SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Advertisements

1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
Källor: Reuters EcoWin och Riksbanken
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Foto; Kjell-Åke Fredriksson, Naturskyddsföreningen Hornuggla
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Sjukvårdens kostnader 2030
Handeln och besöksnäringen går hand i hand Visit Västernorrland Turismforum 6 oktober 2011 Yvonne Ingman, vice vd.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH företag – de flesta är små 5-9 anställda 5% anställda 3% anställda 2% > 50 anställda.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Oktober 2011 Arbetsmarknadsläget.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Penningpolitisk uppföljning September Diagram 1. Reporänta med osäkerhetsintervall Procent, kvartalsmedelvärden Källa: Riksbanken Anm. Osäkerhetsintervallen.
Penningpolitisk uppföljning April Diagram 1. Reporänta med osäkerhetsintervall Procent, kvartalsmedelvärden Källa: Riksbanken Anm. Osäkerhetsintervallen.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Stora additionstabellen
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 9 Aktörer i Nyps 12/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Företagssstöd.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 9. Aktörer i Nyps 22/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Fakta om undersökningen
Enkel turismkunskap.
Fakta om undersökningen
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Europeiska socialfonden
Det handlar om multiplikation
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Från Arjeplog till Malmö Kontor på 9 orter Cirka 350.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Strategiskt innovationsarbete Ingrid Arltoft Henriksson, Tillväxtverket Halmstad 23 februari.
Underlag för utvärdering av penningpolitiken –
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Sök-funktion m.m 11/ Jana Wahlberg Nyps utbildning- Företagsstöd.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2014 The Tourism Year in Sweden 2014 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Samtliga diagram MakroNytt Diagram 1 BNP i Sverige, säsongrensad Procentuell förändring från föregående kvartal i årstakt resp. miljarder kronor.
Rapportens diagram MakroNytt 1/2013. Diagram 1. BNP i Sverige, säsongrensad Miljarder kronor i 2011 års priser resp. procentuell förändring från föregående.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande Pressmaterial 28 november 2014.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Turismens årsbokslut 2013 Dennis Bederoff Projektledare Tillväxtverket
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Sveriges exportstrategi
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Sommarturismen 2015 The Summer Tourism in Sweden 2015 Inkvarteringsstatistik/Accommodation statistics Källa/Source:
Shoppingturism i Sverige Förord Handeln är en motor i Sveriges ekonomi och så även i besöks- näringen. Vi brukar tala om att handelns bidrag till.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Skogsindustrins betydelse för Sveriges ekonomi Mars 2015.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2015 The Tourism Year in Sweden 2015 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
Konjunkturen i Gävleborgs län kv Mars 2017
Basfakta skogsnäringen, 2017
Presentationens avskrift:

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och sysselsättning i Sverige Källa: Tillväxtverket/SCB 28 juni 2013

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Satellitkontot mäter turismens effekter på ekonomi, export och sysselsättning i Sverige Turismens effekter mäts genom så kallade satellitkontoberäkningar i nationalräkenskaperna, där den del av konsumtionen som härrör från turism från de olika branscherna samlas. Tourism Satellite Account (TSA) är en internationellt vedertagen metod som har tagits fram av FN-organet World Tourism Organization (UNWTO) i samarbete med OECD och näringens organisationer. I Sverige görs beräkningarna på Tillväxtverkets uppdrag av National- räkenskaperna på Statistiska Centralbyrån (SCB). I likhet med övriga nationalräkenskaper revideras tidsserierna varje år, därför är tidigare tidsserier inte jämförbara med de senast publicerade uppgifterna.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillgång till de data som ligger till grund för figurerna i denna presentation De data som finns publicerade i denna presentation får användas fritt under förutsättning att källan anges. Där inte datauppgifterna finns presenterade i figurerna, finns de underliggande datauppgifterna att hämta under ”anteckningssidorna” 1. Välj ”Anteckningssidor” under rubriken ”Visa” i listen ovan 2. En ”anteckningssida” öppnas där datauppgifterna kan hämtas/kopieras Texter till respektive figur/tabell finns att tillgå i rapporten ”Fakta om svensk turism, 2012” som kan laddas ner från Tillväxtverkets webbplats: Vid publicering av data ange alltid Tillväxtverket/SCB som källa.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Nyckeltal: • 275,5 miljarder kronor i total omsättning/konsumtion, plus 4,8% (plus 83,5% från 2000) • sysselsatta (personer, medeltal), plus 5,7% (plus 28,5% från 2000) • 106,5 miljarder kronor i exportintäkter/utländsk konsumtion i Sverige, plus 7,5% (plus 162% från 2000) • 3,0 procent, turismens relation till/andel av Sveriges totala BNP Källa: Tillväxtverket/SCB

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Nyckeltal för svensk turism, Figur 1

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 2 Turismen skapar stora intäkter

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Stor ökning av turismens omsättning sedan 2000 Figur 3

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 4 Utländsk konsumtion i Sverige har ökat nästan tre gånger så mycket som den inhemska

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 5 Fritidsresenärernas totala konsumtion ökar mer än affärsresenärernas

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Hushållens turismkonsumtion i Sverige ökar mer än hushållens totala konsumtion Figur 6

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 7 Hög andel varuinköp för utländska besökare

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Boende och restaurang störst för svenska resenärer Figur 8

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turism viktigast för resebyrårer och arrangörerer Figur 9

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismens förädlingsvärde Figur 10

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismens andel av BNP större än för jordbruk, skogsbruk och yrkesfiske Figur 11

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismens exportvärde högre än för flera viktiga varuområden Figur 12

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 13 Turismens exportvärde högre än för flera viktiga varuområden

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismens exportvärde ökar fortare än Sveriges totala export Figur 14

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 15 Turismens andel av den totala exporten öka

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 16 Turismen den enda exportsektor som skapar direkta momsintäkter till statskassan

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Exportvärdet för resevalutan I bytesbalansen ökade mer är importvärdet under 2012 Figur 17

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Resevalutaöverskott under kvartal tre, 2012 Figur 18

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismen bidrar till ökad sysselsättning Figur 19

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 20 Fler sysselsatta med turism än i många storföretag tillsammans

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Flest sysselsatta med turism inom hotell och restaurang Figur 21

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 22 Flest sysselsatta med turism inom hotell och restaurang

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 23 Flest nya arbeten inom hotell och restaurang

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Figur 24 Sysselsättningen i många basnäringar minskar – men ökar inom turismen

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Vad är turism? Enligt Förenta Nationerna och den internationellt vedertagna definitionen omfattar turism människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin vanliga omgivning för kortare tid än ett år för fritid, affärer eller andra syften. Definitionen omfattar därmed i princip alla aktiviteter och den konsumtion som är direkt kopplad till resandet, inklusive affärsresandet. Det är den som konsumerar och inte vad som produceras som per definition avgör vad som är turism.

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket sprider kunskap om turismens utveckling Tillväxtverket är ansvarig myndighet för turism och besöksnäringsfrågor och utvecklar näringspolitiska insatser för främjande av turistföretagande och entreprenörskap. Tillväxtverket är också ansvarig myndighet för den officiella turiststatistiken och har som uppgift att ta fram och sprida kunskap om turismens utveckling i Sverige. Du hittar mer fakta om turismens utveckling på Tillväxtverkets webbplats under rubriken Fakta och statistik och Fakta om turism