KPR. Kommunala Pensionärsrådet. Sammanträde 8 april. 2013 Anteckningar - Sammanställning av sammanträdet vid Motala KPR av Hans Lobell.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Myndighets-presentation
Advertisements

Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kommunala Pensionärsrådet (KPR) Sammanträde 12 feb
  KPR. Kommunala Pensionärsrådet. Sammanträde 22 oktober Anteckningar - Sammanställning av sammanträdet vid Motala KPR av Hans Lobell.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Med fokus på äldre med psykisk ohälsa
Om stöd till anhöriga.
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Biståndsbedömning Ansökan - beslut
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
KPR Anna-Lena Möllstam Gruppchef Sociala kvalitetsenheten.
Budgetarbete - enhetschef
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Exempel på analys och handlingsplan
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Utgångspunkter vid biståndsbedömning
Länsgemensam ledning i samverkan
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Anhörigstödets verksamhet Nacka kommun
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
Socialpsykiatriska avdelningen
UPPDRAG för vård och omsorg
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
Projekt Röda Tråden Målgruppen: ”Vissa personer med psykiska funktionshinder som också har ett svårt missbruk och/eller kriminalitet t ex med LRV- dom.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Hur bör servicen i framtiden se ut för äldre? Aija Ström, Chef för social- och hälsovårdsenheten1.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Socialstyrelsens arbete på äldreområdet Lars-Erik Holm SPF-konferens, Stockholm, 25 april 2012.
Trygg Hemgång Ronneby Trygg Hemgång Ronneby april 2017.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Trygg hemma Gällivare Chefsträff 5 oktober 2015
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Vård- och omsorgsnämnden Månadsrapport augusti 2015 och prognos 2.
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Boendestöd.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Att planera och följa upp verksamhet inom
KPR april 2018.
Anhörigstöd i Ljusdals kommun KPR
Samordnare samsjuklighet
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Anhörigstödet i Falkenberg
Enheten för uppföljning och utvärdering
KPR
Presentationens avskrift:

KPR. Kommunala Pensionärsrådet. Sammanträde 8 april Anteckningar - Sammanställning av sammanträdet vid Motala KPR av Hans Lobell

1 Äldrevårdens effektivitet Tf verksamhetschef Bo Lundén, Äldreomsorgen, Socialförvaltningen, informerar om pågående arbete med äldrevårdens effektivitet. Övergripande åtgärder: • Alla ska en aktuell genomförandeplan • Alla enheter har gjort en åtgärdsplan för att uppfylla servicegarantierna • Kartläggning av personalens tid • Ruttplanering • Genomgång av schema och hantering av resurstid • Planering av arbetet • Nyckelfri hemtjänst Arbete med värdegrundsfrågor : • All personal har fått utbildning • Utbildning av två värdegrundsledare per arbetsgrupp hemtjänst/trygghetsboende. • Kontaktpersonerna ska få utbildning i samtal med brukare i syfte att öka möjligheterna att upprätta en bra genomförandeplan utifrån brukarens behov.

2. Servicegarantier stöd vuxna och äldre Vad är en servicegaranti? Servicegarantin ska tydligt och kortfattat beskriva:  Vad socialtjänsten garanterar – dvs. vad en brukare eller anhörig ska kunna förvänta sig.  Socialtjänstens eventuella förväntningar på brukaren eller företrädare för brukaren.  Hur socialtjänsten hanterar situationer där brukaren, anhörig eller företrädare för brukaren anser att garantin inte uppfylls. Servicegarantier skall regelbundet följas upp och ingår i socialtjänstens kvalitetssäkring

Förslag till servicegarantier har upprättats inom följande områden inom socialkontoret :  Vuxna (stöd och hjälp till personer med beroendeproblematik eller andra sociala problem)  Ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd)  Stöd vuxna och äldre (omsorg om personer med funktionsnedsättning och äldre personer)  Stöd och service till personer med funktionsnedsättning (enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS)

Hemgångsteam för trygg hemgång Föredragning av Anhörigkonsulent Eva Dufwenberg, Socialförvaltningen Om planering för hemgång kan göras under tiden på sjukhus och stödet utföras av samma personal som varit involverad i planeringen så kan man anta att detta både ökar tryggheten och leder till att insatserna blir väl anpassade till behoven för varje individ. Trygg hemgång för äldre efter sjukhusvård • Uppdrag = • Effekt • Bra mottagande • Igångsättning av stöd snabbt • Ökad trygghet för den enskilde • Trygghet för anhöriga • Alternativ till korttidsboende

Avlösningsteam Föredragning av Anhörigkonsulent Eva Dufwenberg, socialförvaltningen I socialnämndens riktlinjer för anhörigstöd anges att ”stödet ska ha en kvalitet som motiverar efterfrågan”. • Avlösning i hemmet • Biståndsbeslut krävs • Första 6 timmarna per månad är gratis • Måste avropas i god tid • I riktlinjerna för anhörigstöd anges att ”stödet ska ha en kvalitet som motiverar till efterfrågan” • Hur ska denna service anordnas för att uppfattas ha god kvalitet • Utforma förslag till projekt för avlösarservice i hemmet.

Anhörigstöd • Anhörigstöd går som en röd tråd genom hela socialnämndens område • Utvecklar nya former • Budget 2014 • Samarbete med handikapporganisationer i samrådsgrupp • Hur ser organisationernas ansvar ut när det gäller frågan anhörigstöd? • Semesterdag i Varamon sommaren 2013 • Pensionärsorganisationerna • Bilda en samrådsgrupp • Utse gruppen

Äldremässa Välkommen till Äldremässa i Motala den 25 oktober 2013 med mottot ”Livskvalitet och välbefinnande i vardagen” Teman detta år är Välfärdsteknologi, Folkhälsa, Boende samt information och kunskap. Under dagen kan ni välja mellan många inspirerande föreläsningar och seminarier. Hela ”Folkets Hus” sjuder av aktiviteter med ett 40 tal utställare som informerar dig om vad som är på gång inom äldreområdet. Passa på! Ställ frågor och lär dig mer Öppet klockan 9.45 – • Marknadsföring • Broinvigningen • Informationsdisk och mottagning på mässan av Pensionärsföreningarna • Seminarier • Utställare • Underhållning, • Evergreens med Crusellkvintetten. Östgötamusiken

Kontanter på banken Kanslichef Anders Thelaus, Kommunledningsförvaltningen, informerar om bankers kontanthantering och kommunens inställning. Ledamöterna ställer frågor med anledning av föredragningen. Margareta Alexanderson uttalar att Sveriges kommuner och landsting borde agera på nationell nivå eftersom frågan gäller hela Sverige.