Självskadebeteende - kunskap, förståelse & bemötande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
- en positiv och realistisk självbild
Motivation och förändring
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Patientenkät sommaren -13
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Vården kände sig drabbad av mig och jag kände mig drabbad av vården”
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Ungas frågor om alkohol och droger
Unga med självskadebeteende – hur kan man hjälpa?
SET Social Emotionell Träning
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Flickors psykiska ohälsa
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
Hur gör man en debattartikel?
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Idrottspsykologi.
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
MAKTLEKAR.
Socialpsykologi.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
En lärarhandledning från MÄN
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Presentationens avskrift:

Självskadebeteende - kunskap, förståelse & bemötande Thérèse Eriksson, beteendevetare www.thereseeriksson.se

Om föreläsaren Thérèse Eriksson, beteendevetare, f.k. psykologi www.thereseeriksson.se info@thereseeriksson.se Initiativtagare till föreningen SHEDO www.shedo.org Grundare och redaktör för IKOS www.sjalvskadebeteende.se Författare till boken ”Slutstation rättspsyk – om tvångsvårdade kvinnor som inte dömts för brott” (med Sofia Åkerman). Bidragit med rapporten ”Patienters erfarenheter av vård för självskadebeteende” till nationella självskadeprojektets förstudie. (Med Sofia Åkerman). Arbetar nu på en bok om självskadebeteende med utgivning våren 2014.

Slutstation rättspsyk - om tvångsvårdade kvinnor som inte dömts för brott

Vad tänker du på när du hör ordet ”självskadebeteende”? Om er Vad tänker du på när du hör ordet ”självskadebeteende”?

BEMÖTANDE FÖRSTÅELSE KUNSKAP

Vad är självskadebeteende? Avsiktlig förstörelse eller förändring av den egna kroppsvävnaden, utan medvetet självmordssyfte. Beteendet är inte sanktionerat av samhället (t ex. som piercings och tatueringar är)

Självdestruktivt beteende Missbruk Alkohol Narkotika … Sociala beteenden Relationer Sex Självskade- beteende Icke-suicidalt självskade- Icke-suicidal förgiftning Ätstörningar Anorexi Bulimi UNS Hetsätning Självmords- Självmords… -tankar - planer - försök

Vem drabbas? Personer med och utan psykiatriska diagnoser Debuterar ofta i tidig tonår, men förekommer i alla åldrar Trygga och otrygga uppväxtförhållanden. Fysiska, psykiska och sexuella övergrepp innebär ökad risk. Tjejer och killar HBTQ

Hur vanligt är det? Oftast vanligare hos tjejer än hos killar I ungdomspopulationer har upp mot 50 % testat Internationellt 6-13 % i tonårspopulationer Omkring 4 % av totalpopulationen Skillnader i resultat beror bland annat på hur forskarna definierat självskadebeteende och huruvida man studerat kliniska grupper (tex. i psykiatrin) eller tvärsnitt (tex. skolor)

Självskadebeteende och diagnoser Depression Ångest PTSD Borderline/ Emotionell instabil personlighets-störning Missbruk Dissociation Ätstörningar

Självskadebeteende ≠ borderline

”Vården ville hjälpa, men stirrade sig blinda på en diagnos som visade sig inte stämma. De lyssnade inte på mig när jag försökte förklara, utan allt var uttryck för min borderline. Det var ett väldigt sjukdomstänk, allt sågs som sjukt och det påpekades. Det friska som fanns i mig framhävdes aldrig, jag kände att jag blev en självuppfyllande profetia: det som sades om mig blev mig.” Eriksson & Åkerman, 2012

“Jag fick (bland annat) diagnosen borderline, redan när jag var sexton, och den diagnosen har jag än idag (jag är nitton) även fast jag har gjort en utredning som visade att jag inte uppfyllde kriterierna för att diagnostiseras med borderline. Det gör mig ledsen och förbannad, inte bara för att det är en felaktig diagnos jag inte känner igen mig i, utan också för att jag upplever att de inte lyssnar på mig.” Eriksson & Åkerman, 2012

ett meningslöst beteende upphör Hur kan man förstå? Självskadebeteende är inte meningslöst – ett meningslöst beteende upphör

Varför börjar någon skada sig själv? Social ”smitta” ”Någonstans ifrån hörde jag talas om tjejer som skadade sig själva när de mådde dåligt, att de tyckte att det fungerade ångestlindrande, så en nyårsafton satt jag ensam inne på toaletten och provade att skära mig i armen för att lindra den extrema ångest jag kände då. Efter det var jag fast.” Slumpen Syftet från början är inte att skada sig själv, men genom en olycka eller liknande kan man upptäcka en lättnad i smärta eller skada.

