Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kött och Skolmat KRAV. 2 Hur ofta äter du kött av något slag, tex från nöt, gris, lamm och kyckling? Bas (1018)
Advertisements

Detta har du vetat länge…. Klicka för att gå vidare.
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
„Gå till H&M och köp ett par byxor"
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Yajoj och majoj (Gog och Magog)
Metodstöd.
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
Analytiker & Holistiker
Städningens filosofi!. Jag tvättar inte mina fönster därför att… Jag älskar fåglar och vill inte att någon av dom ska flyga rakt in i ett blankt fönster.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Alla har inneboende.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Miljarder möjligheter på en plats!
Sortera Ordna följande bråk så att det minsta kommer först:
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Vilka berättelser berättas?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Behövs det pengar? Byteshandel.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
KÖNSROLLERKÖNSROLLER BLAND UNGABLAND UNGA. Blått Eller Rosa? Varför börjar allt så tidigt? För att unga är lättare att påverka Vem och av vad påverkas.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Vad är du för typ av person?
LÄNGE LEVE MÅNGFALDEN..
Analytiker & Holistiker
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Metoder för att räkna addition och subtraktion
Välkomna till Musiken Sång Spela keyboard Eye of the tiger Ackord, bas
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Introduktion - Konsumentekonomi
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Bilresan till fjällen. Hos familjen Förberedd: ”Imorgon ska vi åka till fjällen och då måste vi förbereda oss. Det är bra att titta på väderleksrapporten.”
Koncept Vårt företag är ett av de största bilföretagen i Sverige. Det som gör oss unika är vårt breda koncept av bilar. Hos oss kan du hitta allt ifrån.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
Kommunikation och information
Föräldramöte 09 röd
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Vad kostar lånet? INTRODUCERA KAPITLET
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Jesu lidande och död.
Presentationens avskrift:

Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det. Reklamen vill få oss att ”köpa något som vi egentligen inte behöver”, ”köpa saker tidigare än vi planerat”. Reklam paketeras i färgglada och tilltalande tidningsannonser, radioreklam, uppseendeväckande tv-reklam och nätreklam. Hur känner du när du tittar på nedanstående bilder?

Butikerna styr oss Du går in i en butik för att köpa en cola men kommer ut med en påse full med annat – känner du igen dig? Basvaror såsom mjölk placeras längst in i butiken, för att få oss att vandra genom hela butiken och på så sätt plocka med oss mer saker under tiden. Spontanvaror – varor som du egentligen inte behöver placeras väl synliga, t.ex. vid kassan så att det är enkelt att bara plocka på sig när man t.ex. väntar i kön.

Butikerna styr oss Butiken placerar ut varor i stora staplar. Detta får oss att tro att en vara är väldigt billig då det finns så mycket av den. 99:- upplevs som mycket billigare än 100:-. Detsamma med 17.90:- istället för 18:-. Många företag byter idag design på sina varor, t.ex. festis. Samtidigt passar de på att minska innehållet i varan. Så du betalar lika mycket som innan men får mindre.

Butikerna styr oss Man går ut med erbjudanden om att köpa 3 till priset av 2. Precis innan har de höjt priset på varan vilket gör att man inte sparar så mycket. En matchande accessoar, tröja och strumpor placeras jämte byxorna som är på REA. Musik strömmas ut från butikstaket för att få oss att trivas. Stora annonskyltar med orden REA får oss att ”passa på” att köpa innan REA:n försvinner.

Företagsjättarna som har tagit ett steg till Storföretaget GEKÅS har tagit ett par steg till: Specialbyggda kundvagnar som är större än vanliga. På så sätt ser det ut att vara mindre i vagnen än vad det egentligen är. Undersökningar som gjorts har visat på att det är män som får kvinnor att sluta handla, och säga stopp. Därför har man… - …speciella avdelningar där man kan ”lämna av mestadels killar och män”. - …en pub har byggts för att även killar och män ska trivas och stanna längre inne i varuhuset.

Företagjättarna som tagit ett steg till IKEA har gratis ”dagis” för gäster som kommer och handla. Allt för att föräldrarna ska ha tid och ork att stanna längre och därmed handla mer. Livsmedelsjättar såsom CityGross har speciella avdelningar där barn kan spela spel eller leka. Man har även speciella ”viloområden där man kan sitta ner i lugn ro och återhämta sig. Många livsmedelsbutiker såsom ICA har idag dagar då man bjuder sina matgäster på smakprov. Dels för att få dem att handla just de varorna men framförallt för att få dem att trivas bättre och skapa positiva minnen ifrån butiken.