Men det här är väl ingenting nytt?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Advertisements

Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Vägledande samspel och ”Compassion” (Paul Gilbert)
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Vägledande Samspel.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
SET Social Emotionell Träning
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Vad innebär ett barnperspektiv
Livskunskap för de allra yngsta
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Utvärdering av BBIC på Södertörn
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
i kommuner, landsting/regioner
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnkonventionens födelsedag 20 november
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kommunikation och samspel
Etik Moral Filosofi.
ICDP/Vägledande samspel
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Religionskunskap A 50p.
20 april 2010 Inflytande, kreativitet och innovation i Nackas skolor!
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Identitet Vad formar oss till oss?.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
En lärarhandledning från MÄN
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Barnkonventionen i förskolan
Coaching.
Integritet läroplansanalys.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Barnkonventionen.
ICDP Vägledande samspel
Vägledande samspel Norge.
Barnkonventionen svensk lag – vad innebär det?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Att vara idrottsförälder FC Gute PF 05/06 18 mars 2018
Presentationens avskrift:

Men det här är väl ingenting nytt? ….....ge dig den här tiden

Att göra det självklara till en konst! Gyllene ögonblick!

Barnperspektiv ”En viktig utgångspunkt när man försöker definiera barnperspektiv är att den vuxne aldrig kan se verkligheten utifrån barnets perspektiv. Därför handlar det om ett vuxet barnperspektiv” Vägledande Samspel……träna vår lyhördhet för barnet…..analysera situationer i vardagen…försöka förstå barnets avsikter….

Henning Rye och Karsten Hundeide

ICDP Internationellt

Vägledare nivå 1 och 2: Bli inspirerad av programmet och vilja lära sig mer. Öka sin egen medvetenhet om sig själv och sin egen betydelse i mötet med andra. Vägleda andra, praktisera programmet. (Träffa en grupp om minst 3 personer vid 5 tillfällen. Dokumentera. 5 nätverksträffar under ett års tid. Litteratur) .

Innehåll, steg 1 De tre samspelsdialogerna Programmets förankring i FN:s konvention Programmets teoretiska förankring i : Anknytningsteori Utvecklingsteori Förmedlad inlärning Affektteori

Kommer du ihåg? Har du egna erfarenheter från din barndom av någon vuxen som var betydelsefull för dig förutom dina föräldrar? Vad gjorde personen? Vad utstrålade/förmedlade den?

Människans psykosociala behov Bli sedd Bli mött Bli förstådd Bli accepterad Känna sig betydelsefull

Att vara barn idag, igår, i morgon

De tre dialogerna: Den känslomässiga dialogen Den meningsskapande och vägledande dialogen Den reglerande dialogen

Den känslomässiga dialogen, Kärlek och Bekräftelse Visa att du tycker om barnet Se och följ barnets initiativ Intim dialog och turtagning Bekräftelse och erkännande

Den vägledande dialogen Stimulans Skapa gemensam uppmärksamhet/fokus och engagemang Ge mening i form av beskrivningar av vad som händer här och nu Utvidgning, förklaringar och berättelser om verkligheten

Den reglerande dialogen Gränser, regler Vägled barnet steg för steg Anpassa stödet, skapa goda rutiner Positiv gränssättning genom att gemensamt hitta lösningar och alternativ

Artikel 2, Barnets rätt till lika villkor Jämställdhet. Alla människors lika värde Inget barn får diskrimineras på grund av härkomst, kön, religion, funktionsnedsättning eller annan liknande skada.

Artikel 3 Barnets bästa Barn har fullt och lika människovärde och är inte mindre värda än vuxna. Barn är sårbara och behöver särskilt stöd och skydd för att kunna åtnjuta sina fulla människovärde

Artikel 6 Barnets rätt till liv och utveckling 6 a: Rätt till livet 6 b: Barnets rätt till överlevnad och utveckling Barn och unga ska tillåtas att utvecklas i sin egen takt och utifrån sina egna förutsättningar

Artikel 12 Barnets rätt att påverka sitt liv Konventionsstaterna skall tillförsäkra det barn som är i stånd att bilda egna åsikter rätten att fritt uttrycka dessa i alla frågor som berör barnet, varvid barnets åsikter skall tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.

Barnkonventionen och Vägledande Samspel Alla artiklar i barnkonventionen relaterar till varandra och alla teman i programmet relaterar till varandra och utgör en helhetssyn på barns utveckling

Barns utveckling och lärande Förmedlad inlärning (Feurstein) Känsla av sammanhang (Antonovski) Utvecklingszonen för möjlig utveckling (Vygotskij) Utvecklingszonen för möjlig utveckling i omsorgsgivarens uppfattning om barnet

Glädje, intresse, förvåning, ilska, ledsnad, avsmak, rädsla, skam, avsky Vilka känslor har du lätt att förstå? Vilka känslor känner du dig trygg med att möta? Hur är ditt bemötande? Vilka känslor kan vara svåra att möta? Finns det känslor som triggar igång dig?

Jag har ingen jävla penna! ”Håll känslointensiteten låg. Om du kan se att barnet är under press så innebär att backa från ett krav en bekräftelse av barnet och inte att du tappar ansiktet”