Kompetensinventering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Arbetslivsintroduktion
Modellen
En sammanhållen etableringskedja
Att tänka på inför lönesamtalet
Meritportfölj målet - CV och presentation
Valideringsprocessen
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
Att styra med kompetens
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Yrkeslärarnas roll i det svenska utbildningssystemet några reflektioner från Stefan Skimutis Myndigheten för yrkeshögskolan.
Ewa Lidén Kassel Projekt No Introduktion 2009 Verktygen 4 och 5 Kompetens- check (entreprenör) (förare)
Cirkelledarutbildning
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Validering inom Vård- och omsorgscollege
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Valideringsprocessen
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Tänka nytt eller har vi tänkt färdigt?
Tillgänglig IT Komma igång med Basecamp. Som deltagare i kursen får du en individuell inbjudan via epost med en registrerings- och en startlänk.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Uppdrag validering Björn Scheéle
Regionförbundet Östsam
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
Validering Av Livslångt Lärande
Validering och folkbildning
Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 1 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Validering av lärande OCN-metoden som en del av Lärlingsspåret.
Marknadsföring och försäljning
Ett arbetsmarknadspolitiskt instrument
Meritportföljen i fokus
1 Validering Regional arbetsgrupp
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Sveriges referensram för kvalifikationer, SeQF Nätverksträff , Ylva Blauberg.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Fler I Arbete Effekter - Bidragsberoende - Utanförskap
Modell för bättre matchning mellan utbud och efterfrågan
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Validering inom Lärarlyftet
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Arbetsplatsförlagt lärande
Workshop Arbetsplatslärande.
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Ta del av riktlinjerna här
Upplägg Utredningens uppdrag Våra arbetshypoteser kring vägledning
FSO dagar 2019.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Kompetensinventering Arbetsplatsnära Kompetensinventering - Ett verktyg och en modell för att förutsättningslöst beskriva arbetsuppgifter i utbildningstermer

Kompetensinventering i Kvalifikationsbasen – så går det till Inventering av: - Arbetskunskaper som krävs i arbetet - Arbetsmoment som utförs på arbetsplatsen Genomgång av kurser som matchar inventeringen från t.ex. Gymnasieskola, Vuxenutbildning, Yh-utbildning, Folkhögskola, Högskola, centrala branschorganisationer eller privata utförare Resulterar i en sammanställning av ”resultat av lärande” i form av: - Kunskaper, dvs. teoretiska och faktabaserade som krävs inom arbetsområdet - Färdigheter, dvs. kognitiva och praktiska som inbegriper användning av logiskt, intuitivt och  kreativt tänkande samt manuell skicklighet och användningen av metoder, material, verktyg och redskap - Social kompetens, dvs. som visas inom samarbete, ansvar och självständighet i arbetet

Exempel på kompetensinventering

Exempel på kompetensinventering

Exempel på kompetensinventering

Kompetenskartläggning Individnära Kompetenskartläggning - Ett verktyg och en modell för att förutsättningslöst beskriva kvalifikationer i utbildningstermer

Kompetenskartläggning i Kvalifikationsbasen – så går det till Deltagare, handledare, förmedlare, lärare, rektorer, arbetsgivare m fl. får olika typer av roller via sin inloggning. Deltagaren identifierar tillsammans med förmedlare och handledare vilka arbetskunskaper och arbetsmoment, utifrån aktuell kompetensinventering, som deltagaren vill synliggöra och få ett erkännande för Deltagaren skapar tillsammans med förmedlare och handledare en planering för att samla bevis för de kvalifikationskrav som är kopplade till identifierade arbetskunskaper och arbetsmoment Kartläggningen resulterar i en sammanställning av ”resultat av lärande” i form av: - Kunskaper - Färdigheter - Social kompetens

Exempel på kompetenskartläggning Deltagare, handledare och förmedlare registreras i databasen och kopplas till respektive arbetsplats

Exempel på kompetenskartläggning Deltagare, handledare och förmedlare skapar tillsammans en planering för kvalifikationer som ska bevisas

Exempel på kompetenskartläggning Planeringen kan skrivas ut där uppgifterna som ska lösas finns inklusive alla inblandade parters kontaktuppgifter

Exempel på kompetenskartläggning Deltagaren får i sitt arbete möjlighet att löse bedömnings-uppgiften i anslutning till sin ordinarie sysselsättning. Via databasen laddar deltagaren upp den typ av bevisföring som passar bäst i lärandesituationen

Exempel på kompetenskartläggning Deltagaren kan komplettera kartläggningen med att skapa ett fördjupat CV. Dokument som styrker CV-posterna kan skannas in och sparas i databasen. När CV:t sedan skrivs ut följer alla dokument som tillhör CV:t med

Exempel på kompetenskartläggning Kartläggningen resulterar i ett intyg där även valfria CV-poster kan läggas till. Via en länk på intyget kan exempelvis rektorer, arbetsgivare eller arbetsförmedlare, via en inbjudan, använda pdf-filen för att titta på den bevisföring som kan kopplas till bedömningsuppgifterna

Kvalificeringsbasen bygger på de kvalitetskrav som ställs inom: Formella kurskrav och bevisföringskrav inom utbildning och validering som ställs av Skolverket, Yh-myndigheten, Högskoleverket, centrala branschorganisationer och Arbetsförmedlingen EQF - Den Europeiska referensramen för kvalifikationer (en nationell referensram – SeQF utreds och utvecklas för tillfället) Några användningsområden: Kompetensinventering – ger bl.a. en bild av kompetenskrav för anställning eller behov av utbildningsinsatser Kompetenskartläggning – ger bl.a. en bild av individens kompetensnivå eller behov av kompetens. Kan även användas vid lönesättning Validering – skapar en djupgående och förutsättningslös bild av kompetensnivå för att utreda och visa valideringsbehovet Matchning på arbetsmarknaden – bidrar till ett fördjupat kompetensintyg

Kvalifikator Per Ahlqvist 070-229 55 89 per.ahlqvist@kvalifikator.se www.kvalifikator.se