Göteborg, Stockholm och bostadsrätterna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 3 mars 2011.
Varför EU? Varför sammanhållningspolitik? Varför Interreg? Daniel Tarschys Stockholms universitet & SIEPS (Svenska Institutet för Europapolitiska Studier)
Geografi Henrik Carlsson.
Människorna i världen Var bor det flest människor?
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm Almedalen den 6.
Befolkningsgeografi För cirka år sedan fanns de första människorna av arten Homo sapiens, de levde i Östafrika. Idag lever över 6,5 miljarder människor,
Levnadsvillkor och resursfördelning
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Globalisering.
Två milstolpar under 1700-talet
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Ett tema om befolkningen i världen
Internationell Ekonomi
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
School of Economics and Management | Xxxxxxxxxxxxxxxx | Xxxxxxxxxxxxxx | (D) D Month YYYY Varför tillväxt är farligtVarför tillväxt är farligt? FRÉDÉRIC.
1. Cultural Planning i Finland Cultural Planning,som en process i 8 faser, har inte slagit igenom ännu i Finland. Men kultur och kulturella aspekter har.
Överbefolkning.
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
FINLANDS KEMISKA INDUSTRI
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Kollektivtrafikbarometern 2013
1 Innovationers betydelse Staffan Larsson Tillväxtanalys.
Kommunikation och social förändring Ht 2010 Internationell kommunikation.
Projekt. Det körs liksom projekt överallt, det slösas med pengar men vad leder de egentligen till?
Strukturcykler och utvecklingsblock
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
Storstockholms brandförsvar
NAFTA: ett exempel på marknads-regionalism
Utveckling och databehov ”what gets measured, gets done” Per Tryding, PhD vVD Handelskammaren
Allt var bättre förr! Eller? NEJ. Vad det bättre förr? Bättre poliser och snällare tjuvar.
EPAs Economic Partnership Agreements Adam Garley Attac Stockholm.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Världshandeln på 1700-talet
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Näringsdepartementet
Tyskland – världens största marknad för förnybar energi – så förändras affärsvillkoren Karin Jarl-Månsson VD, E.ON Värme Sverige AB.
1 NY EKONOMI - GAMMAL DEMOKRATI? Klas Eklund ABF, 25 oktober 2000.
Staden som plats ´sidan 288.
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
Ställ om Sverige Stephen Hinton TRANSITIONSWEDEN.SE.
Från Shanghai till Nässjö via Göteborgs Hamn
Malmö Börshus, 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson.
Globalisering.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Översiktsplanering – hyllvärmare eller strategiskt dokument.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
Systemrisk 6 definitioner. Makrodefinition 1. Fokus på likviditetsbrist En efterfrågan på centralbankens pengar och andra likvida och säkra placeringar.
Demografi - Befolkningsutveckling
Den industriella revolutionen
Produktivitetskommissionen i Skåne Kick-off seminarium 13 november 2015 Pernilla Johansson, PhD Senior Ekonom.
Günther Mårder, vd Företagarna Hur mår Sveriges företag idag och hur ser trenden ut framöver? Günther Mårder Vd Företagarna Fler framgångsrika företagare!
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
Geografi Henrik Carlsson.
Geografi / samhällskunskap
Identifierade trender
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Ekonomisk hållbarhet och ett växande näringsliv !
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Skolplanering för ett växande Stockholm
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

Göteborg, Stockholm och bostadsrätterna 17 februari 2014 Jan Jörnmark

Tillväxt i den globala och lokala ekonomin Sedan 1945 har världen förändrats i grunden. Enorm ökning av den internationella handeln Än starkare ökning av internationella kapitalflöden Och –inte minst- växande flöden av människor.

Världshandeln

NATIONELL INTER-NATIONELL ARBETS- KRAFT ? FÖRETAG KULTUR KAPITAL VAROR KOMMUNIKATIONER KAPITAL KULTUR FÖRETAG ARBETS- KRAFT ?

”If we postulate the usual list of economic forces, cities should fly apart. The theory of production contains nothing to hold a city together. A city is simply a collection of factors of production – capital, people and land – and land is always far cheaper outside cities than inside […].”

Två avgörande faser i stadsbyggnad efter 1930 1930-1970 Utspridningens era. Bilismens genombrott, städerna växer utåt motorvägarna. Först fabriker, sedan människor och handel. Hamnarna följer efter på 1960-talet med containeriseringen. Enorm nedgång i innerstädernas befolkning. I Göteborg och Stockholm halvering, kraftig ökning av medelålder. På 1970-talet kommer sedan en radikal omsvängning, vilket kommer att skapa unika möjlighter.

Bostäder, samhällsförändring och lagstiftning - milstolpar 1942: Hyresreglering 1944-45: Ny bostadspolitik: Förstatligat och kommunaliserat byggande. Kollektivt boende, flerfamiljshus. Centrerat mot spårbunden infrastruktur 1951: Kapitalmarknaden regleras Köerna växer, som att fylla ett badkar utan propp… 1966-75: ”Miljonprogram” – industrialiserat byggande 1975: Bruksvärdesreglering

Omsvängning efter 1970 1969 Partiell avreglering av villor, bostadsrätter 1970-talet total omsvängning. Villasamhällets genombrott, centrerat mot en annan typ av infrastruktur: motorlederna Köpcentrum. Städernas upplösning 1990-tal avsubventionering begränsad avdragsrätt. Byggandet faller dramatiskt Sedan följer bostadsrättsmarknadens allt snabbare tillväxt Kan möjligen även kalla detta för ett skede där marknader mognar ut

Efter 1990 – en omvärdering av beståndet 1990- tal och framåt. Innerstadens comeback, Nya äganderättstrukturer. Snabb omvandling, stark värdestegring. 5000 blir 60 000 Det ”kreativa kapitalet.” Innovationers ökade betydelse skapar en ny stadsdiskussion. Egentligen en stabil utspridningsprocess, där kärnan förmått återhämta sig. Den väsentliga faktorn är egentligen förmågan att skapa nya värden, och det är i det här skedet som en stark skiktning av stadsdelar startar. Även känt som "segregation". Den nya marknadsprocessen är starkt beroende på den strukturella utvecklingen och värderingen av ”attraktiviteten”. Efter 2007-08 en helt ny marknad, med en sannolikt lång försvagning. Kontinuerlig förändring, expansion. Utvecklingen är aldrig ”färdig” utan tvärtom en ständig utmaning.