Varför självskadebeteende? För att må bättre Distraktion Uttrycka känslor Frigöra negativa känslor och spänningar För att göra känslomässig smärta tydligare och mer greppbar För att straffa sig själv För att kommunicera med andra människor Gratz & Chapman 2010, Freedom from self-harm

Varför är det viktigt att känna till funktionen med självskadebeteende? För att skapa förståelse för handlingen – självskadebeteende är sällan irrationellt För att minska den stigmatisering som självskadebeteende innebär För att underlätta att hitta alternativ till självskador Att sluta med självskadebeteendet utan att ersätta den funktion självskadebeteendet fyllt med någonting konstruktivt, eller förändra behovet, är mycket svårt

Att sluta skada sig själv 1 Minska behovet av självskadorna. Ex: Om man skadar sig själv när man har mycket ångest, kan man arbeta med att minska ångestnivåerna med exempelvis miljöförändringar, mental träning eller förebyggande läkemedelshantering. Ex: Om man skadar sig för att man har svårt att berätta för andra hur man mår, kan man i stället arbeta med att hitta sätt att kommunicera – verbala så väl som icke verbala. Byta ut självskadebeteendet mot något som kan fylla samma funktion, men som inte är destruktivt. Ex: Om man skadar sig själv för att man är arg kan man i stället pröva att spela hög och aggressiv musik, ta en springtur, slå på en boxboll eller gå ut i skogen och skrika högt. Ex: Om man skadar sig själv för att tala om för någon hur dåligt man mår, kan man arbeta på att hitta sätt att förmedla det här på andra sätt. Sms, mail eller andra ”tecken”.

Att sluta skada sig själv 2 Konsekvenser av att skada sig själv Positiva Negativa Kortsiktiga konsekvenser Långsiktiga konsekvenser

Att sluta skada sig själv 3 Skäl att inte skada sig själv Låt den drabbade fundera på vilka skäl hen har att inte skada sig själv. Exempel på det kan vara: En självskada kan spåra ur och bli allvarligare än tänkt En självskada kan bli så allvarlig att man dör En självskada kan lämna fula ärr Varje gång man skadar sig själv blir det svårare att låta bli nästa gång Andra kan bli ledsna eller rädd om man skadar sig själv

Att sluta skada sig själv 4 Fördelar med att sluta skada sig själv Låt den drabbade fundera på vilka fördelar hen ser med att sluta skada sig själv. Det är viktigt att acceptera alla fördelar, inte bara sådana man som hjälpare tycker är ”bra”. Exempel kan vara: Du kan känna dig stolt över dig själv för att du klarade av att stå emot Du slipper smärtan ett sår eller en skada orsakar Du slipper gömma eller ta hand om skadan Du slipper möta den oro som andra uttrycker när du gör dig illa Du får inga nya sår och därför inte heller några nya ärr Du lär dig att det finns andra sätt att hantera problem och känslor än att skada dig

Att sluta skada sig själv 5 Ta hjälp från omgivningen Berätta för närstående att du försöker sluta skada sig själv för att få mentalt stöd och för att de ska förstå vad du kämpar med Fundera tillsammans med dina närstående hur de kan hjälpa dig Finns det någon i din omgivning du kan ringa när det är svårt? Gör upp ”regler” för hur en sådan telefonkontakt ska se ut, och vad personen du ringer ska säga eller göra i en krissituation.

Att sluta skada sig själv 6 Försvåra för självskador Det går inte att tvinga någon att sluta skada sig själv. Att ta ifrån någon alla saker hen har att skada sig på, leder bara till att personen hittar andra föremål att skada sig med och skapar lätt en katt-och-råtta-lek. Det här steget måste göras på den drabbades initiativ. Att göra sig av med sina verktyg är sannolikt ett av de svåraste och mest ångestframkallande steg man kan ta, men också ett av de viktigaste. Slänga rakblad och vad helst man brukar skada sig på. Om det känns övermäktigt; gör dem svåråtkomliga för att skapa tid för eftertanke mellan det att behovet att skada uppstår, fram tills det blir möjligt att göra sig illa. Ex: Bär inte verktyg i plånboken, väskan eller necessären. Lås in dem i ett skrin och förvara nyckeln i vindsförrådet eller i skåpet på skolan, eller lägg rakbladen i en burk med vatten som man ställer i frysen. Då måste isen tina innan man kan skada sig själv.

Att sluta skada sig själv 7 Kartlägg självskadorna Genom att observera mönster i när någon skadar sig själv, kan man lättare förebygga självskador. En viss tid på dygnet? I samband med en viss aktivitet? När i en ev. menscykel? I samband med att man ska träffa eller har träffat en viss person? Årstidsbundet? Inför eller i samband med krävande situationer?

