Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa www.nuoriyrittajyys.fi Team Team Affärsidé AffärsidéBrainstorming.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Docent i pedagogiskt arbete, FD
Enkät och undersökningservice för kommuner Multibase Oy servicemodell:1-3 process:4-7 eksemplar:8-14 Innehåll.
Lärmiljöprojekt i Sursik skola
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Varför är det viktigt att mäta?
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Solanderskolan presenterar
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Närvaro!!.
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Access med Sebastian och Robert
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
Intervju inför ViV-projektet.
 Eftersom Nikolas är humanist och Edina muslim kommer dom inte ha ett ’’vanligt’’ religiöst bröllop och måste tänka på vissa grejer innan dom ingår äktenskapet.
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Att skriva en artikel.
HS-utmaningen Kickoff
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Röj en mina Röj-en-minas uppdrag är att engagera människor för en minfri värld. Röj-en-mina har hittills röjt 333 minfält. Därmed har kvadratmeter.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Att få rätt saker att hända
SSF´s nya plattform för barn – och ungdomsverksamheten I samarbete med.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Förslag till planering kapitel 12
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Läroplansträff fritidshem
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Licensmanual 2015 Steg 1-13 visar hur ni ansöker om en licens Steg visar hur ni i efterhand kan kontrollera era licenser 1.
Organisation / företag:
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Anställningsintervjun
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
En guide för arbeten i SO
Marknadsföring av Projekt X
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Christoffers Clothing Company
Kap 10 Marknad för turism •
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Moment 2 Mall för presentation av idé
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Personligt brev.
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Framtidskartläggning
Arbetsprocessen Produktutvecklingens steg
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Företags-namn Produkter och tjänster
Seminarium Affärsidé & Budget
(Företagsnamn) SWOT-analys
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentationens avskrift:

Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Team Team Affärsidé AffärsidéBrainstorming

Bildande av team • Teamens storlek varierar mellan 2-10 personer. • Den bästa gruppstorleken är den där gruppen fungerar och är motiverad. • Rekommenderad gruppstorlek 4-7 personer 2

Viktigt vid teambildning: • Medlemmarnas intresse – För sökandet av team och affärsidé är det bra om gruppmedlemmarna är intresserade av liknande saker. – Olika intressen kan vara bra men då måste man fundera över hur dessa olika intressen kompletterar varandra. 3

Viktigt vid teambildning : • Medlemmarnas styrkor: – Viktigt att bilda en fungerande helhet där delarna kompletterar varandra. – Det är inte nödvändigtvis en bra sak att teammedlemmarna är bra på samma saker, utan var och en har sitt område. 4

Viktigt vid teambildning: • Personkemi – Ger förutsättningar för samarbete. – Det väsentliga i företagsverksamhet är att teammedlemmarna kommer bra överens. – Bästa resultat uppnås då man arbetar tillsammans och njuter av arbetet! 5

Affärsidé • Verksamhetstanke, dvs det företaget vill göra. • Omfattar hela företagets verksamhetskoncept: 6 Produkt Marknad/ kunder Tillverk- ning Försälj- ning

Affärsidé • Kan vara fysisk produkt eller tjänst. • Affärsidéns grund ligger ofta i teamets styrkor – Egna specialkunskaper – Intresse 7

Tidigare affärsidéer: • Tillverkande företag: – Grythandske – Gästbok – Isskrapa – Öppningsprodukter (öppnare i trä) – Kalender, skoltidning, kokbok – Promo-produkter (slipsar, slipsnålar, manschettknappar osv. ) – Prydnadsföremål – Ljudskiveklockor • Tjänsteföretag: – Internet hemsidor – Flytttjänster – Arrangering av resor – Evenemangsarrangemanf (fester, olika tillställningar) – Mobiltelefon logotyper – Städtjänster – Rastande av hundar – Snöskottning – Tillverkning och försäljning av vedträn – Drift av kiosk i skolan – Caféverksamhet – Arrangemang av kaffetillställningar – Barnkalas 8

Brainstorming • ”Brainstorming” • Det är meningen att lyfta fram idéer som kan vidareutvecklas till en affärsidé. • Välj grupper om 3-5 personer för brainstorming – Antingen hela UF-teamet eller t.ex. lottade grupper. 9

Regler för branstorming: 1.Var inte sparsamma med idéer •För fram alla idéer ni kan komma på, fast de kan verka galna eftersom de kan leda till smarta idéer senare. Det finns inga dumma idéer. 2.Döm inte andras idéer •Kritisera eller döm inte andras idéer. Samla först ihop idéer och kritisera först efteråt. 10

Regler för branstorming: 3.Kvantitet ersätter kvalitet i detta skede •Försök i inledningsskedet att samla så många idéer som möjligt och för ned dem på papper, även om det är dumma. 4.Utveckla andras idéer •Sträva efter att komma med nya förslag utgående från andras idéer och utveckla dem. Du kan också kasta fram halvfärdiga tankar som de andra kan vidareutveckla. 11

Brainstormingens avslutningskede 12 När ni samlat idéerna, vaska fram de bästa. Välj de 2-4 bästa idéerna som ni sedan vidareutvecklar. När ni vidareutvecklat idéerna till färdiga affärsidéer kan ni välja den som passar er bäst

Internetlänkar • • • •

Rådgivare • Rådgivaren kan hjälpa er och ert UF-företag framåt. • Fundera redan nu över möjliga rådgivare. • Vidare information i guiden samt på yritys.fi -sidan. yritys.fi 14

15 Rådgivare… • fungerar som konsultoch ger råd • stöder olika verksamheter, speciellt i företagets inledningsskede • håller motivationen uppe • hjälper vid behov med upprättandet av administrativa rutiner • diskuterar prototyper och produktion • vägleder företaget inom marknadsföringsfrågor • tipsar om försäljningsteknik och -knep • följer företagets ekonomiska utveckling • kontrollerar företagets redovisning i samband med delårsrapporten