Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Utredande text - källkritik.
Källkritik.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Referat En sammanfattning.
Att skriva en krönika Hur och vad.
Verkar otroligt ! General Dwight D. Eisenhower hade rätt när han gav order om att man skulle göra filmerna och ta fotona.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Informationssökning & Källkritik
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Ett utbildningsmaterial från Fairtrade Sverige
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
ORDKUNSKAP Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
Vad vet du om ……. Franska revolutionen.
Övning nationella prov svenska
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ett arbetsområde om poesi
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Workshop inför Projektet
Huvudsatser och bisatser
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Att övertyga ! Disposition och mall.
Lektion 4: Hur förändras språket och varför?
Music: Nightengale Serenade
Debattera.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Etik Moral Filosofi.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
En guide för arbeten i SO
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Att argumentera.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Identitet Vad formar oss till oss?.
”strid” med ord, meningsbyte
Leda och planera sokratiska samtal
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Personligt brev.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Riktad skrivning Varför jobbar vi med läsförståelse- medhjälparna (tror du)? Skriv rubrik och svar tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni har skrivit.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Olika texter du behöver känna till
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Källkritik.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Måndag den 5 februari 2018.
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Argumenterande text.
Presentationens avskrift:

Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika? Vilka två viktiga faktorer menar hon att Sverigedemokraterna glömmer bort? Varför tar hon upp slaveriet i sin krönika? Rebeckas krönika heter Vem får slösa på statens resurser? Förklara varför krönikan heter så. Motivera ditt svar med exempel från texten. Ronnie Sandahl har dåliga erfarenheter av att öppna dörren för främlingar. Vilka exempel ger han på det? Vad antyder krönikören att kvinnan som ringer på hans dörr skulle kunna vara? Varför tror han det?

Förklara ord och uttryck Vad tror du Rebecka Erici menar med ”statliga läroverk”? Förklara hur du tänker. Hur är man en ”ekonomisk börda” för någon? Förklara. Ta hjälp av Rebecka Ericis krönika. Vad menar Ronnie Sandahl när han säger ”världen är numera stor som ett hönsägg, allt och alla finns bara ett klick bort”? Vad betyder uttrycket ”att vara vid sunda vätskor”? Ta hjälp av Ronnie Sandahls krönika. Vad är ”fotriktiga skor”?

Språkliga knep i krönikorna Ge exempel på slangord som används i någon av krönikorna. Vad betyder ordet, tror du? Förklara. Ge exempel på liknelser och metaforer i krönikorna. Förklara vad du tror krönikören menar med bildspråken. Leta efter en mening i någon av krönikorna där du tycker att krönikören lyckas med en personlig ton. Motivera varför du tycker det. ”Då blir hemmet en borg” skriver Ronnie Sandahl i sin krönika. Vad menar han med det? Ditt svar ska ha stöd i texten.

Ta reda på – läxa! Leta i tidningar och magasin efter krönikor. Gör en lista över vilka ämnen krönikorna tar upp. Gör också en lista över nyskapande ord och bildspråk som du hittar i texterna. Redovisa resultatet skriftligt.

Diskutera Rebecka Erici skriver i sin krönika en åsikt om att man inte kan värdera människor i pengar, som man gjorde under slaveriets dagar. Vilka sammanhang finns det idag när en person värderas i pengar? Vad tycker ni om det? Vad kan man göra för att motarbeta det?