Att sluta skada sig själv 8 ”Akutlåda” En låda man skapar själv av tex. en skokartong eller liknande, kan göras fin med målarfärg, decoupageteknik, slås in i tapet eller vad man vill Innehållet ska läka själen snarare är kroppen Bilder på människor man tycker om En skiva eller film som gör en glad Doftljus eller något annat som doftar gott och tryggt Små saker som ger positiva minnen; konsertbiljetter, en autograf, ett vykort Citat eller brev som påminner om vad som är viktigt i livet De olika listorna man skapat över fördelar med att inte skada sig själv, skäl att sluta skada sig själv etc.

Att sluta skada sig själv 9 Frågor att ställa sig själv Klistra gärna upp frågorna på väggen, över sängen/skrivbordet eller ha en lapp i fickan! Välj också på förhand ut fem färdigheter att prova med först innan du skadar dig själv nästa gång. Vad känner jag just nu? Varför känner jag som jag gör? 3. Varför vill jag skada mig själv? 4. Har jag varit med om detta tidigare? Vad gjorde jag då för att lösa situationen? Om jag inte kunde lösa den då, hur skulle jag kunna göra för att det ska bli bättre nu? 5. Om jag skadade mig själv nu, hur skulle det kännas? 6. Om jag skadar mig själv nu, hur kommer det då att kännas om en timme eller i morgon? 7. Finns det någonting kvar som jag kan prova innan jag skadar mig själv? 8. Vill/behöver jag verkligen skada mig själv?

Bemötande och förhållningssätt

Professionellt bemötande Lågmält och sakligt förhållningssätt, varken belönande eller bestraffande Respektfull nyfikenhet Att skapa kontrakt om avhållsamhet är sannolikt kontraproduktivt Walsh, 2007

De egna känslorna Självskadebeteende väcker känslor hos behandlare och människor i omgivningen Låt känslorna komma (de är fullt naturliga!) men var uppmärksam på dina och (dina kollegors) reaktioner Använd arbetsgruppen – undvik att vara ensam om att ”bära” ett aktivt självskadebeteende Tänk att du som hjälpare ska vara den våta filten som läggs över flammande lågor – din uppgift är att stilla en krisartad situation som den drabbade inte förmår reda ut

STÅ KVAR!

Prevention och behandling

Prevention och tidiga insatser Det saknas specifika metoder för att förebygga självskadebeteende Arbetet får riktas mot att förbygga psykisk ohälsa i allmänhet Riskfaktorer Psykisk ohälsa som exempelvis ångestsyndrom Visst preventivt arbete inom SKL/Nationella självskadeprojektet Krävs förtydligande av första linjens psykiatri för barn och ungdomar Elevhälsan utgör första linjen, men har inget behandlingsansvar Bör självskadebeteende beröras i hälsosamtal? Jmfr ätstörningar.

Behandling av självskadebeteende Ingen evidens för psykofarmaka* Ett fåtal psykoterapeutiska former har utformats för patienter med emotionell instabil personlighetsstörning/borderline I dagsläget finns ingen behandlingsform som är utformad för patienter med självskadebeteende, men ett par befintliga behandlingsformer testas på patienter även utan borderlinediagnos *Finns en studie från 1979 där 6 månader intramuskulär behandling med fluanxol hade signifikant god effekt vid ”suicidal acts” (ej närmare definierat). Resultaten är bara delvis publicerade och studien är aldrig replikerad.

Psykoterapi vid självskadebeteende DBT – dialektisk beteendeterapi Har funnits längst tid i Sverige, har bäst spridning och starkast evidens MBT – mentaliseringsbaserad terapi Finns ett fåtal team i Sverige i tex. Malmö, Göteborg och Stockholm ERGT – emotion regulation group therapy Introduceras hösten 2013/våren 2014 inom ramen för det nationella självskadeprojektet En utvärdering av behandlingsläget finns i rapporten: ”Vad visar forskningen om behandling av självskadebeteende?” av Lars-Gunnar Lundh Rapporten ligger på IKOS hemsida

Gemensamma faktorer väsentliga för behandling av självskadebeteende En tydlig behandlingsstruktur som skapar förutsägbarhet och kontinuitet för patienten Ett empatiskt-validerande och lyssnande-undersökande förhållningssätt. Ett metodmässigt fokus på ökad emotionell medvetenhet och förbättrad emotionsreglering. Strategier för att motverka risken för iatrogena effekter inom vården, som bedöms vara betydande med denna patientgrupp. Lundh, 2012

”Ett mänskligt, engagerat svar som är förmedlat med empati och omtanke kan göra så mycket mer gott - även om det kanske blev lite tokigt i just vad det innehöll – än ett som är ’korrekt’ i innehåll men sagt med en uttråkad, formell ton.” Tjej, 25

Beteendevetare, föreläsare & författare Frågor? Thérèse Eriksson Fil. kand. i psykologi Beteendevetare, föreläsare & författare www.thereseeriksson.se www.sjalvskadebeteende.se info@thereseeriksson.se