Ett undervisningsmaterial om Förnybara Energikällor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
Advertisements

Kolets kretslopp Det finns kol i nästan allting som vi äter och dricker. Kol är en viktig byggsten i allt levande och eftersom allt levande föds, växer,
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Vill du bli ett energigeni?
Energiomvandlingar, energislag och energikällor
ENERGIASTA MAAKUNNAN ETU ENERGILÖSNINGAR SOM GYNNAR EGENTLIGA FINLAND Alf-Peter Heino Energirådgivare / Energianeuvoja Energiasta maakunnan etu.
E N DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG. SAMHÄLLSENGAGEMANG OCH HÅLLBARHET  CSR - Självklarhet och en konkurrensfördel  Bra sätt att sprida vårt goda namn.
Vi står i dag inför en av vår tids största utmaningar –
Den hållbara skolan! Klass 8D Stavsborgsskolan.
Miljö Natur Paddla Planera resa Växter Djur Vandring Presentation av Elevens val UTE Presentation av Elevens val UTE.
Vad är orsaken till problemet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Olika energi källor Skilj mellan förnyelsebara och ej förnyelsebara energikällor (fossila bränslen eller material)
Energiformer och energikällor
VALLE VATTENDROPPE AV: MADELEINE SUNDQVIST.
Vår hållbara skola.
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el? Hur man kan minska energianvändningen Bra energikällor för uppvärmning och el Jämföra kostnaderna och miljöpåverkan.
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el?
Energiteknik Teknik direkt s
Geografi Om Jordklotet.
Demokrati och hur Sverige styrs
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Hur fångas energi?.
Energikartläggning företag
Energikällor.
Olika energiformer Energiprincipen
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Fotosyntesen.
Av: Elin, Alva, Emilia, Joel och Rasmus
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
MALM och GRUVDRIFT Bearbetning av material från SATIS (Science and Technology in Society) Maria Sandström januari 2003.
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Energiförsörjning.
Vind, vatten och jord
Val av transport till resmålet.
Energisamhällets framväxt
Källkritik på Internet
skola. hamarkfilm. se/index
Var finns energi på jorden? På vilka sätt utnyttjar vi jordens energi?
Energiteknik Teknik direkt s
Solceller s
BRÄNSLEN och vår miljö Annika Adolfsson.
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el?
Varför?.
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Vår hållbara skola. Vi kommer att ta upp: Grön el Hur man kan minska energianvändningen Bra energikällor för uppvärmning av vatten och el Vad vi har valt.
Hållbar utveckling.
Naturresurser En resurs från naturen som vi kan använda oss av.
Begreppslista.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Vad minns du från förra lektionen?
Grupp : Arvid och gänget
Hållbar utveckling Den mesta el vi använder kommer från icke förnybara energikällor, t.ex. olja och kol. Det innebär att tillgången på kol och olja minskar.
En inledning till pararbete i åk 8
Energi och energikällor
Energi Åk
Hållbar Utveckling. Här är fem punkter om vad hållbar utveckling är. Hållbar utveckling är när man tar ansvar så att det inte äventyrar framtiden för.
Naturresurser (NE) naturresurser, naturtillgångar, naturföreteelser i form av materia och energi som efterfrågas och utnyttjas av människan. De kan vara.
Kunskap – Nyckel – Förändring av natur, miljö och klimat. Ett program av K-G Ahlström, med enkel och saklig fakta om energi. ©K-G Ahlström 1.
Vad är energi? Åsa Kallebo, Stenungskolan, Stenungsund –
Samhälle Tätort invånare + närområde Välj energiförsörjning Dokumentera Beskriv enligt listan (Punkt 1-7 på nästa sida) Motivera val och icke-val.
Miljö Ekonomiska Sociala
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Klimat och miljö.
Hållbar utveckling? Hållbar framtid?
Vilka är vi och vad vi gör
Presentationens avskrift:

Ett undervisningsmaterial om Förnybara Energikällor Bearbetat från SATIS/SNITT av Maria Sandström januari 2004

Ett scenario om Energiförsörjning på en öde ö.

Ett undervisningsmaterial om Förnybara Energikällor Till läraren ”Ön Ashton” är ett läromedel som kan användas för undervisning om förnybara energikällor från ungefär skolår 7 och uppåt. Upplägget medger olika djup i studierna beroende på elevernas ålder, mognad och förkunskaper. Observera att materialet med fördel även kan användas inom lärarutbildningen. ”Ön Ashton” består av två delar: en faktadel som ger en kort överblick över olika förnybara energikällor – innehåller en länksamling som ska användas för insamling av fakta om olika energikällor en del med en gruppuppgift i form av ett scenario som handlar om en forskargrupp på en öde ö. Ett förslag på uppläggning är att först bearbeta faktadelen och därefter introducera scenariot. Grupperna kan antingen vara fasta eller varieras så att man efter ett inledande pass med brainstorming bildar nya grupper som i sin tur bearbetar och redovisar uppgiften. Redovisningen blir trevlig om varje grupp presenterar en stor karta med inritat förslag på lösning. Kartan kan lätt förstoras med hjälp av OH-projektor och exempelvis blädderblockspapper. Naturligtvis ska kartan åtföljas av förklarande texter och bilder.

