Valfrihet som något i sig viktigt Det är bra och önskvärt att privatiseringar och konkurrens- utsättning i välfärden leder till större effektivitet. Men.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från valfrihet/valtvång till inflytande Ingrid Carlgren, Stockholms universitet •Är det möjligt att återvinna idén om skolan som en samhällsbyggande institution?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Andreas Bergh Gissur Ó Erlingsson Mats Sjölin Richard Öhrvall
Kommunala utvecklingstrender
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
”Om ni fortsätter vara så bra flyttar vi tillbaka till Stockholm…”
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Nödvändiga perspektivskiften
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
Staten och det civila samhällets organisationer
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
”New Public Management” En historisk bakgrund
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Skolan, fantasin och bilderna
Clinical Research Support Verksamhetsplan Universitetssjukhuset Örebro ÖREBRO LÄNS LANDSTING Vision Vård och vetenskap i samverkan Effektivitet.
Att utvärdera nyttan av FoU
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Regional växtvärk och växande utmaningar Dags för nya lösningar och strukturer Björn Hasselgren, 5 juli 2013, Almedalen Arkitektur och samhällsbyggnad.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Strategisk kommunikation
Marta Szebehely Professor i socialt arbete Stockholms universitet
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Välfärd och styrningsideal – vad har gällt och vad gäller?
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Tredje världskrig Hur kan ett tredje världskrig uppstå och vart kommer Sverige stå? Ellen, Julia, Leo och John.
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Värden och värdekonflikter i offentlig förvaltning.
Konferens om Forskning och utvecklingsarbeten inom funktionshinderområdet i Öresundsregionen 5 april 2011 Rafael Lindqvist Från sociala rättigheter.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
PPP och andra finansieringsformer Transportforum 2013 Linköping 9 januari, session 4 Björn Hasselgren Arkitektur och samhällsbyggnad.
Föreläsning 4: Välfärdsstatens framväxt
Genus och Kön.
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Personalpolitisk inriktning
Ideologin om Individens frihet
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
DEN OFFENTLIGA MAKTEN Demokratipolitik: syftar till att förverkliga folkstyrelsens ideal Författningspolitik: syftar till att införa och förändra grundlagar.
POLITIK SOM ORGANISATION Bo Rothstein Välfärdsstat, förvaltning och legitimitet Lennart J Lundqvist Privatisering Shirin Ahlbäck Öberg Att kontrollera.
1 Medborgare och civilsamhälle Förvaltning och offentlig sektor Kanaler för politisk påverkan Statens centrala institutioner Förvaltning och.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Pressen på planerarna Exempel från Danmark Kristina Grange Mariestad,
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Varför all denna utvärdering?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Ideologin om Individens frihet
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
Presentationens avskrift:

Valfrihet som något i sig viktigt Det är bra och önskvärt att privatiseringar och konkurrens- utsättning i välfärden leder till större effektivitet. Men ökad näringsfrihet och valfrihet är tillräckliga skäl i sig för pri- vatisering och konkurrensutsättning. (ur GP: 8/9 2011) Hur har - mot bakgrund av svensk välfärdspolitisk historia - konkurrensutsättning och privata alternativ kommit att bli något i sig viktigt och som synonymt med frihet??

En kort historik Början av 1980-talet: a. Målstyrningsideologin b. Nyliberalismen som ideologi...  Thatcher och nyliberalismen c. Socialdemokratins ambivalens  SSU och självförvaltningsdebatten  Civildepartementet och "förnyelsearbetet" av den offentliga sektorn  Finansdepartmentet och Feldt

En kort historik 1990-talskrisen:  avreglering, europeisering, avpolitisering  en första våg av privatiseringar 2000-talet:  En andra våg av privatiseringar 2006  Valfrihetsreformer  Ny inbromsning; Caremaskandalen och SNS 2013:  ??

New Public Management (NPM) 1.Nedtoning av behovet av samhällsplanering och sociala reformer till förmån för offentliga kost- nadsminskningar 2.Offentliga organisationer bör disaggregeras, dvs. att verksamheten bryts upp i olika beståndsdelar (beställare/utförare, privata/offentliga aktörer, köpare/säljare) – intern konkurrens utvecklas för att möjliggöra extern konkurrens.

New Public Management 3.En förskjutning sker från politik till ledarskap – en avpolitisering där antalet politiker och nämnder minskas och där cheferna blir ledare eller coach. 4.Förskjutning från processkontroll till efterkontroll – traditionell regel/budgetstyrning ersätts med efterkontroller såsom produktivitets & effek- tivitetsmätning, kvalitetskontroll och utvärdering.

New Public Management 5.Betoning av medborgarnas individuella rättigheter – medborgarnas individuella rätt att välja mellan olika serviceproducenter  Den bärande principen är att marknad och kon- kurrens leder till ökad effektivitet och kvalitet och att enskilda aktörer är rationella i betydelsen att de i första hand ser till sitt egenintresse

Vårt offentliga etos - två delar DemokrativärdenEkonomivärden Politisk demokrati Rättssäkerhet Offentlig etik Leveranskriterium Kostnadseffektivitet Produktivitet  Ekonomivärdena har givits en dominerande ställning i välfärdspolitiken Inte nog med det…  Valfrihetstänkandet överordnat alla andra aspekter

Det utvärderande samhället ”Perfekt valfråga för (S)” Shirin Ahlbäck Öberg & Sten Widmalm, DN-debatt 26/10, 2013 Dominansen i synen på den offentliga sektorns styrning utifrån ekonomivärden och NPM har följts av en omfattande byråkratisering. Offentlig sektor idag ägnar alltmer tid åt att bygga kvalitets- system, syssla med uppföljning/kontroll, satsa på bench- marking, utveckla mätinstrument, göra utvärderingar, ta fram managementmodeller för ledning av verksamhet

Det utvärderande samhället * Ymniga återrapporteringskrav/medverkan i utvärderingar * Utveckling av nya kvalitetssystem * Kontroll- /analysmyndigheter växer som svampar ur jorden - Inspektionen för socialförsäkringar - Tillväxtanalys - Vårdanalys - Myndigheten för kulturanalys - Trafikanalys - Skolinspektionen osv. * Inrättandet av specifika utvärderings/kvalitetsenheter * Lukrativ konsultbransch

Det utvärderande samhället Konsekvenserna har blivit: • Systemen för att skapa en effektiv förvaltning gröper ur den huvudsakliga uppgiften i den offentliga sektorn • Professionalismens autonomi minskar; ekonomer istället för personal med kunskap inom sakområden • Utvärdering/kvalitet betonar mätbarhet (social interaktion är svår att mäta) • Läkare, lärare, domare, vårdpersonal, socialarbetare ägnar alltmer tid åt administration

Problem 1 Det utvärderande samhället Konsekvenserna har blivit: • Helhetsperspektiv tappas bort • Risk för att det goda omdömet förloras/ ett offentligt etos kräver inte bara professionalism utan också praktiskt och etiskt orienterat tänkande – det sant mänskliga

Öppet mål! ”Det är öppet mål, särskilt för (S). Frågan är om man har någon i laget som är beredd att lägga straffsparken mot managementväldet” Shirin Ahlbäck Öberg & Sten Widmalm, DN-debatt 26/10, 2013