Men det här är väl ingenting nytt? ….....ge dig den här tiden
Att göra det självklara till en konst! Gyllene ögonblick!
Barnperspektiv ”En viktig utgångspunkt när man försöker definiera barnperspektiv är att den vuxne aldrig kan se verkligheten utifrån barnets perspektiv. Därför handlar det om ett vuxet barnperspektiv” Vägledande Samspel……träna vår lyhördhet för barnet…..analysera situationer i vardagen…försöka förstå barnets avsikter….
Henning Rye och Karsten Hundeide
ICDP Internationellt
Vägledare nivå 1 och 2: Bli inspirerad av programmet och vilja lära sig mer. Öka sin egen medvetenhet om sig själv och sin egen betydelse i mötet med andra. Vägleda andra, praktisera programmet. (Träffa en grupp om minst 3 personer vid 5 tillfällen. Dokumentera. 5 nätverksträffar under ett års tid. Litteratur) .
Innehåll, steg 1 De tre samspelsdialogerna Programmets förankring i FN:s konvention Programmets teoretiska förankring i : Anknytningsteori Utvecklingsteori Förmedlad inlärning Affektteori
Kommer du ihåg? Har du egna erfarenheter från din barndom av någon vuxen som var betydelsefull för dig förutom dina föräldrar? Vad gjorde personen? Vad utstrålade/förmedlade den?
Människans psykosociala behov Bli sedd Bli mött Bli förstådd Bli accepterad Känna sig betydelsefull
Att vara barn idag, igår, i morgon
De tre dialogerna: Den känslomässiga dialogen Den meningsskapande och vägledande dialogen Den reglerande dialogen
Den känslomässiga dialogen, Kärlek och Bekräftelse Visa att du tycker om barnet Se och följ barnets initiativ Intim dialog och turtagning Bekräftelse och erkännande
Den vägledande dialogen Stimulans Skapa gemensam uppmärksamhet/fokus och engagemang Ge mening i form av beskrivningar av vad som händer här och nu Utvidgning, förklaringar och berättelser om verkligheten
Den reglerande dialogen Gränser, regler Vägled barnet steg för steg Anpassa stödet, skapa goda rutiner Positiv gränssättning genom att gemensamt hitta lösningar och alternativ
Artikel 2, Barnets rätt till lika villkor Jämställdhet. Alla människors lika värde Inget barn får diskrimineras på grund av härkomst, kön, religion, funktionsnedsättning eller annan liknande skada.
Artikel 3 Barnets bästa Barn har fullt och lika människovärde och är inte mindre värda än vuxna. Barn är sårbara och behöver särskilt stöd och skydd för att kunna åtnjuta sina fulla människovärde
Artikel 6 Barnets rätt till liv och utveckling 6 a: Rätt till livet 6 b: Barnets rätt till överlevnad och utveckling Barn och unga ska tillåtas att utvecklas i sin egen takt och utifrån sina egna förutsättningar
Artikel 12 Barnets rätt att påverka sitt liv Konventionsstaterna skall tillförsäkra det barn som är i stånd att bilda egna åsikter rätten att fritt uttrycka dessa i alla frågor som berör barnet, varvid barnets åsikter skall tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.
Barnkonventionen och Vägledande Samspel Alla artiklar i barnkonventionen relaterar till varandra och alla teman i programmet relaterar till varandra och utgör en helhetssyn på barns utveckling
Barns utveckling och lärande Förmedlad inlärning (Feurstein) Känsla av sammanhang (Antonovski) Utvecklingszonen för möjlig utveckling (Vygotskij) Utvecklingszonen för möjlig utveckling i omsorgsgivarens uppfattning om barnet
Glädje, intresse, förvåning, ilska, ledsnad, avsmak, rädsla, skam, avsky Vilka känslor har du lätt att förstå? Vilka känslor känner du dig trygg med att möta? Hur är ditt bemötande? Vilka känslor kan vara svåra att möta? Finns det känslor som triggar igång dig?
Jag har ingen jävla penna! ”Håll känslointensiteten låg. Om du kan se att barnet är under press så innebär att backa från ett krav en bekräftelse av barnet och inte att du tappar ansiktet”