• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
McLuhan: Understanding media
Advertisements

Framtidens trygghetsboende
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Kliv in i projektet – delaktighet i projekt Steven Kabagambe.
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Norska filmen om boken  
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Forskning som påverkar vår fritid – exempel från informationstekniken Kristina Höök, Professor SU.
EY2010 Europeiska året för bekämpning av fattigdom och social utestängning TRE MÅL: •KUNSKAPS- OCH OPINIONSBILDNING •MOBILISERING AV OCH STÖD TILL FRIVILLIGORGANISATIONER.
Bloggen i undervisningen. Användningsområden •Elevbloggar •Loggbok - projektarbete •Redovisningsblogg •Reflektionsbloggar •Blogg som hemsida •Klass- eller.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lösningsfokuserat arbetssätt
Wikipedia i utbildning ”The encyclopaedists would never have proposed that their work was to be an equal collaboration of the ignorant and the educated.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
Nya förutsättningar för lärande
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Välkomna till Musiken Sång Spela keyboard Eye of the tiger Ackord, bas
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Forskning-Kunskap-Innovation – (hur) hänger det ihop?
om företaget där du gör din praktik!
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Leva tillsammans.
Moderaternas Web och Web 2.0 Hanif Bali & Petter Larsson.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 4 – discrete series and their solutions Lektion4 – diskreta serier och deras lösningar.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
KICKOFF 27 september 2006 Tillämpningsexpert i vetenskaplig visualisering Ingela Nyström
Shannon dekomposition
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Kommissionen för jämlik hälsa
Från Webb 2:0 till Webb 3:0. WEBB 0 Webb 0 = ingen webb alls. Data kommunicerades med tal, skrift, tryckkonst samt analoga medier och så småningom elektroniska.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Wikipedia! – om astronomi och fysik Dainis Dravins
Planering i matematikundervisning
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Kommissionen för jämlik hälsa
Vad vi behöver när vi kunskapar
Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet
Figure Types of analog-to-analog modulation
The director of education and Research-Based Education
Titel på projektet Title of the project
It all starts with a good teacher
Presentationens avskrift:

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan Svärdhagen

“Creativity and innovation always builds on the past” “The past always tries to control the creativity that builds on it” Lawrence Lessig

“Creativity and innovation always builds on the past” “The past always tries to control the creativity that builds on it”

Dagens studenter är inte längre de personer som våra utbildningssystem är anpassade för. Många av våra metoder är utformade tiden innan digital teknologi. Utbildning känns inte sällan idag ej synkroniserad med informationssamhället. Därför är det ibland svårt för våra “digital natives” att anpassa sig till våra steg-för-steg undervisning, föreläsningsbaserade och mycket strukturerade utbildningsmiljö. Vi som “digital immigrants” har svårt att adoptera och se värdet i ”multitasking”, snabb information och kolloborativa och gränslösa studier som ”digital natives” allt oftare föredrar

• Pedagogik 2.0 (nät)utbildning skall utformas så att användaren känner sig (och är) i centrum. • Med aktiva användare och möjligheten att ta informationen vidare i andra sammanhang, kan nya dimensioner och funktioner ta form i olika nätbaserade sammanhang. Information används på fler sätt än som var tanken från början

communication, conversation, connecting, community Tim O'Reilly

Web 1.0 • Misstänksamhet • Envägskommunikation • Elitens visdom • Ensam är stark • Traditionell publicering • Personliga hemsidor Web 2.0 • Tillit-lära genom delning • Dialog & nätverk • Kollektivets visdom • Samarbete är styrka • Deltagande publicering i nätverk • Bloggar & communities

”Samhället utvecklas bäst av jämlika människor i samverkan.” Kunskap utvecklas bäst av jämlika människor i samverkan.

“Standing on the shoulders of giants I am” Bernard of Chartres †1224 "If I have not seen as far as others, it is because giants were standing on my shoulders” MIT professor Hal Abelson

Pedagogik 1.0 • Control Läraren har en styrande funktion • Authorithy Lärare förmedlar kunskap och erfarenheter. • Learning in time and space Lärande sker på särskilda tider och under givna ramar. Pedagogik 2.0 • Participation Lärande genom deltagande på lika villkor • Collaboration Lärande genom delande: Dela erfarenheter och kunskap på lika villkor • Social networking Går ej att skilja mellan lärande och fritid. Informellt lärande

som Utbildningblir desto bättre mer den används som Utbildningblir desto bättre mer den sprids

Vi har en bit kvar tills dess att vi förstår att värdet av våra utbildningar är mycket större om dessa distribueras/bedrivs utanför våra analoga och digitala väggar. Där vi väljer att inte låsa in vårt material inom våra begränsade lärmiljöer

Wikispecies Wiktionary Wikiquote Wikisource Wikimedia Commons Wikinews Wikiversity Wikibooks Wikipedia

Det handlar även om att......placera studenterna och dig själv i centrum...såväl som innehållet. Innehållet är viktigt men kolloborativt lärande handlar även om identifikation och reflektion

The Web 2.0 ecosystem used by teachers

Länk:

Tack för Er tid Jan Svärdhagen