Energifakta

Kol, olja och naturgas är fossila bränslen lagrade i jordskorpan Kol, olja och naturgas är fossila bränslen lagrade i jordskorpan. De kallas icke förnybara energikällor och återbildas ej i den takt som de används. Man anser att de någon gång kommer att ta slut.

Förnybara energikällor tar INTE slut utan återbildas: Sol Vind Vatten Bioenergi

Solenergi kan även utnyttjas i solkraftverk och solceller Förnybara energikällor återbildas och tar INTE slut Solenergi kan utnyttjas i: Solfångare på hustak, ger varmvatten. Olika lösningar: plana eller koncentrerande solfångare. Solfångare används i byggnader över hela världen, särskilt i soliga länder Solenergi kan även utnyttjas i solkraftverk och solceller

Väderkvarnar - i Sverige sedan 1200-talet för att mala säd. Förnybara energikällor återbildas och tar INTE slut Vindenergi kan utnyttjas i: Väderkvarnar - i Sverige sedan 1200-talet för att mala säd. Moderna vindkraftverk producerar el.

Förnybara energikällor återbildas och tar INTE slut Bioenergi är egentligen den solenergi som växterna tagit upp genom fotosyntesen. Energiskog: snabbväxande skog, oftast av olika Salixarter. Flisas efter skörd och används som bränsle eller för etanolframställning. energiskog halmpanna halmlager

Förnybara energikällor återbildas och tar INTE slut Bioenergi är egentligen den solenergi som växterna tagit upp genom fotosyntesen. Biogas: Metangas som bildas då organiskt material får ruttna i en sluten tank.

Förnybara energikällor tar INTE slut Vattenkraft Vatten i ett kraftverksmagasin töms men fylls på vid nästa regnperiod eller snösmältning Jordvärme På Island och i Nya Zealand finns varma källor som utnyttjas för uppvärmning. I södra Skåne finns varmvatten (ca 70 grader C) på 2,5-3 km djup. Vågenergi Tidvattenenergi

Scenario

Förutsättningar Ön Ashton ligger i Stilla Oceanen många mil från land. En vetenskaplig tjugomannagrupp ska studera ön under fem år. Du är uttagen att ingå i en grupp energiexperter, som ska ansvara för energiförsörjningen.

Ön har Ingen olja, kol eller naturgas Heta dagar, svala nätter Starka vindar från sydväst Berg och snabbrinnande vatten Skogar Varma källor

Forskargruppens behov: Fyra varma träbyggnader att sova och äta i samt ett laboratorium Tillgång till varmt vatten Värme till matlagning Elektricitet till vanliga elapparater och hushållsmaskiner. Gruppen kommer t.ex att ha medicin och kemikalier som måste hållas kalla hela tiden. (Ett kylskåp drar ca 1kWh/dygn, ett frysskåp dubbelt så mycket.)

Karta över ön

Uppgift A: Vilka energikällor kan utnyttjas? Tag med hjälp av Internet, broschyrer, böcker och studiebesök reda på fakta om olika energikällor. Tag ställning till vilka av dessa som är användbara på ön.

Uppgift B: Hur löser ni forskargruppens energiproblem? Markera på en karta var ni placerar byggnaderna. Markera även läget av anläggningarna för energiförsörjning och visa om och hur energin överförs till byggnaderna. Motivera alla era val.

Uppgift C: Miljömässiga hänsyn Skulle ert förslag se annorlunda ut om gruppen endast hade en begränsad summa pengar för energiförsörjning? Motivera eventuella förändringar Hur löser ni vattenfrågan? Vad gör ni med soporna?

ENERGILÄNKAR Elsäkerhetsverket www.eltrygg.nu Energilexikon http://www.energilexikon.nu/ E-on http://www.eon.se/templates/StartPageEON.aspx?id=38980 Energimyndigheten http://www.energimyndigheten.se/ EU http://europa.eu.int/comm/research/leaflets/energy/sv/01.html Miljödepartementet www.miljo.regeringen.se Miljöpartiet www.mp.se Naturvårdsverket www.naturvardsverket.se Skogsreflexen http://www.skogsreflexen.net/index.cfm?docID=2309 Skolverket: Fredagsbrev om energi- www.skolutveckling.se/skolnet/kolla/fredagsbrev/energi.html Sparkraft http://www.sparkraft.nu/ Svenska naturskyddsföreningen - www.snf.se Svensk energi http://www.svenskenergi.se Svensk energiförsörjning www.svensk-energi.com Svensk energi i skolan - www.svenskenergiiskolan.nu   Sveriges provnings-och forskningsinstitut http://www.sp.se/sv/SPenergi/fornybara.htm Sveriges riksdag - www.riksdagen.se ENERGILÄNKAR