisera (elevernas behov) i skolan?  Problematiskt var gränsen för den moraliska tystnadsplikten går. Vad bör och vad bör vi inte föra vidare till elevens lärare eller specalpedagog.  Konto hos inläsningstjänsten – skall en special- pedagog delges informationen? – Fråga eleven?  Lärarens pedagogiska uppdrag när det gäller skoluppgifterna kontra elevens lån för sin egen skull…  Kan man ge en grupp elever gemensam genomgång av läsprogram? – utpekande?  Tips: Informera om tystnadsplikten i helklass och på personalmöten – och på lärplattformen

Fler frågor..  Yttre aktörer som förlägger tjänsteaktiviteter: Jobbcoacher, läxläsning. Kontaktpersoner för personer med psykiska besvär.  Sekretess Föräldrar – Barn? Barnkonventionen kontra målsmans ekonomiska ansvar för barnens förkomna böcker.  Påminnelser går till vårdnadshavaren fram till 18 år. Finns alternativa kontaktvägar?  Lånehistorik – Frivilligt sparande? Hur man lämnar ut vad låntagaren har hemma.

Övrigt:  Att beakta:  Diskrimineringslagen 2008:567 §1 Sök också gärna tips på biblioteksjuridik!