Fas Två Regenerering av innerstäderna, första anses vara SoHo i NY på 1960-talet. Till Sverige efter 1980 Innerstadens återhämtning: f d industrier i centrumperiferin, Kungsholmen. Liljeholmen, Sjöstaden som cityförstoring. I Göteborg en serie missyckanden utom Lindholmen. Dessutom en förtätning av ytterområdena – Kista/Solna/Sollentuna att jämföra med E6/Söderleden.

Göteborg och regionen i de två faserna Den första oerhört lyckad, men betydligt sämre i den andra. Lilla Edet syndromet. Växande beroende av en region som utvecklas bättre Jämförelsen med Stockholm är rent katastrofal sedan 1970-talet och skillnaderna växer. Finans-, telekom-, it- som knappt fanns 1980 – det var där det hamnade.

Globaliseringen som process, med fokus på regionen. Utdragen ökning av handeln, företagens internationalisering, kommunikationerna, kulturella mönster. Lokal anpassning till allomfattande tryck. ”Capitalism itself is, both in the economic and the sociological sense, essentially one process, with the whole world as its stage”. 1950- och 60-tal. Industrikris tidigt. Stagnation i den gamla kärnan. Stabil infrastrukturutveckling, men kollektivtrafiken släpar efter, Utflyttning till funktionella och hyreskontrollerade sattelitförorter. Utvecklingen kulminerar med miljonrogrammet och NIC-ländernas genombrott. 1970- och 80-tal. Krisen, Innerstaden, Plötsligt skapas nya värden på ett uppseendeväckande sätt. Finans, telekom – men också omvandlingenn som värdegenerator. 1990- 2000-tal. Innerstadens comeback. Förändrade äganderättstrukturer. Snabb omvandling. Det kreativa kapitalet. Innovationer. Riskkapital etc. Ständig förändring, expansion. Utvecklingen är aldrig ”färdig”.

Vad är problemet I. ”Fel branscher” – men lika mycket bristfällig attraktion Ett av problemen ligger i kollektivtrafiken, vilket ju blir värre av att vi fortsätter att vara ”Europas otätaste storstad”. Utspridningen är enorm – Stockholm bygger nu mer än dubbelt så mycket varje år på en yta som är cirka hälften av vår.

Vad är problemet II Innebär att Göteborg egentligen aldrig vuxit i 1960-talets inkorporeringar Politikerna kämpar med att klara förtätningen och kollektivtrafiken men klarar det inte Göteborgs tyngdpunkt förskjuts vidare söderut, men sannolikt också österut och norrut. Vad händer efter E6an och gamla Papyrus blir nyckelfrågor. Men de nya förbindelserna i älvdalen kan också bli en stor möjlighet. Förstoring mot förtätning.

Den återstående frågan blir… …vad som händer i kärnan. Integrationen Den industriella förnyelsen Och den eviga frågan om kollektivtrafiken

Befolkning Stockholm

Bostadsstruktur i Stockholm 1970 1990 2010 Antal Procent Enskilda 202 000 64 142 000 41 108 000 28 Allmännytta 74 000 23 118 000 34 72 000 19 Bostadsrätter 41 000 13 84 000 25 204 000 53 Summa 317 000 344 000 384 000

Befolkningsstruktur Stockholm 1975 2010 Antal Procent <20 027 464 11,5 50 942 15,9 21-64 139 581 58,4 215 501 68,7 65- 071 849 30,1 048 599 15,4 Summa 238 894 315 042

Den återstående frågan blir… …vad som händer i kärnan. Integrationen Den industriella förnyelsen Och den eviga frågan om kollektivtrafiken

New York City 8 168 000 2004 8 008 000 2000 7 323 000 1990 7 072 000 1980 7 895 000 1970 7 782 000 1960 7 892 000 1950

Tillväxtens utmaning Trafikinfarkt, osäkerhet. Det räcker inte med IKEA och Bauhaus. En enorm utmaning – vi behöver bygga ett nytt Göteborg, infrastrukturellt. Älvsborgsbron, Tingstadstunneln, Angeredsbron 1966-79 Vi står också inför utmaningar vad gäller brottslighet. Utbildning, sjukvård

Tillväxtens krav ”Jord”- Mark, naturresurser Arbetskraft Kapital Ett område kan bara bli nyskapande om man definierar vilka styrkor som finns, och sedan mobiliserar dessa. På sitt sätt är det det som Innovationer ”Kreativitet” handlar om.

Avslutning Trying to predict the future is like trying to drive down a country road at night with no lights while looking out the back window. …men:

Hur mobiliserar man för tillväxt? Mark – effektiv planering, kontinuerlig utveckling av infrastrukturen Arbete – effektiv utbildning, snabb resursanvändning, individen som tillgång, minst av allt belastning. Kapital – finns dom andra två kommer kapitalet!

… ”The best way to predict the future is to create it (Drucker).