Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Advertisements

Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Källbystugans kvalitetsarbete
Ulf P Andersson GMV
Närvaro!!.
Att söka och förvalta kunskap
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
PETER Nicks Product Marketing Manager
Informationssökning & Källkritik
Forskningsdata inom humanistiska och konstnärliga vetenskaper - open access? Sofia Arvidsson & Urban Andersson, Göteborgs universitetsbibliotek Mötesplats.
SND: Erfarenheter av hantering av forskningsdata Iris Alfredsson, Svensk nationell datatjänst Hantering av forskningsdata Workshop vid Luleå tekniska universitet.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Pedagogisk dokumentation
Att skriva projektrapport
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
Lösningsfokuserat arbetssätt
Digitala portföljer i lärarutbildningen LIKA 9 mars 2006 Jonas Gustafsson
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Kvalitet i grundutbildningen1
Digital portfolio Annika Hössjer, Lärum.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Nordiskt nätverk för formell vuxenutbildning
Lund Studentlitteratur
Trender inom statsförvaltningen
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Can you tell me the way? Projektöversikt Lärarplanering Exempel och reflektioner Utbildningsresurser Bedömning och standard Utbildningsområden Nivåer Mål.
Avdelningen för IT och inköp, Uppsala universitet TREF-punkt Visby maj 2009 Anna Åhnberg, projektledare Svante Svedin, innehåll/webbplats.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
MOOCs och OER - möjligheter och utmaningar för biblioteken Gunilla Fors Malmö stadsbibliotek.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Systemdesign som process
SVEP Sollentuna Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1 och DP2 Stefan Andersson, Eva Müller Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se DiVA Digitala vetenskapliga arkivet Ett arkiv.
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Examensarbete Hur gör man?.
Motivation is the direction and intensity of effort
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
SVEP Carolina Rediviva Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
SVEP Kungliga biblioteket 16 januari 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Eva Müller.
Varmt välkomna till Timrå gymnasiums Volontär mässa 5 februari en del i Well being projektet.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Examensarbete 2017.
”Projects are about People”
GDPR - General Data Protection Regulation
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Practice and challenges in involving fathers
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Presentationens avskrift:

Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december

Portfölj  Ngt bärbart

Portfölj  Ngt bärbart  Kollektion av arbete eller produkter

Portfölj  Ngt bärbart  Kollektion av arbete eller produkter  Fotomodeller, tecknare, fotografer m. fl

Pedagogiska portföljer  Projektet Arts Propel under talet

Pedagogiska portföljer  Projektet Arts Propel under talet  Ett syfte var att kartlägga och beskriva barns kognitiva utveckling i olika dimensioner

Pedagogiska portföljer  Projektet Arts Propel under talet  Ett syfte var att kartlägga och beskriva barns kognitiva utveckling i olika dimensioner  Portföljer som underlag i bl.a. bild- och musikundervisning

Pedagogiska portföljer  Projektet Arts Propel under talet  Ett syfte var att kartlägga och beskriva barns kognitiva utveckling i olika dimensioner  Portföljer som underlag i bl.a. bild- och musikundervisning  Underlag för ett samtal med läraren om problem, strategier och överväganden

Process - resultat  Processen fram till ett resultat diskuteras

Process - resultat  Processen fram till ett resultat diskuteras  Processen blir en del av resultatet

Process - resultat  Processen fram till ett resultat diskuteras  Processen blir en del av resultatet  Samtal om processen tillsammans med eleven

Process - resultat  Processen fram till ett resultat diskuteras  Processen blir en del av resultatet  Samtal om processen tillsammans med eleven  Portföljen till för elevens skull

Olika slag av portföljer  Arbetsportföljer  Processportföljer  Presentationsportföljer  Utvärderingsportföljer

Portfolios demonstrate a wide range of student work, characterized by student selected artifacts based on established criteria. Portfolios continue to grow with the individual learner throughout an educational experience extending beyond the classroom. Portfolios can be the heart of the learner's documentation and demonstration of their ability and knowledge; however, it can be much more. A student portfolio is a purposeful collection of student work that tells the story of a student's efforts, progress, or achievement in a given area.

Portfölj - arkiv  En portfölj är på ett sätt ett arkiv där man kan hålla reda på sådant man skapat, skrivit eller producerat och sådant man hittat eller hämtat i olika sammanhang…

Portfölj - arkiv  En portfölj är på ett sätt ett arkiv där man kan hålla reda på sådant man skapat, skrivit eller producerat och sådant man hittat eller hämtat i olika sammanhang…  …oavsett när det kan användas!

