Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Leg sjukgymnast, medicine doktor
Advertisements

Etik i vård och omsorg SOMS1201.
för sjuksköterskeexamen ©
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Om stöd till anhöriga.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Ätstörningsmottagningen
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
BARA VI KOMMER HEM- PROJEKTET
Långsiktig beteendeinriktad behandling för livsstilsförändringar
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
När du väljer att gå DNV kommer du läsa 350 obligatoriska poäng ute på Ösby, Västmanlands Naturbruksgymnasium. Det innebär att du kommer tillbringa en.
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Kliniken för kärlsjukdomar
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Lära sig leva med cancer
Karina Sjögren. Samarbete med Medicinska biblioteket vid Umeå universitetsbibliotek genomför detta projekt i samarbete med Länsbiblioteket i Västerbotten:
Information om rehabiliteringsgarantin (till vänster i menyn rehabiliteringsgarantin) -Överenskommelsen -Frågor och svar om.
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Behov av habilitering och rehabilitering
Språk och interkulturell kommunikation
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Lewy body demens och Parkinsondemens
Socialpsykiatriska avdelningen
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vital i Norr Bättre liv för våra äldre Screening av depression Lena Andersson.
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
SBAR för strukturerad kommunikation
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
1 Validering Regional arbetsgrupp
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Tjänsteresa för iKBT Västerbotten. Kontakt 1177.se Kontakt enhet Bedömning Läkare/ psykolog Remittera patient Bedöma/informera/ komma överens med patient.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lära för livet!.
Examensarbete 2017.
Fördjupning och examination av VFU
Svenska som andraspråk 3
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Validering inom Lärarlyftet
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Strukturerad rondundervisning på läkarprogrammet
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Betty Brandtberg, Ann Westöö och Ingrid Hellström
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Dialogmöte förskoleklass
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

"Examination av valbar kurs på läkarutbildningen med inriktning på tredje uppgiften" Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö Skånes universitetssjukhus

"Examination av valbar kurs på läkarutbildningen med inriktning på tredje uppgiften" Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö Skånes UNIVERSITETSSJUKHUS

Universitets sjukhus Undervisning Forskning/Utveckling Sjukvård

Universitets sjukhus Utbildning Forskning Sjukvård Tredje uppgiften

Universitet och högskolor… …….skall också samverka med det omgivande samhället och informera om sin verksamhet samt verka för att forskningsresultat tillkomna vid högskolan kommer till nytta. Högskolelagen 1997

Valbar kurs 5 v på termin 9 Läkarprogrammet ”Kognitiva sjukdomar – gränslandet mellan neurologi och demenssjukdomar” Valbar kurs 5 v på termin 9 Läkarprogrammet

Syfte: Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper avseende förståelsen för hur sjukdomar som drabbar hjärnan leder till kognitiva symptom =tänkande

Förväntade studieresultat: Att utifrån praktiska, teoretiska undervisningsmoment samt stöd i vetenskaplig litteratur kunna redogöra för de olika demenssjukdomarna, förklara och reflektera över symtom i förhållande till sjukdom och patofysiologi undersöka kognition praktiskt, ställa upp en hypotes angående hjärnskadeprofil, teoretisera och ställa preliminär demensdiagnos

Förväntade studieresultat: Att utifrån praktiska, teoretiska undervisningsmoment samt stöd i vetenskaplig litteratur kunna reflektera över vilken behandling som är lämpligast för patienten (farmakologiskt, rehabilitering eller annan) generera praktisk förståelse för riskfaktorer och skyddande faktorer utifrån aktuell demens och kognitionskunskap

Skriftlig, muntlig, praktisk. Examination: Skriftlig, muntlig, praktisk.

Del 1:I individuellt case: Träffa och undersöka en inneliggande patient på avdelningen: Genomföra kognitiva tester. Observera beteende, yttre faktorer. Koppla till kognition (analys). Skriv ner kortfattat, ½-1 A4 sida. Målsättningen: att utifrån enkla test, anamnes komma fram till en hjärnskadehypotes. Sedan kan undersökningsresultat från ex vis hjärnavbildning jämföras med hypotesen. Redovisa case på gemensam kandidatrond. praktiskt skriftligt muntligt

Forskning/Utveckling Sjukvård Kunskapen återförs efteråt till avdelningens personal eller genom att någon t ex ansvarig läkare/ underläkare/ sjuksköterska/kontaktperson är närvarande vid presentationen. Undervisning Forskning/Utveckling Sjukvård

Del2: Valbar projektuppgift föreläsa för anhöriga eller på ett demensboende och där göra en begriplig omskrivning/tolkning av information om demenssjukdomar skapa/utforma en informationsbroschyr för patienter och anhöriga om demenssjukdomar eller någon särskild aspekt gå igenom och skriva om någon aspekt i patient/anhörigtidning för demens muntligt skriftligt skriftligt Undervisning Tredje uppgiften

Exempel

för anhöriga Jakob Andersson, Liv Lomax, Iris Zahirovic Föredrag för anhöriggrupp Demens Bild för anhöriga Jakob Andersson, Liv Lomax, Iris Zahirovic

Informationsmaterial

Artiklar i anhörigtidning

Forts del 2: Valbar projektuppgift komponera och genomföra tillagning av en middag med ingredienser som skyddar mot demens – med referenser i menyn praktiskt skriftligt muntligt MÅL generera praktisk förståelse för riskfaktorer och skyddande faktorer utifrån aktuell demens och kognitionskunskap

Menyer

Menyer

Ur utvärderingarna: ”Mycket trevlig examination som jag gjorde med stor glädje (vilket annars sällan sker…)

Utvärderingar ”Kursen som helhet 1-6” ”Uppgifterna vid examinationen 5,9 5,7 5,8 5,9 6,0 5,3 5,8 ”Uppgifterna vid examinationen var relevanta för att bedöma om kursmålen uppfyllts 1-6” 5,4 5,3 5,3 5,9 5,2 4,4 5,4

Det viktigaste är hur vi med vår kunskap når mottagaren för sjukvård Undervisning Forskning/Utveckling Sjukvård Tredje uppgiften

Den viktigaste examinationen… Exempel på e-mails från studenter som beskriver hur de använt det de lärt sig på kursen när de träffat patienter på sina sommarvikariat och AT.

Tack för uppmärksamheten! Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö Skånes universitetssjukhus