Portfölj - arkiv  En portfölj är på ett sätt ett arkiv där man kan hålla reda på sådant man skapat, skrivit eller producerat och sådant man hittat eller hämtat i olika sammanhang…  …oavsett när det kan användas!  Därigenom kan en portfölj separeras från en viss given presentationsform eller redovisning

Digital portfölj  Digital lagring av allehanda material

Digital portfölj  Digital lagring av allehanda material  Möjlighet att hålla reda på gigantiska informationsmängder

Digital portfölj  Digital lagring av allehanda material  Möjlighet att hålla reda på gigantiska informationsmängder  Individ- eller grupportfölj

Användaren kan…  Skapa egna dokument

Användaren kan…  Skapa egna dokument  Hämta dokument från andra ställen

Användaren kan…  Skapa egna dokument  Hämta dokument från andra ställen  Skapa länkar till bra sajter eller dokument

Användaren kan…  Skapa egna dokument  Hämta dokument från andra ställen  Skapa länkar till bra sajter eller dokument  Beskriva alla resurser på ett relevant sätt

Användaren kan…  Skapa egna dokument  Hämta dokument från andra ställen  Skapa länkar till bra sajter eller dokument  Beskriva alla resurser på ett relevant sätt  Välja själv vad man väljer att publicera (och för vilka)

Edutella  Open source

Edutella  Open source  Metadatamärkning

Edutella  Open source  Metadatamärkning  p2p

Edutella  Open source  Metadatamärkning  p2p  Återanvändning av undervisningsresurser (flyttbarhet)

Edutella  Open source  Metadatamärkning  p2p  Återanvändning av undervisningsresurser (flyttbarhet)  Nödvändigt att beskriva och hålla reda på sina resurser

Edutella  Open source  Metadatamärkning  p2p  Återanvändning av undervisningsresurser (flyttbarhet)  Nödvändigt att beskriva och hålla reda på sina resurser  Möjligt göra annoteringar

Metareflektion  Alltså att reflektera över sitt sätt att tänka, reflektion om reflektion

Edufolio 

Några poänger Material kan återanvändas, exempelvis vid examensarbete Material från olika håll kan relateras till varandra Sökbarhet Varje portfölj kan bli en nod i Edutellasystemet Studenternas inbördes arbete och utbyte av erfarenheter stimuleras Lärare, studenter och elever ges möjlighet att skapa egna arkiv

Mjuk infrastruktur  nyttjande av olika standarder för att märka, strukturera, designa, lagra och tillgängliggöra information

Mjuk infrastruktur  1. standarder och rekommendationer för att såväl innehåll som tekniska lösningar skall kunna integrera med varandra.

Mjuk infrastruktur  1. standarder och rekommendationer för att såväl innehåll som tekniska lösningar skall kunna integrera med varandra.  2. olika tjänster på nätet (nav)

Mjuk infrastruktur  1. standarder och rekommendationer för att såväl innehåll som tekniska lösningar skall kunna integrera med varandra.  2. olika tjänster på nätet (nav)  3. prototyper till nyttotjänster för skolan (fortbildningskatalog, samlad utbildningsinformation, tillgång till lärresurser m.m.)

Renardus  EU-projekt för att organisera ”kravmärkta” länkar  Försök att skapa en ”kunskapskarta” 

Open Courseware   Ökad tillgänglighet av undervisningsresurser

Vad kommer att hända?  Sammanhängande system

Vad kommer att hända?  Sammanhängande system  Ökad uppmärksamhet på källkritik

Vad kommer att hända?  Sammanhängande system  Ökad uppmärksamhet på källkritik  Ökad uppmärksamhet på förmåga söka på ett bra sätt

Vad kommer att hända?  Sammanhängande system  Ökad uppmärksamhet på källkritik  Ökad uppmärksamhet på förmåga söka på ett bra sätt  Stimulera lärare att använda arkiv och märka dem noga

Vad kommer att hända?  Sammanhängande system  Ökad uppmärksamhet på källkritik  Ökad uppmärksamhet på förmåga söka på ett bra sätt  Stimulera lärare att använda arkiv och märka dem noga  Koppla användandet av portföljer till reflektionsseminarier eller likn.

Tack för mig!